HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablage - Hörsel - Smak. eller, ska du ha på käfte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:30:20  Show Profile Send Hepcat a Private Message
hal: Det är lungt jag har kommit över det. Hade en traumatisk upplevelse som barn bara utav att jag bodde i Timmersholm då. ;) av nån anledning hamnade vi där en sväng.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:35:24  Show Profile Send Empress a Private Message
Men man kan väl få säga till någon att denne resonerar konnstikt eller att åsikten låte konstig. Eller att åsikten är dum För Det är ju åsikten som man tar inte han som gillar att tycka så. Han kan ju var snäll människa även om han har en konstig åsikt. Eller är han en konstig människa med en bra åsikt


Men vänner Räkor, ost, svamp är ju gôtt. Det är ju en del av ingridienserna i västkkustsallad ju, förutom musslor kräftor och fisk. *slurp*










Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/19 :  03:25:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har följt denna discussion om kablars vara eller icke vara. Jag har själv gått på pumpen rejält hemma hos en kamrat som har någon form av plastig compactstereo, efter ett tag så kom snacket in på stereo och jag berättade om allt och frågade om de hörde någon skillnad på min och Ians stereo varvid Ian svarade inte ett skit! Men lite skillnad är det ju sa jag. Va då skillnad!! man lyssnar bara sen kvittar det vad man har replikerade Ian. Efter detta pratar jag aldrig stereo med andra då smaken är som baken DELAD.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:00:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bubbel, du kan ju inte diskutera hifi med döva människor

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:08:01  Show Profile Send n0p a Private Message
Mace>> du kanske inte har fel åsikt. Men det kan väl disskuteras om "du" är trångsynt och rädd för nya smakupplevelser. Du tycks vara väldigt kategorisk i dina omdömmen. Det brukar inte gynna dem flesta. Saker och ting tenderar att förändra sig över tid.

Vad är det som säger att du fortfarande ogillar ost bara för att du inte tyckte om det när du växte upp?

Imho.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/10/19 12:12:34
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:29:39  Show Profile Send mace a Private Message
Njaa, bara för att jag inte tyckte om det DÅ så betyder det inte att jag inte provar då & då

Det är väl som med alla saker i livet, De förändras, Hela tiden (itta på mitt midjemått bara)

Jag anser att det även gäller det tidigare citatet som sa:Vill dock avsluta med att ännu en gång påpeka att jag inte "tycker" någonting (det verkade som om det inte gick fram sist jag skrev det). Jag tror inte på strategin att söka sig framåt genom att tycka saker, vill man hitta en bra lösning bör man söka svar tills man VET. Så gör man inom vetenskapen. Då slipper man tycka, och det är faktiskt ganska praktiskt.

Jag vill minnas att vetenskapen VISSTE att jorden var platt

Vetenskapens ''sanningar'' förändras de med.

Veckans hemmagjorda citat Man kan ligga som en gråsten på botten av floden, eller så kan man flyta med floden som ett löv !

Wow

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:36:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Hifi? Var är moderatorerna??
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:20:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Lite problem med att beskriva upplevelser vetenskapligt är väl att jag inte har något speciellt förhållande till 220v eller 230v. Även om skillnaden går att mäta. Sedan kanske jag däremot har ett visst förhållande till Berliner Philharmonikerna jämfört med Chicagos utan att det är mätbart.
Att mäta på enskilda komponenter tycker jag däremot är helt oväsentligt då jag kommer koppla ihop allt i ett system dessutom hemma i mitt vardagsrum. Bästa högtalarna behöver inte alls låta bäst hemma hos mig då dom kanske inte passar möbleringsmässigt och därigenom akustiskt.
Skiter fullständigt i hur en förstärkare mäter med en "vetenskaplig belastning" då den inte går att jämföra med mina högtalares last.
Fattar inte att folk kan säga att det inte finns skillnader när andra har upplevt dom. Var nyfikna istället på varandras erfarenheter.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:48:10  Show Profile Send mace a Private Message
I'll try anything once

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:57:46  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Lite "annorlunda" men underhållande tråd det här
/Mikaell.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/19 :  15:42:13  Show Profile Send mace a Private Message
Om det blir mindre 'bråk' om kablar är jag nöjd(are)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:25:54  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hi-Fi = High Fidelity = Hög trohet. Hifi handlar inte det minsta om "bra ljud" eller hörbara skillnader. Hifi handlar om att återge en ljudmässigt bevarad situation så nära originalet som möjligt. Om en person kan höra skillnad eller ej är inte det minsta intressant. Det är däremot intressant hur nära originalet den reproducerade signalen kan återges. Ett verktyg för att påvisa skillnader är t.ex. mätresultat. Om någon tror och inbillar sig att en ledare av koppar leder en signal med EXAKT samma resultat som t.ex. en ledare av silver, så har den personen minst sagt fel. Det är klart och tydligt mätbara skillnader. Om den personen fortfarande hävdar att kablarna inte spelar någon roll, så ja...då har den personen fel i sin syn angående kablar. Om personen däremot väljer att inte lägga möda/tid/pengar på kablage innebär det däremot inte att det är fel. Höra skillnad eller inte är totalt ointressant och inkompatibelt dels med tanke på definitionen av hifi, och dels med tanke på att människors öron är ett av de sämsta mätinstrumenten som finns.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/19 16:55:58
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:09:59  Show Profile Send mace a Private Message
Ja, men jag tänker ibland så här; 'eftersom jag inte var med i inspelningsstudion eller kan lyssna på mastertapen så vet jag ju inte hur det lät', det enda ''orginalet'' vi har är ju skivan/cd´n som vi just spelar hemma och den låter ju som sen låter beroende på vad den spelas i(genom)

eller
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:24:24  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Om man inte litar på sin uppfattning om vad referensen är/var, så kan man alltid ta till olika mätinstrument, och på det sättet mäta sin anläggnings svagheter och brister.

Du säger att det beror på vad skivan spelas genom...visst...men ingår inte kablaget där?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:40:08  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Ost, räkor och svamp e det bara jag som blir sugen på pizza?

OT utan tvekan, men kul att vissa trådar "får" spåra ur utan att det blir otrevligt.

All heder åt de nya moderatorerna! (svårt ord)

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:15:05  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Objektivitet vs subjektivitet

Det finns sådant som kan studeras objektivt med hjälp av mätinstrument och så vidare. Utifrån olika definitioner på vad välljud är kan man väl utifrån objektiva data dra vissa slutsatser som enligt definitionerna är korrekta. Kommer man överens om en definition, exempelvis att ljudet ska transporteras utan att på något vis förvrängas, så kan man väl mäta välljud? Problemet uppstår när någon har en annan definition och träder fram och säger att en specifik förvrängning är önskvärd i hans eller hennes öron och därmed leder till välljud.

Det kan både finnas ljudmässiga skäl att argumentera för en viss förvrängning (exempelvis att vissa förvrängningar döljer detaljer i ljudet som inte är önskvärda), men det finns också symboliska/subjektiva faktorer. Om tant Agda exempelvis har lyssnat på sin köksradio hela sitt liv och att ljudet från radion i sig rekonstruerar minnen som hon upplever som positiva, så kan hon säga: "Jag gillar ljudet från min radio".

Men vad händer då med den objektiva dimensionen? Man kan argumentera emot henne med sakliga argument som har direkt med ljud och objektiva data att göra. Hennes köksradio återger exempelvis inte hela registret, vilket är en definitionsfråga - att man i definitionen "perfekt ljud" inkluderar ljudets fulla register.

Samma slags tankegångar kan man nog applicera på diskussionen kring kablar. Det finns både en objektiv sida och en subjektiv sida av problemet. Man kan mäta och man kan uppleva. Det finns massor av både objektiva och subjektiva faktorer som påverkar. Jag tycker ändå att man borde ha en balansgång mellan dessa. För mycket subjektivitet kan göra en diskussion helt absurd. För mycket objektivitet likaså.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:43:33  Show Profile Send Fred_J a Private Message
För att undvika konflikter så ska jag svara på frågan lite mer direkt:

Fråga:
quote:
Smak är inte fel.
en smak är inte bättre än en annan.
Öron hör inte fel bara olika
Kablar KAN låta olika för DIG, men inte för en annan.

Eller har jag ''fel åsikt''?


Svar:
Kablar kan låta olika, både på grund av subjektiva och objektiva skäl. Det går att mäta olika kablar och hur signalerna förvrängs från att det går in i ena änden tills det kommer ut i den andra. De här skillnaderna kanske går att höra och uppleva (har egentligen ingen aning eftersom jag inte har provat). Sedan finns det väl en subjektiv sida av det hela också. Skillnaden mellan två kablar kan påverkas av förväntningar och humör. När det svider i plånboken samtidigt som man är i extas över sina nya kablar så tror jag nog att det låter riktigt bra för de flesta. Är man då nöjd och upplever ljudet som jättebra på grund av att man har spenderat några papperslappar extra på kablarna så låt gå för det. Det är din upplevelse som betyder något i slutändan. Drar man dock det här resonemanget till sin spets så blir diskussionen absurd. Då kan vad som helst bli bra... "everything goes"... Då blir vi alla HiFi-nihilister, vilket väl skulle vara trevligt? =)

Men för mig personligen kan jag inte leva med tanken om att någon kan göra ett blindtest med mig inkluderad där många förväntningar som kan påverka upplevelsen elimineras, och därigenom bevisa att du utan dina förväntningar inte hör någon skillnad. Ett blindtest kan leda till att man ändrar sina förväntningar och på så vis lyssnar annorlunda. Avståndet mellan objektiva faktorer och subjektiva upplevelser blir därmed kortare. Det är kanske lite som att söka sanningen, förutsatt att man accepterar att det finns en sanning, även om ljud.

Mace: Din åsikt är inte fel så länge du menar: "det låter bra för mig" och jag behöver inte argumentera för det med några sakliga argument. Däremot så kan åsikten bli fel om du menar: "det låter bra" enligt vissa mätbara kriterier som du definierar som välljud, exempelvis att hela registret ska återges... osv osv osv.


Edited by - Fred_J on 2003/10/19 21:47:19
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:48:32  Show Profile Send zip a Private Message
Om inte jag minns fel så går det väl tex inte att matematiskt bevisa att en humla kan flyga (jag har för mig att det var någon som t o m "bevisade" att den inte kunde flyga), min personliga och rätt ovetenskapliga uppfattning är den verkar klarar det rätt bra...

Låter det bättre för mig så låter det faktiskt bättre för mig oavsett vad andra tycker och/eller lyckas mäta sig till. Det bästa sättet är väl som allt annat som har med hifi att göra att faktiskt lyssna själv

...räkost...mmmm...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:53:01  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det går väl att bevisa vad som helst matematiskt, så länge man accepterar vad X och Y står för. Kanske har man glömt att ta hänsyn till någon variabel när man har bevisat att humlan inte kan flyga?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:54:12  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Agda och hennes köksradio är inte hifi.

Med resonemang som "det låter bra för mig" vattnas begreppet och den egentliga betydelsen av hifi ur. Det är också därför stormarknader vinner fler och fler kunder. Vi har haft en tråd här om huruvida hi-end kommer att överleva eller inte. Jag ser resonemang som nämns som direkta hot mot just överlevnaden för hifi och hi-end. Vi har också haft en tråd om folkbildningen vad gäller ljud; likaså är denna (folkbildningen) hotad av sådana resonemang. Subjektivitet hör inte ihop med hifi.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:02:03  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Subjektivitet hör inte ihop med hifi.



Herregud!
Såklart det hänger ihop med hifi, du LYSSNAR på musiken och då är det en subjektiv känsla. Du kan aldrig vara helt objektiv hur mkt du än tror det.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:04:26  Show Profile Send nin a Private Message
Sedan säger många att man vill komma närmare originalbandet men det dom glömmer bort är SKIVORNA. En viss LP/CD/SACD/DVD-A kan vara ganska långt ifrån vad originalbandet är och då spelar det föga om man tycker att sin LP/CD/SACD/DVD-A -spelare är nästan helt ofärgad när själva skivan är färgad mot originalet. Något att tänka på för apparatnissarna med mätinstrumentet i händerna.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:04:29  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Att säga att subjektivitet inte hänger ihop med HiFi är som att säga att HiFi och upplevelser inte hänger ihop.

Vad HiFi är, är också en definitionsfråga. Mitt "extrema" exempel var mest till för att ge en tydlig bild av vad "bra ljud" kan handla om för vissa människor.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:09:07  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Pinhead: Jag håller dock med dig om man är exterm i sin ståndpunkt kring subjektivitet och säger att "allt kan låta bra, det beror ju på vem som lyssnar". Min poäng var just den att det måste finnas en balans mellan objektivitet och subjektivitet. Men man kan inte heller ignorera subjektet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:24:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
HiFi=Hög trohet. Frågan som bör ställas runt HiFi är trogen för vem och troget emot vad?

Vad'et är ganska väl utrett så det som är intressant är Vem'et.

Vem'et borde vara en lyssnare, dvs öron på en tänkande och tyckande människa. Eftersom allas öron är olika och vi uppenbarligen har olika tyckanden(kolla bara i denna tråden eller vilken annan som helst... Det finns alltid någon som tycker något annat) så har Mace onekligen något i det han skriver i början på denna tråden.

Vänligen, P

ED: följande skulle inte varit med..Det är inbyggt i HiFi-begreppet att man skall ha en lyssnare. Det innebär inte att man kan mäta på ljud, men då är det inte HiFi längre. Då är det något annat.

I och med att lyssnaren är med loopen så kommer tycke och smak in.

Det är

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000