HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Exakt vilken relevans har vikten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:47:54  Show Profile Send hal a Private Message

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:16:08  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag blir alltid misstänksam om en produkt inte väger exakt rätt...

Om jag skulle betala låt oss säga 4-5000 kr för en CD-spelare som vägde ett par kg skulle jag tycka att den kändes plastig och otäck, men om jag istället hade köpt en Denon DCD-1450 som, väger 7 kg hade jag börjat misstänka att jag bara hade betalat för chassit och inget för komponenterna under skalet. (Nu låter iofs Denon-spelaren väldigt bra enligt mig. =))
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:10:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ett problem med att tänka tungt är bra när man moddar färdiga konstruktioner är att man utsätter chassiet för en annan resonansfrekvens samt yttre påverkan med helt annat energi innehåll. Lätt chassie tar inte upp energi i basen.
Konstruktörer är inte alltid så dumma så att det blir bättre ljud av att göa en sak tyngre.
Däremot har man bara en "pryl" och moddar man den har man ju inget att jämföra med så man vill ju helst höra en förbättring.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/19 :  15:40:22  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Högtalare av god kvalitet kan väga mycket särskilt golvhögtalare. Eftersom lådan är så stor så ökar kraven på styvhet och dämpning jmf med stativare, då blir det oftast ännu mer massa, många moderna bas element dras med väldigt tunga magnetsystem.
Sen läste jag i någon högtalar konstruktions artikel att högtalaren bör väga 1000ggr mer än vikten på högtalarmembranet(ej hela elementet bara konen), Newtons ** lag ? Kraft och mot kraft = rekyl, dvs en transient in högtalaren flyttar inte enbart konen.
Ni som har skjutit någon gång vet ju att kulan bara väger några gramm men ändå flyttas både vapnet och hela ens kropp när det smäller.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000