HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enkla drivverk i ”nya” CD/DVD spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:07:08  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har funderat på en sak, på en del ”nya” DVD/CD spelare så sitter det en ”dator drive” (samma cd /dvd spelare som sitter i datorer). Och även i de ”tyngre” spelarna sitter det rätt enkla drivverk. Tidigare var det mycket diskussioner om hur stabil ”driven” skulle vara för att få så lite avläsningsfel som möjligt. ( i ”Red book” standarden så beskrivs inte någon återläsning av informationen om det blir fel, bara att det kan ske en intermodulation för att återskapa informationen).

Använder de nya spelarna möjligheten att återläsa informationen från CD skivan oxså, som det görs från DVD skivan om det skulle bli någon fel på avläsningen.

I de ”nya” spelarna så finns en buffert för att ”re-klocka” signalen, men det är inte det jag tänker på.

Har även sett att drivverken är kopplade med SP/DIF kabeln, i datorsammanhang med ljudkort så brukar det inte rekommenderas att transportera ljudet över SP/DIF kabeln.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/19 00:08:15

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:18:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Meridian gör just så vill jag minnas. Det är oxå just därför man har en datortransport, för att hinna läsa om när spelaren tycker att den saknar bitar. Omklockning görs väl oxå, när man ändå håller på lixom :)

Det är ju idag inte särskilt dyr teknik. Finns det någon anledning att inte göra såhär?
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:12:26  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Fördelen med en "datordrive" är att man kan läsa i 2x eller snabbare och hela tiden hålla en buffer full med data som ska spelas de närmaste sekunderna (beroende på design). Och behöver man läsa om pga. en skitig skiva så är det gott om tid. Mark Levinson tex. gör detta..
På så vis spelar drivens klocka ingen roll. Man kan istället koncentrera sig på att bufferten ska lämna så jämt flöde av bitar exakt i rätt hastighet. Detta är extremt mycket lättare än att låta en 1x spelare läsa och leverera med precision. På så vis minskas möjligheten till bla. jitter väldigt mycket.. Jag har alltid tyckt det har varit konstigt att man inte utnyttjat denna teknik under längre tid. Det är ju en sån enkel lösning på ett väldigt svårt problem.. Men det har kanske vissa tillverkare?


"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  17:17:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant.
Är det flera DVD/CD spelare som utnyttjar denna teknik med att läsa 2x från CD skivor. Detta kräver att signalen transporteras på IDE (eller SCSI) bussen, men jag har sett någon spelare som hadde kopplat SP/DIF kabeln från spelaren till kretskortet, då borde inte konceptet med 2x hastigheten fungera, eller?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:14:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns en del bärbara spelare med minnesbuffert, hur fungerar dessa. Läses informationen om igjen eller?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:35:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
De bärbara spelarna lägger in allt i ett RAM minne som sen töms efterhand och fylls på i lika dan takt, skakar spelaren och lasern tappar läsningen så töms minne och lasern hittar tillbaka till det ställe där störningen uppkom. Däremot om skakningarna inte upphör innan minnet är slut så blir det avbrott i musiken.

Men jag har oxå märkt att det kommer mer och mer mindre ( på utsidan ) välbyggda drivverk i många bättre spelare. Vad man får hoppas är att tillverkaren har valt ett tillräckligt bra sådant så att det inte påverkar ljudkvaliten.

/Martin
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:32:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
En ska som tål att tänka på är att billigt inte alltid är vare sig enkelt eller dåligt. Enda anledningen till att CD/DVD spelare för datorer är så billiga är ju att det säljs en enorm massa spelare. När CD-ROM kom har jag för mig att de första spelarna kostade närmare 5000 kr (1x), när man kommer upp i volymproduktion så sjunker priserna ganska snabbt, nu får man ju en 52x-spelare för några hundra.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:13:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
I "nya" DVD/CD spelare behövs ingen "stabil" drive då den enda uppgift är att transportera ettorna och nollorna till ett buffert minne. Och denna transport sker med 2x hastigheten eller mera.
Så när jag nu skall titta efter en ny CD spelare, så borde jag testa en DVD/CD spelare i stället.
Någon som vet mera om vilka DVD/CD spelare som använder sig av tekniken med dubbla hastigheten och/eller buffert?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:20:42  Show Profile Send A8 a Private Message
Denon 2900 har en dvd drive o 4 eller 8Mb buffert har jag för mig.
Denon 2200 har 2 eller 4Mb buffer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000