HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Butiker, försäljare och deras kunskaper!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:47:13  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Alla kan inte allt om hifi! Är man som jag inte 100% duktig så kan man ju fråga om hjälp i butiken!

Det underliga är att i många butiker så har försäljarna helt olika åsikter och tycker helt olika om olika saker och ändå jobbar dom i samma butik!?

Frågan är om man kan lita på någon i den butiken överhuvud taget? Okej nu vet ju jag att det bästa sättet är att lyssna och om man får kan låna hem det man eventuellt vill köpa. Men för de som inte kan alls mycket så kan ju en försäljare lura "röven" av en?

Som när jag lånade hem ett gäng kablar! Försäljaren jag pratade med då tyckte absolut att jag skulle låna hem och var jag inte nöjd så skulle jag komma tillbaka med alla o vänta tills dom får in några nya trevliga kablar i butiken. När jag kom tillbaka jobbade det en annan och han blev nästan lite arg att jag hade så höga krav på mig att jag inte valde någon av de kablar jag lånade hem men jag var ju inte nöjd?

Han sa: du borde vara nöjd med den kabeln (han pekade på en utav kablarna) för det hade jag varit och den tycker jag du ska köpa! Men jag var fortfarande inte nöjd med någon utav dem? Hur vet han hur det spelade hemma hos mig?

Hur ska en bra försäljare bete sig tycker ni? Hur bra påläst ska man vara som kund? Extremt påläst? Alla är vi inte experter men på allt men dom som är ska ju hjälpa till med det bästa köpet...

Mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:53:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla har olika hörsel och smak och tycker olika, även säljare och det är helt OK.
Däremot är det inte OK att påtvinga dig ett par kablar du inte gillar, då måste en bra säljare hitta ett annat alternativ.
Lyssna hemma borde vara en självklarhet.

Som kund underlättar det ju om man kan litet, samtidigt som det ställer högre krav på säljaren.
En bra säljare måste givetvis även kunna hjälpa en kund som är novis och inte så lyssningserfaren.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:57:00  Show Profile Send Cyber a Private Message
En bra säljare ska vara informativ om olika alternativ, hjälpsam och respektera kundens åsikter även om han/hon inte delar den och tillmötetsgå kundens krav (och behov)..tycker jag..

Edited by - Cyber on 2003/10/19 01:57:52
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:23:07  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag skulle bli mer orolig om ALLA säljare i en butik hade SAMMA åsikt!

Det tyder då ofta på att de har en hel pall av en vara som de måste sälja. (jfr ONOFF m fl)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:56:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag hade ett samtal med en handlare för ett tag sedan som sa rakt ut att "vi vet bäst". Som kund skulle jag ha mycket svårt för en säljare som försöker tala om för mig vad jag skall tycka, alldeles aovsett vad han själv tycker. Lyckligtvis är han inte en personlighet som jag mött ofta när jag varit i HIFI butiker.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:10:46  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jobbar själv som säljare i butik (annan bransch), just därför litar jag inte på säljare som VET, föredrar dom som TYCKER eller har ERFARENHET.
Men man ska ha klart för sig att ytterst få säljare jobbar som ngn sorts missionärer, de är anställda att sälja de produkter som finns i lager och/eller ger bäst avans!!!!!
Alla som påstår ngt annat .......

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:14:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr finns det rötägg i alla brancher och även inom hifibranchen... Och man kan ALDRIG säga att man vet det och det, för det är kundens öron som ska bestämma vad han/hon tycker är det som tilltalar denne, och inte säljaren..

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000