Author |
Topic |
|
lasse78
Member
297 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 16:42:51
|
Har funderat på detta i olika repriser. Skall man ha stor tilltro till fackpress och Internetmaterial (ej privat) inom hifi? Det måste ju rimligtvis finnas (starka) kommersiella krafter bakom olika magasin m.m. (annonspengar). Jag läser ofta brittiska tidningar, men av nån anledning klarar sig brittiska produkter alltid riktigt bra. Samma sak förekommer ju också i andra länder. audioreview.com e ju på sitt sätt intressant och det finns väl plus och minus med det också att privata röster hörs. Hoppas detta inte tjatats sönder tidigare. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 17:05:22
|
quote: Hoppas detta inte tjatats sönder tidigare.
Det har det!
Sök i arkiven...
mvh,
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 18:41:55
|
quote: Hur mycket skall man tro på media inkl. Internet?
Inte mycket är jag rädd . Den egna smaken regerar. Men recensioner mm kan ju vara ett sätt att hitta lämliga testobjekt. Och sen får man inte glömma all objektiv information som finns i tidningarnas tester. Mätvärden är inga åsikter, så det är alltid värdefull info tycker jag. |
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 22:10:08
|
Själv anser jag att t.ex detta Forum har större trovärdighet än den svenska Hifi-pressen. Har du nånsin läst en artikel/test där pressen har "granskat" det de skriver om? Är jag rätt informerad, så tar de helt enkelt bort produkter som fått svidande dåliga betyg av redaktionen, istället för att publicera detta för oss som läser tidingen! Med andra ord;"Du som läsare skall inte bli upplyst om att vi har haft dessa dåliga produkter hos oss." Eller kanske tar pressen in produkter som endast de vet är ok. Hur i h-vete vet de då att de dåliga? Ursäkta, men jag blir f-bannad bara jag tänker på det. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 23:21:00
|
All press, allt publicerat material inklusive internet skall tagas med en srtor nypa salt. |
Bravo |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 23:23:05
|
Man ska nog inte fästa alltför stor tilltro till vare sig Internet eller andra media, eller för den delen privatpersoner oavsett om det gäller hifi eller något annat. Hifi är extra problematiskt eftersom det betyder olika saker för olika personer. |
|
|
lasse78
Member
297 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 23:25:59
|
Skall även påpekas att jag gladeligen läser musikrecensioner. Av nån outgrundlig anledning har "auktoriteters" kommentarer en viss psykologisk relevans. Man skrämmer bort folk mycket enkelt och skapar hype mycket enkelt. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
Edited by - lasse78 on 2003/11/04 21:00:48 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 22:13:46
|
quote: Man skrämmer bort folk mycket enkelt och skapar hype mycket enkelt
Det där sker inte enbart med auktoriteter. Det är bra att ta det mesta man läser/hör från människor man inte känner med en mycket stor nypa salt, tom. det som kommer från mig
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 23:16:52
|
Sen har vi något jag tycker är värre, och det är rena när man har uppenbara faktafel i sina artiklar. En recension är subjektiv och ska behandlas därefter, att inte faktagranska det man skriver är betydligt värre. Där är iofs vare sig High Fidelity eller Hifi&Musik värst, den "äran" tillkommer Ny Teknik.
|
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 00:08:56
|
Hej,
Man skall absolut ifrågasätta det man läser på internet.
För ett par år sedan dök ett nytt högtalarmärke upp på marknaden, vilket kan i detta fall vara ovidkommande. Detta nya märke hypades i recensioner av en (ny) internettidning. Skribenten råkade vara vän med en kabeldesigner som av en ren tillfällighet kom förbi och konstaterade att han aldrig hört bättre högtalare. Likaså sade en annan vän till skribenten, en förstärkardesigner.
Nästa gång var det dags att testa en ny förstärkare och av en ren tillfällighet kom en högtalarkonstruktör förbi och konstaterade att denna förstärkare var det bästa han hört. Samma slutsats drog en, för tillfället, förbipasserande kabeldesigner.
Nu var det dags för kabeltest. Kablarna kopplas in, och som på kommando uppenbarar sig en förstärkarkonstruktör som konstaterar att dessa kablar var det bästa han hört. Samma slutsats drog den tillfälligt besökande högtalarkonstruktören.
Alla dessa tester användes i marknadsföringen av produkterna, i form av särtryck.
Vad nättidningen hette, spelar ingen roll, men jag har inte sett den varken förr eller senare.
Mvh
Björn
|
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
|
Topic |
|