HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Genmäle_Skiier_handlares marginaler?...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:29:36  Show Profile Send 24U a Private Message
Under tråden Nybörjarhjälp, läste jag ett uttalande av Skiier om att pruta ordentligt med tanke på handlares marginaler. Uppenbarligen sitter Skiier med djup insyn i en handlares ekonomiska verklighet... dom täljer guld med fällkniv. Denna tråd kommer nog skapa debatt, med det vore skoj. Skiier, fundera bara på hur stor andel stereo-kunder som ens skulle tänka tanken att köpa grejor för de pengar vi pratar om här... Det är inte många kvar om Du drar av SIBA, Elgiganten och övriga handlare. Bara genom denna eftertanke inser nog Du också att det inte är fett att handla med kvalitets-HIFI.
Prutar Du på kläder? Där har Du butiksmarginaler!

Välkomnar synpunkter från Er som är handlare...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:44:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Oj ja ...dom har såå stora marginaler. Jag var inne i en hifibutik häromdan och råkade höra när ägaren satt i telefon med banken och fick en rejäl utskällning pga att bankvalvet inte gick att stänga för alla sedlarna som var insatta där, bankmannen krävde att ägaren skulle komma ner till banken och försöka att hoppa på pengarna så de packades lite bättre....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:49:39  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag prutar alltid! Rätt snart modifieras priset med ca 10%. Annars kan man kolla runt lite och jämföra priser.
T.ex. ett Primare tvåkanalssteg kostar enligt listan 15000. Efter lite rundringning, var priset nere i 12500kr. 17% lägre!
Så jag tycker att man skall försöka pruta. Att pruta på kläder däremot kan vara svårt, då personen som jobbar i butiken, tex H&M eller MQ, sällan äger den.
I HIFIbutiker finns ofta ägaren på plats. Han/hon väljer! Ingen annan!
Alltså pruta även på kläder om butiken är privatägd. I den bemärkelsen att butiken inte är stor en kedja.
Om du vågar!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/11/04 12:50:30
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:59:33  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag har en bekant som prutar på allt, inklusive skor och kläder. Ibland går det ibland inte. Det står ju var och en fritt att försöka pruta, liksom det står försäljaren fritt att vägra sälja till ett lägre pris.

Det är säkert synd om stereohandlare, men nu lever vi ju(tyvärr?) i en kapitalistisk marknadsekonomi, om de inte tjänar tillräckligt på att sälja Krellar så får de väl sälja B&O eller korv eller stänga affären och ta jobb på Mc Donalds.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:23:46  Show Profile Send Skiier a Private Message
Men Herregud 2_4_U, kallar du det ett uttalande?

En uppmaning att pruta lite? Har du aldrig gjort det på någon HiFi-produkt?
Om du inte har gjort det lovar jag dig på heder och samvete att jag ska
komma hem och tvätta din bil och klippa din gräsmatta i ett års tid.

Trodde att det här var ett forum för konsumenter också, men plötsligt så trampar
man någon på tårna med en uppmaning om att man kan pruta lite...
När jag handlar vet jag ungefär hur mkt av priset som man kan dra av utan
att handlaren eller jag gör en dålig affär. Är jag OND om jag skriver så?

Om man tar det här fallet i fråga, Dynaudio 42, var jag inne hos en handlare
som gav mig 5k som pris UTAN att jag prutade själv. Ska jag inte kunna säga
till en forummedlem att man eventuellt kan få dem för det priset?

Men jag får väl inse faktum då, jag är ond, för jag tycker att man kan
pruta ett par hundralappar...

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:04:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
De dyrare kapitalvarorna är väl i princip de enda man kan pruta på i dagens Sveige och finns nog inräknat hos handlarna från början.
Lite grand av gångna tiders marknad, det blir ett samspel mellan köpare och säljare.
Däremot förvånar mig "jonny99"s kommentar:
quote:
men nu lever vi ju(tyvärr?) i en kapitalistisk marknadsekonomi

Om vi inte hade den ekonomi vi har skulle vi inte heller ha något utbud av hifimärken, oklart om menar att det skulle vara lika bra eller ej.

Bravo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:19:54  Show Profile Send 24U a Private Message
*gapskrattar*

Detta blev som väntat... Det som är intressant är det ömsesidiga beroendet. Inga handlare/tillverkare p g a dåliga marginaler = inget utbud alt sämre produkter. Inga kunder som vill lägga pengar på HIFI = inga handlare... klart som korvspad.

Skiier... ingen (inte jag heller) tycker Du är ond. Vad jag ville väcka debatt om var den nästan med automatik uttalade "sanningen" att det finns höga marginaler i en HIFI-butik.
Det stämmer inte helt. Ej heller är handlaren en skurk, som bara vill "lura" sina kunder, han är regel väl medveten om sin beroendeställning. Vad som sällan sägs är att utan butiker skulle inte heller näthandeln leva. Vem skulle köpa osett? Dock är det bra med prispressen, då också tillverkaren inser att det inte går att få volym med bara näthandeln, varför man måste supporta de som har intresse av att hålla butik och faktiskt kunna visa vad kunden köper.

Det jag bara ville provocera fram var lite eftertanke... Ponera en tid inte alltför avlägsen och
förhoppningsvis aldrig återkommen;
Arbetarna ställde upp utanför industrin/bygget, med mössan i hand och bjöd under varandra för att få ett dagsverke. Med flera decenniers fackligt arbete, sociala reformer och lagstiftning
om arbetsrätt/trygghet är detta en scen de flesta ruskar på huvét åt idag.

Men det är en handlares vardag. Med mössan i hand försöka blidka kunden vad gäller både produkt
och pris. Det är hans jobb, jag tycker inte synd om honom, men han förtjänar vår respekt och
är han en bra handlare, lyhörd för kundens krav, förtjänar han viss lojalitet, så även han kan få ut en motsvarande MacDonalds-lön... *flin*

Så pruta på, han har säkert lagt på den normala prutmånen, så att när dagen är till ända,
har vi säkert betalt det vi ska ändå...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:40:33  Show Profile Send Skiier a Private Message
2_4_U: Men då är vi ju överens

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:29:58  Show Profile Send MaS a Private Message
MMM Som den Smålänning jag är så försöker jag alltid kohandla å jag kommer aldrig köpa någon lyxpryl i affär som jag ej få någon slags rabatt på, måhända kanske bara en kopp kaffe men ändå.

Mvh Erat snåla as MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:17:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag känner en butikschef i en hifi butik. Dom har marginaler runt 30 %, dom säljer framförallt "midfi" prylar. En annan kompis har varit butikschef i dagligvaruhandeln, dom hade marginaler klart under tio procent. Plastpåsarna var deras näst mest vinstgivande produkt.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:43:33  Show Profile Send hogga a Private Message
Claes Ireland: De har även olika omsättning. Jag trodde nog att HiFibutikerna hade lite större marginal än 30% på sina varor.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:20:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Helt klart är omsättningen i dagligvaruhandeln betydligt högre.
Tänk bara på hur många produkter det finns i en vanlig matvarubutik och hur många varor som ligger i kundvagnen inför en helg för en familj.
Hur många ggr. per år köper man högtalare "Claes_Ireland"?
Som du ser så drar nog detaljhandeln in betydligt mera pengar genom att du behöver handla flera produkter väldigt ofta.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000