HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har två stora problem Reciever Högtalare? Brus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/05 :  13:06:22  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Nu kanske jag kommer få många svar, frågan är här vad som kan få mig att bli av med dessa 2 problem jag har.

Högtalare samt reciever.

Har köpt ett par Kef Reference Model Two 2.

Dessa högtalare har 2 basar inuti sig samt mellanregister ovh diskant i samma element,ej aktiva. När jag spelar vanlig musik, film, dts dd brusar det hörbart i högtalarna. När jag trycker på pause knäpper det till och bruset stoppas. När jag sedan startar igen tar det ca 2-3 sek innan ljudet kommer igång. När jag höjer volymen knäpper det i högtalarna klick klick?
är det något fel på recievern, den är demokörd innan mig?

Kan tillägga att jag köpt mig en Vincent Sv388 reciever på 6*210W alt 130W 4ohmc sak samma, detta är iaf det som driver högtalarna.

Dvd spelare Nintaus DVD9901, har jag haft tidigare med min förra reciever och då hade jag inget brus alls tillsammans med Marantz Sr6300 eller Pioneer 810. Alltså jag har aldrig lyssnat på reicevern (Vincent) med annan högtalare än Kef Ref jag har.

Signalkabeln jag har är en Optisk väldigt enkel, det är detta jag tror ställer till det för mig, när kablen måste göra om signalen.Har jag fel? Ska jag låna hem en QED kabel och prova.

Kablarna är Tara Labs Prism Wire BIWI kabel.
Kan det bero på Nätkablen?

Hoppas någon kan ge svar och hjälp.

Mvh Niklas

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/05 :  13:32:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sånt är alltid svårt att säga vad som är problemet, men det kan vara nått jordfel eller som du säger kablar som tar upp nån störning nånstans ifrån...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  13:35:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låter som det är boxen som är kass/dålig. Du har väl boxen till dom ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:03:24  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Boxen ,nej har inte boxen, är det något som följer med högtalarna eller?

Någon delningsfrekvens variant som ex ergo rcl har?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:15:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är tydligen flera som har haft samma problem med sina grejor.
Vi kan utesluta din optiska kabel eftersom den med största sannorlikhet inte tillför något...däremot så tror jag att det är din dts-decoder i den nya stärkaren som är boven. Jag antar att du inte har något problem när du kör en vanlig CD..men hur är det när du kör
Dolby Digital? Du kanske har samma problem med den som med dts.
Jag är nästan säker på att problemet ligger i decodern och inte i några kablar. Annat kan det vara om du hade kört med Spdif för då kan man råka ut för att om skärmstrumpan inte sluter tätt kan det bli knäppar i ljudet.

gcs
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:53:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Boxen ,nej har inte boxen, är det något som följer med högtalarna eller?

Någon delningsfrekvens variant som ex ergo rcl har


Ungefär likadan. Basen går djupare med boxen och man kan ställa nivån.
Men den tillför enheldel brus.

Boxen fanns som tillägg till Reference serien (den första)
Men om den fanns med till Reference two (den nyare serien) vet jag inte. Högtalarna har ganska hög känslighet , kanske det som spökar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:02:28  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Jag provade när jag var hemma och byta optiska till coax och jag har samma problem.

Det är inte dts 96/24 på denna recievern jag har kan detta vara något?
Kablarna tror jag inte det är, kör biwi 4 st från högtalaren och 2 in i recievern dvs + -

Det knäpper märkbart när jag höjer sänker, även om jag har dts dd, pcm mfl, kvittar.

Har kört Elton John live platta, Westlife, Roxette, Cranbberies och alla brusar, även Per Gessles mazarin i stereo.

Jag är enormt besviken om det ska vara så här.

Funderar även på det här med när man byter kapitel?

Spelade The Rock och då hänger den med perfekt vid byte av kapitel men Elton John tar de 3-4 sek innan det kommer igång, man hör först tv-ljudet sen kommer högtalarna! Helskumt.

När jag spelar 5.1 ser det ut så här på recievern
DTS 3/2 48KFS+LFE
DD 3/2 48KFS+LFE Vad betyder detta?

kan tillägga att jag intehar någon subwoofer, LFE vet jag vad det är-

Edited by - Nixda1 on 2003/10/05 20:10:33
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:39:10  Show Profile Send gcs a Private Message
3+2+LFE betyder att du kör med tre högtalare fram och två bak + sub som du säger att du inte har. Du får koppla bort LFE-none. 48 betyder att DVD´n är samplad med 48 KHz precis som det ska vara när man kör DVD film 5.1. Hur lång kabel är det mellan för och slutsteg
och är den balanserad. Jag tycker nog att säljaren ska komma hem och fixa ditt problem för det har han fått betalt för.

gcs
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:24:35  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Jag har inget slutsteg bara hemmabioreciever. Finns det en funktion LFE none? har inte fått det att funka.

Hur som helst köper jag mig en Marantz Sr7300. Hade 6300 innan och var kanonnöjd, trodde inte att 6300 skulle orka driva dessa. kanske har fel.

Säljaren är jämt hemma hos mig.. jag själv..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:59:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv bara erfarenhet av H-K´s AV/Reciever och där kan man koppla bort LFE. Jag som trodde att det är standard på alla AV/förstärkare. Har du kollat igenom manualen ordentligt. Det slår mig just att jag har en Sony CD spelare som knäpper till när man pausar/startar...men det gör den bara när jag kör analogt. Mitt förslag är att du lånar och testar med en annan DVD/CD spelare för att kolla om knäpparna verkligen kommer ifrån recievern och inte från spelaren.

gcs
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:23:34  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hmm, min erfarenhet är att det kan klicka och knäppa om en del stegade eller digitala volymkontroller, bruset ? ingen aaaning.
Däremot kan reciever's(rar ?) ibland ta någon sekund på sig att hitta rätt ljudformat när man kör en digital signal till dem.
Låter som en bugg i recievern, jämför med andra prylar både reciever och dvd i olika kombinationer, har du fortfarande bytesrätt/öppetköp hoss butiken så kan du ju kontakta dem för assitans och lån av andra prylar det är nog det konstruktivaste, vi på forumet kan ju bara gissa vad som pågår.

Vänliga hälsningar
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:26:59  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Får ta och låna morsans Yamaha Dv540 och testa om samma problem uppstår, han verkar ha stora problem med byte av låter då den missar 2 3 sek så ibland har låtarna redan börjat? Troligen signalfel i Vincenten.

rotel har haft mycket problem med brus, likaså äldre marantz men denna tar priset, man tror det blåser ute nästan :?

Jobbar på Audiovideo så får väl ta och testa med lite kabel annan reciever dvd mm.

Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/10/07 :  07:10:33  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Vincent har tydligen problem med brus i sina receivers. Jag var på väg att köpa en Vincent och vände mig till Hifistället i Göteborg, men de hade slutat ta in Vincent´s receivrar just för att de hade problem med brus. Detta brus skulle vara märkbart ihop med känsliga högtalare, men märkas mindre med mindre känsliga högtalare. Eftersom jag har känsliga högtalare och har haft samma problem med en Cayin-förstärkare valde jag då bort Vincent.

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:08:57  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Efter att ha suttit några dagar och lyssnat på Marantz Sr-7300 blir jag bara besviken på ljudet.Mycket sämre bas än Vincenten. Även har jag bas på +6 dvs maximal på 7300. Samt att jag inte har det djupet i ljudbilden som jag hade innan, med Vincenten, nu när jag haft båda och lyssnat på kommer jag att ta en Vincent igen. Saknar den även att den brusar lite och knäpper när man höjer.

Ska be Septon testköra den innan de skickar den till butik.

Ang Jordningen? Jag hade Vincenten till jordat uttag, och dvdn till ojordat samt tv:n till ojordat, har detta någon betydelse.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:10:50  Show Profile Send ekman a Private Message
misstänker att apparaterna begick självmord när du spelade mazarin =)
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:12:05  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Ja man kan ju börja undra:?

Hade inte heller plockat bort byglarna då bak på högtalarna dvs till biwire. Kan de ha någon betydelse?

Edited by - Nixda1 on 2003/10/12 16:09:41
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:27:08  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Någon?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000