HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hållbarhet på CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:36:40  Show Profile Send Joe a Private Message
Har tidigare bara haft en billig CD-spelare som höll i ca 7-8 år men började krångla redan efter 5-6 år. Mina kompisar som har haft likvärdiga spelare har råkat ut för ungefär samma sak.

Min fråga är nu hur pass bra håller lite dyrare spelare? Funderar nämligen på en Arcam 73T (6500:-) eller en Primare D20 (9500:-) Är det värt att lägga ut 9500:- enbart med tanke på priset?


I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/10/19 00:41:17

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:46:21  Show Profile Send hal a Private Message
Enligt de långtidstester jag har sett, tror konsumentverket hade en för några år sedan, så verkar dom hålla hur länge som helst.
Jag tror i de flesta fall att användaren tröttnar innan CD-spelaren gör det.
Finns så klart undantag, inte minst framgår det av några inlägg här på forumet. Dom apparaterna kan man ju undvika.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:59:36  Show Profile Send yak52 a Private Message
Min gamla billiga JVC-spelare är mer än 10 år och fungerar utmärkt utan att tröttas.

Min dyrare Thule var ett "måndagsex" som höll 3-6 månader mellan reparationerna. Nu hoppas jag att min nya Thule ska fungera lika bra som min gamla billiga JVC.

Ljudet då.... Thulen låter väldigt väldigt fint och JVC:n OK.

Det verkar som att de flesta CD-spelarna är driftsäkra, men jag är inte säker på att det är kopplat till priset.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:56:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Normalt, jag säger normalt, så borde dyrare spelare innehålla bättre och därmed driftsäkrare komponenter.
Undantag kan säkert förekomma som stor felprocent och välljudande men ömtåliga komponenter.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  09:06:29  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har en CD spelare (Sony CDP 557ESD) som är 16 år, och den har fungerat ända tills nu. Själva elektroniken håller det är lasern som åldras, och mekaniken kan krångla.
Men min erfarenhet när det gäller DVD spelare är sämre, mina DVD spelare har börjat krångla redan efter några år

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  09:45:48  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Min gamla Pioneer PD6500 från 1986 eller så fungerade fortfarande utmärkt när jag bytte ut den i somras.

För länge sedan hade Hifi&Musik ett långtidstest av CD spelare. Resultatet, om jag kommer ihåg det rätt, var att en del föll ifrån relativt snabbt, troligen pga dåliga komponenter, medan övriga spelade i flera år i sträck. Från att i början ha rapporterat om testen i varje nummer blev det efter ett tag bara en liten notis en gång i halvåret att spelarna fortfarande gick...

Det kan vara så att en dyrare spelare håller ngt längre, men jag tvivlar på att den lilla prisskilladen mellan Arcamen och Primaren spelar någon roll. Det som kan vara viktigt är att spelaren är uppbyggd så att om något går sönder kan man byta komponenten ifråga utan att behöva lägga ut mer än vad spelaren är värd. Vilken som konsument kan vara svårt att veta
/Staffan
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:11:32  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Min Technics SL-PS770D började krångla för cirka ett år sedan och då var den ungefär fem år gammal. När problemen växte köpte jag en sex månader gammal AA Paganini som dock visade sig krångla strax efter köpet. Den lämnades in för två och en halv månad sedan och blev i dagarna ersatt av en helt ny (på grund av den långa reparationstiden). Som jag ser det så påverkar inte priset hållbarheten nämnvärt. Må vara att de allra billigaste maskinerna är sämre, men kommmer man upp på vettig nivå så är det nog bara tillfälligheter som styr...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:18:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag upplever att hållbarheten på all elektronik beror hur den designats. Så det är väldigt svårt att komma med generella svar.

CD-spelare har dock en del mekanik som kan vara mer eller mindre god designad. Driven har en hel del kugghjul för att hantera skivladdning som de kan slitas ut alt knäckas om det inte är riktigt designat och underhållet. Sedan har vi lasern och den slits ut. Men hur fort det går beror mycket på hur "hårt" den körs. Det är tom. så att om det finns luftföroreningar tex cigarettrök så måste lasern jobba hårdare, så det har även med miljön att göra.

Jag tror att en sammanfattning av ovanstående är att det troligtvis inte finns några hållbarhetsaspekter som motiverar prisskilllnaden på de bägge spelarna du nämner.

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:05:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
En av de cd spelare som jag tittar extra noga på nu är den här :



Marantz PMD 340, som är utrustad med rejäla mekanismer för släde och optik, den är dock relativt kostsam, men den har de parametrar jag ser som viktiga. (jag anser dock inte att pitch-shift är så viktigt för min del)

Tänkte bara visa denna apparat när vi är på ämnet, förhoppningsvis äger jag en inom en inte för avlägsen framtid.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/10/19 19:08:02
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:40:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Grejerna håller tills dom går sönder !!! Och det är oftast inte hur dyr den är som avgör, däremot så är det klart att en bättre mekanik och en mer genomtänkt uppbyggnad kan göra att den i teorin håller längre.

Man har nog otur om ens spelare går sönder efter 1 år eller så, men man har ju garanti under den första tiden..

/Martin
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:09:10  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Hifi & Musik hade ett sånt här testprojekt. Men det var kanske vid 90-talets mitt. Minns att det varierade mycket.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:25:05  Show Profile Send Jazz a Private Message
Cd spelare är skit!!!
Sedan jag köpte min första -91 har jag gjort slut på en Magnavox en Pioner en Philips en Yamaha en H/K en Micromega...
Hoppas Naimen håller längre...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:25:27  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Största skillnaden mellan de billigare o de dyrare spelarna är oftast mekaniken samt de analoga komponenterna. De diskreta komponenterna går ju inte direkt sönder av vanlig använding. Jag har aldrig hört talas om en da omvandlare som dött, om det inte rört sig om konstruktionsfel. däremot mekaniska delar. Dock skall ju lasern tröttna, men de är säkert bättre på en dyrare med. Har dock ingen erfarenhet av trasiga, eller trötta lasrar, vare sig med dyra eller billiga spelare.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:26:42  Show Profile Send Joe a Private Message
Ok, tack ska ni ha för alla svar.

Hade en förhoppning om att samtliga som skrev här skulle vara överens om att lite dyrare spelare håller längre men det verkar som det är blandade erfarenheter.

Förstår självklart att allt som är mekaniskt eller elektriskt slits ut med åren oavsett pris men vill bara höra mig för om det fanns någon generell åsikt om lite dyrare spelare.

Mvh // Joe

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000