Author |
Topic |
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 16:25:29
|
Jag är på väg att köpa ett par nya högtalare - B&W DM603 S3. Jag ska bara se till att jag får lyssna på dom lite mer innan jag köper!
Just nu kör jag med ett par DALI 6006 som drivs av en HK 670.
Synpunkter på min uppgradering emottages tacksamt! Någon som har efrarenheter av dessa högtalare? Karaktär, kringutrustning, problem etc. |
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 16:45:46
|
Hej,
Jag har haft ett par 602:or och dessa var verkligen inte roliga. Man får jobba ganska mycket med att hitta elektronik som passar och när man väl gjort det så finns ändå den värdelösa, imho, diskanten kvar. Jag undrar om du kommer uppleva B&W som en "uppgradering".
För 9k kan Du hitta en betydligt bättre högtalare, speciellt begagnat. Finns massvis av golvare så se till att lyssna (låna hem) innan Du köper!
Mvh Niklas |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:09:54
|
Själv har jag haft ett par 602or några år och är mycket nöjd (även om jag snart ska uppgradera), 603orna liknar väl 6020rna rätt mycket men går längre ned i basregistret (har iofs bara hört 603orna i butik). Vettig elektronik är naturligtvis bra (602orna har en "puckelt" i impedansen i mellanregistret, ljudet blev betydligt bättre när jag skaffade en bättre förstärkare som antagligen hanterade denna bättre) men jag tror H/K 670 passar rätt bra till ett par 603or, i vilket fall som helst kommer det vara en rejäl uppgradering till dina 6006.
I likhet med alla(?) B&Ws högtalare är ljduet rätt detaljerat vilket inte passar alla (en del upplever det som påträngande) men jag gillar det. Se bara till att låna hem högtalarna (helst ett par väl inspelade demoex, B&W kräver LÅNG inseplningstid) så att du kan lyssna i lung och ro innan du köper dem, jag antar att det är från Hifi-klubben du kommer handla och det brukar inte vara några problem med hemlån från dem (plus att du har öppet köp ett bra tag om jag inte minns fel). |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:49:40
|
Jag håller med dajo, jämför med cm4:orna och fundera på om det kanske inte är värt de extra slantarna, om det är b&w du vill ha. Även om dm-serien är prisvärd så blir det nog mera av ett steg åt sidan än uppåt från 6006:orna som jag ändå personligen tycker är riktigt bra.
Har lyssnat rätt så mkt på cd4:orna, funderade på att byta från 5005:orna till dem, dock råkade jag hamna i Linn-träsket (jämförde cm4:an mot ninka bla) istället , men cd4:orna är bra, helt klart. |
www.linnforum.se |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:50:24
|
En bekant har just de högtalarna. tycker de har ett bra och ovanligt neutralt o detaljerat ljud för prisklassen. |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:53:39
|
Angående CM4 orna, så var jag o lyssande på dem på klubben i göteborg o de var mer upplösta i mellanregistret, men hade en förskräckligt vass diskant. Trumpet med sordin, distad gitarr, samt cymbaler var hemsak att lyssna på. Kan varit nadförstärkaren som inte var kompis, men mellan 603 och 804 tyckte jag inte det fanns någon riktigt klockren B&W om man ser till prisvärdhet. |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:57:08
|
jag har lyssnat på dom genom en Denon 3803 och diskanten var itne det minsta skrikig eller vass. Så NAD kanske inte är så bra kombination.
H/K är ju lite varmare av sig normalt (har inte lyssnat på 670) så jag skulle tro att dom matchar perfekt.
Har man redan en förstärkare så tar man ju naturligtvis med den till Hifi-klubben och lyssnar genom den... |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 09:50:15
|
Tack för alla synpunkter, jag kommer att ta dessa i beaktande!
Hur är tex Monitor Audio S8 eller Dynaudio Audience 72 jämfört med B&W DM603 S3? Det är två andra högtalare jag är intresserad av som alternativ!
Jag har fått för mig att Monitor Audio S8 ska vara rätt så varm i karaktären och passa ganska bra till rock och hårdrock (vilket jag mest lyssnar på)? |
|
|
Poze
Member
79 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 10:33:43
|
Monitora Audio S8 är en kompetent högtalare. Vill påstå att dom är ganska likvärdiga så det är bara att provlyssna. Jag föll för B&W iaf :) |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 10:37:31
|
B&W DM603 S3 är ju lite billigare i alla fall! Så man kanske borde jämföra mot varandra... |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 12:17:24
|
Quad 11L / 12L borde kunna vara intressanta tycker jag. |
Exit Planet Dust |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 20:14:58
|
Äger själv ett par 603 S3 sedan drygt ett år tillbaka och jag är mycket nöjd med dem. De står sig mycket bra i konkurrensen i den prisklassen enligt mina öron. Men som sagt en provrunda är ett absolut krav. Se dessutom till att få lyssna på inspelade 603'or! Mina krävde gott och väl 200h innan mellanregistret och basen släppte ordentligt. En biwiring är oxå ett tips, det funkade bra för mig, basen blev bra mycket tightare. Port pluggarna du får till är fantastiska för att hjälpa till om du har ett "knepigt" rum.
Lycka till med ditt val! |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 22:17:20
|
Monitor audo passar nog bra om du gillar rock. De är rätt "punchia" i mina öron. Dynaudion skall du definitiv också testa. Jag blev väldigt förtrjust i 82orna, men 72an får ju minst lika bra kritik i sin prisnivå. |
|
|
|
Topic |
|