HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gör en bra förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:18:00  Show Profile Send Fred_J a Private Message
LTS-medlemmar pratar sig nog varma om förstärkare som inte förvränger ljudet något, vilket gör att de kan göra mätningar och ge rekommendationer på riktigt billiga förstärkare som inte förvränger ljudet på något hörbart sätt, vilket egentligen innebär att det inte finns några skäl att köpa något annat.

Finns det några andra kriterier att gå efter? Finns det någon anledning att sträva efter förstärkare som färgar ljudet på något behagligt sätt, eller ska man satsa på ett förstärkeri som släpper igenom ljudet precis som det är och sedan låta högtalarna sätta "karaktären" på ljudet?

Alla åsikter och reflektioner är välkomna som vanligt... =)

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:21:14  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tja, meningen borde väl krasst taget vara att det skall låta som då artisten spelade in i studion, alltså om möjligt relativt "tråkigt". Jaha, hade jag fel igen nu eller? "Dålig" utrustning sätter alltför mycket prägel på återgivningen och den prägeln borde elimineras.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:26:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om insignalen är x(t) vill man att utsignalen y(t) = A*x(t), då är det en bra förstärkare. --Iaf om man frågar LTS

Edit: A är naturligtvis en konstant.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/18 20:38:40
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:29:20  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Redigering: Såg inte föregående inlägg!... men jag låter följande vara kvar ändå =)

Borde man inte göra en rent teknisk definition istället? Det vill säga: Förstärkaren förstärker ljudsignalen utan att förvränga den något överhuvudtaget? Om X går in så ska det fortfarande vara X (fast förstärkt) som kommer ut?

Min fråga var väl främst om det var någon poäng att låta förstärkaren sätta någon "prägel" på ljudet? Är det inte "bättre" att låta ljudsignalen förvrängas så lite som möjligt tills den når högtalaren, och därefter låta högtalaren sätta den "prägel" på ljudet som man vill?





Edited by - Fred_J on 2003/10/18 20:30:13
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:32:59  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Sen kan man såklart fråga sig om högtalaren skall prägla ljudet. Skall det komma krispig diskant som inte finns på inspelningen och trevlig basgång som saknas på inspelningen, så att det psykologiskt uppfattas som behagligt ("fel" är det ju likväl"). Många skäller ut monitorer, men de levererar ju skivan som den "ska" låta. Det faktum att en usel inspelning låter obehaglig e ju som e. Har jag fel så rätta mig mer ön gärna. Föredrar skramlet helt plain.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:52:43  Show Profile Send lenwac a Private Message
Ärligt talat så skiter jag i inspelningen.
I alla fall i kväll, och i alla fall med fem whiskeypinnar i magen!
Om anläggningen tillåter att jag kan "manipulera" musiken så att den i mina öron låter bättre än helt "ofärgad" åtegivning så är det bra.
Lyssnade i kväll på Primal Scrams mästerverk "Rocks" och "Jailbird" och där SKA basen sitta som en höger från Ali i maggen!
Så är det bara!
/lenwac


"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:55:23  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Gillar man bas i stora mängder funkar det ju bra att gå på nattklubb. Märken som Cerwin Vega går ju också åt så...Sedan kan man ju skaffa equalizer om det känns trevligt. Hursomhelst är jag personligen lite kritiskt till omotiverad bas. Men det är individuellt såklart.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/18 :  21:06:31  Show Profile Send lenwac a Private Message
Bas i stora mängde funkar bra hemma hos mig med.
Dock inte omotiverad.
Kräver musiken bas så ska det vara det, annars blir det trist och fjuttit.
Cerwin Vega? Nääää, VH-1 kvartsvågshorn duger bra.
Equalizer? Det vore kanske en idé ?

mvh

lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/18 :  21:42:29  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag tycker att en bra förstärkare får rummet att gunga.
-Om man får fatta sig kort.
/Mikaell.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:04:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
en bra förstärkare gör att man sitter med ett stort leende och spisar plattor i timmar. Mätningar och sådant skiter jag totalt i, jag går efter mina öron.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:07:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
En bra förstärkare skall väl återge källan så bra som möjligt, om källan är usel bör man söka efter bättre inspelningar.
Om förstärkaren laborerar med dåliga orginal (för mycket), så laborerar den ju med bra inspelningar också och är det önskvärt?

Däremot lär vi knappast finna en helt ofärgad stereodel oavsett var i ledet den sitter.

Bravo
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:11:20  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Mätningar och sådant skiter jag totalt i, jag går efter mina öron.

Jag instämmer till 101%!
/Mikaell.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:21:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker det är roligt med det ständiga sökandet efter något som är "helt ofärgat" eller "helt neutralt" som mätnissar alltid strävar efter. Vem fan bryr sig, ärligt talat? Det är omöjligt att veta exakt hur inspelningen låter på riktigt, eftersom man (oftast) inte har haft möjligheten att vara i inspelningstudion när den gjordes. Sen så har ljudteknikerna påverkat ljudet en hel del. Det spelar alltså ingen roll om man har en helt neutral hifi-utrustning, för det kommer ändå inte återges neutralt. Sen vet ingen riktigt vad som är neutralt heller, så återigen, vem fan bryr sig om "så neutral återgivning som möjligt"?

Musik ska beröra. En bra hifi-anläggning producerar ett ljud som berör. En dålig hifi anläggning står bara och spelar, utan att man som lyssnar blir engagerad i musiken.

Jag lyssnar tio gånger hellre på icke neutralt system som återger själen i musiken än ett helt "neutralt" system som låter skittråkigt och gör mig lyssningstrött.

Sen använder jag som sagt mina öron, och låter inte mätningar styra vad jag lyssnar på.

"not everything that counts can be measured, and not everything that can be measured counts" för att citera ett känt hifi-märkes slogan.

Det ovan skrivna är bara min personliga syn på saken och jag vet att det finns en hel del gubbar som absolut inte håller med..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:31:02  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag jobbar som frilansande ljudtekniker vid sidan om mitt "vanliga" jobb. Jag mixar liveband.
Då färgar man ljudet så det står härliga till tex ett trumset låter ALDRIG som ett trumset gör "vanligt" varken på skiva eller live..
/Mikaell.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:40:02  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Mikaell: Ljudtekniker som mixar liveband, du skulle inte kunna tänka dig att göra ett trevligt bild och textrepotage om det kanske....

Vore ju helt klart mycket kul att läsa/se lite om hur det går till i studion/bakom scenen, det är ju trots allt huvudkällan till allt prat om musik här sedan..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:45:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Akhenaton" I föjande passage har du nog hittat det mest väsentliga, musikens uppgift är att beröra precis som annan konst.

quote:
Jag lyssnar tio gånger hellre på icke neutralt system som återger själen i musiken än ett helt "neutralt" system som låter skittråkigt och gör mig lyssningstrött.


Jag kan inte annat än till fullo instämma.

Bravo
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/19 :  03:51:08  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Sony: visst kan jag det, men jag tror inte att det hör hemma så mycket på ett HIFI-forum...
Jag skulle väl kunna lägga upp ett bildreportage om en "livespelning" iofs.
/Mikaell.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/19 :  04:05:01  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag lyssnar tio gånger hellre på icke neutralt system som återger själen i musiken än ett helt "neutralt" system som låter skittråkigt och gör mig lyssningstrött.
--------------------------------------------------------------------------------



Jag kan inte annat än till fullo instämma.

Men vänta lite här nu... Vem har sagt att ett "icke neutralt system" alltid återger "själen i musiken", och vem har påstått att ett "neutralt system" måste låta "skittråkigt" och göra en "lyssningstrött"? Jag tror nog att det kan vara precis tvärtom lika ofta, om inte oftare.

Om man börjar försöka korrigera färgningar med andra färgningar kommer man troligtvis sluta med en anläggning där vissa skivor låter fantastiskt och andra skivor är helt olyssningsbara. Då hamnar man i den situation som Bravo beskriver:
quote:
...om källan är usel bör man söka efter bättre inspelningar...

Det är precis i den situationen jag inte vill hamna. Jag vill inte bli tvungen att lida mig igenom på High Fidelitys testskivor för att det ska låta bra! Jag vill ju slippa tänka på anläggningen och istället koncentrera mig på musiken som spelas!

Men det verkar som att jag är ensam om detta...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/19 :  09:04:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"en bra förstärkare gör att man sitter med ett stort leende och spisar plattor i timmar."
Det där är precis enligt mitt ideal. Förstärkare A, man lyssnar på mer och mer musik
och går och köper skivor osv. Förstärkare B, köpt på rekommendation från X, Y och Z,
gradvis dör musikintresset ut.
Jag hade en sådan incident för några år sedan. Jag hade en Luxman L81 (70-tal) och
eftersom den skrapade i volymkontrollen tänkte jag att jag får byta till något
modernare. HiFi & Musik rekommenderade Cambridge A3i så en sådan köpte jag.
Tyvärr hade jag sålt min Luxman när jag upptäckte att det gått fullständigt åt skogen.
Cambridgen mätte bättre men dödade min musik.
Sedan sålde jag Cambridgen och köparen var helnöjd, ja där ser man...
Smak är involverad i detta också. Luxman var ju bländande vacker och ett gediget
hantverk som få kommer ens i närheten av. Det är många faktorer som spelar in.
För mig är det viktigast att jag trivs med mina grejor!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:03:25  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Vad är det man letar efter när det gäller välljud från en förstärkare egentligen?

På ena sidan har man de som strävar efter neutralt ljud, som innebär att signalen egentligen bara förstärks utan några som helst förvrängningar eller försköningar av input-källan. På andra sidan har vi dem som lyssnar och struntar i om förstärkaren förvränger ljudet på något sätt, så länge det låter bra.

Det finns ju enligt LTS förstärkare som uppfyller kraven för neturalt ljud för under 10 000:-. Enligt netural-ljud-förespråkare så blir det med andra ord billigt.

Nu kommer jag till min fråga: vad är det för "försköningar" eller "förvrängningar" man betalar för när man köper en förstärkare för 50 000:- som gör den värd priset? Är vissa förvrängningar dyrare, rent tekniskt, att åstadkomma än andra? Eller är det enbart märket man betalar för? Det kan ju knappast vara korrekt ljudåtergivning man betalar sådana summor för när det går att få det bra mycket billigare?


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:27:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Däremot lär vi knappast finna en helt ofärgad stereodel oavsett var i ledet den sitter."

Kunde inte skrivit det bättre, Bravo. Så ett stort bravo!!. MvhKristofer
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:38:33  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Ingen som vågar sig på ett svar? Är frågan dumt ställd kanske?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:22:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad menar LTS med ett neutralt ljud egentligen?
Jag frågar eftersom jag inte vet, är det kallt, kliniskt och nutan driv så går det nog att hitta många.

En dyrare förstärkare brukar, men inte alltid givetvis, vara bättre på återge instrument och röster naturtroget samt med naturlig värme och driv. Det är de två sista parametrarna som skiljer en billigare från en dyr förstärkare vanligtvis, åtminstone då jag varit ute och lyssnat. Eller om man så vill en billigare förstärkare låter mer "trasigt", medan en dyrare låter mer musikaliskt homogent.

"niklas", det finns ingen motsättning mellan en neutralare och själfull spelare än en färgad dito med själ så att säga.
Det var bara fråga om ett val om man år tvungen att välja och då väljer jag den som återger musikens skäl, men självfallet vill jag att apparaterna skall låta så neutralt som möjligt av samma skäl som jag redovisat ovan.

Bravo
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:50:22  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Bravo:

quote:
Om insignalen är x(t) vill man att utsignalen y(t) = A*x(t)


Menar du att en dyrare förstärkare ska avvika från Rydbergs konstaterande ovan och färga det så att det låter mer naturtroget och varmt? Är det dyrare att konstruera sådana förstärkare än sådana som återger ljudet exakt så som det kommer in i förstärkaren men "starkare"?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:50:26  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Bravo:

quote:
Om insignalen är x(t) vill man att utsignalen y(t) = A*x(t)


Menar du att en dyrare förstärkare ska avvika från Rydbergs konstaterande ovan och färga det så att det låter mer naturtroget och varmt? Är det dyrare att konstruera sådana förstärkare än sådana som återger ljudet exakt så som det kommer in i förstärkaren men "starkare"?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:06:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "Fred_J", om jag nu förstått dig rätt, så menar jag nog tvärt om, de billigare stärkarna är avskalade i ljudet och kan därmed låta exempelvis mer analytiska utan att vara det just p.g.a. avskalningen i ljudet.
En dyrare, som då många uppfattar som färgad, förstärkare som får fram mera av musiken och helheten inkusive den naturliga värmen uppfattas då av många som färgad.

Jag kan tänka mig, ute på lös sand nu, att detta kan bero på att de flesta är vana vid att lyssna på billiga och enkla anläggningar.
Dessutom tycks många tro att analytiskt ljud är mera korrekt, vilket jag uppfattar som informationsbortfall.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000