HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanéring, igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/17 :  09:35:15  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag skall snart till att fanera ett par golvare och har läst en hel del om detta här på forumet. Det finns ju en väldans massa bra tips här. Jag skall använda trälim och skall pressa med hjälp av sex tvingar och en eller två MDF-skivor.

Något jag är lite rädd för är att det skall bli vågor i fanéret, att det skall spricka osv. Jag har dålig koll på hur lång tid man ska ta på sig mellan de olika momenten. Är följande plan vettig eller ska jag ta mer/mindre tid på mig mellan momenten?

1. Torka MDF + fanér hemma
2. Vänta två veckor på att det skall vara helt torrt.
3. Smeta på lim
4. Lägg på fanér och pressa
5. Vänta 30 minuter
6. Släpp press, beskär och repetera 3-6 tills alla sidor är klara.
7. Vänta två veckor på att eventuella vågor skall uppträda.
8. Försök rätta till eventuella vågor med strykjärn
9. Lacka

/Pontus Haglund

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:32:26  Show Profile Send divander a Private Message
Hur stora är lådorna du skall fanéra?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/20 :  01:45:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Pontan det går inte att låta faneret ligga i press så kort tid för du kommer att få de befarade vågorna på köpet minst en timme gärna två med vanligt kall lim (trä lim). Ett bra tips är att lägga papper mellan faneret och skivan då slipper du att faneret fastnar i presskivan går lätt att slipabort ev. lite vatten hjälper till, ta inga tidningar då får du trycksvärta på grejerna. Glöm inte att lägga spärrfaner på andra sidan dels så blir skivan styvare men du stoppar fukten från att vandra ut och in i materialet.
Du behöver inte torka mdf eller faner på ett snickeri ligger dessa grejer i ett ouppvärmt utrymme så det är bara pang på. Om du har gjort rätt så behöver du inte vänta mer än par dagar tills nästa moment. Försök att låna ihop fler skruvtvingar för ju fler du har desto bättre och desto högre blir trycket på faneren och slut resultatet blir så mycket bättre. Lägg på limmet med en roller av skumgummi variant limmet skall läggas på flödigt dvs så mycket att nästan att det blir vitt men du ser ändå igenom till mdf-skivan, för bästa resultat prova först på spillbitar det lönar sig.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:46:57  Show Profile Send Majesty a Private Message
Vad du än gör så använd inte för mycket trälim, det gjorde jag när jag hade brottom med den sida, skiten reste sig upp 1cm och lyfte påtäljstenen som lg ovanpå :O
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/20 :  07:11:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag jobbade först med vanlig vitt PU-lim och fick en del vågor. Nu jobbar jag med kontaktlim och upplever att det är mycket enklare att undgå vågor med det.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:23:31  Show Profile Send Nothing a Private Message
Låt trälimmet torka en bra stund innan du applicerar fanér.
känn med fingret det skall inte vara kletigt det skall vara klibbigt nästan torrt!
Det är många som gör fel, låt limmet torka lite, ju mindre fukt ju mindre bubblor.
Ett bra (vattenbaserat) Trälim ska behöva ha samma hantering som ett kontaktlim.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:12:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja det är mycket som kan gå fel med fanering och det är ibland svårt att förmedla hur det skall se ut och hur det skall göras för det handlar enbart om erfarenhet och att man har gjort det några gånger. För min del är det inte svårt men visst misslyckas man som möbelsnickare också.

Jag glömde att berätta att om man måste ta flera faner för att få rätt bredd då tejpar man ihop dessa och gör inte som alla nybörjare genom att vända tejpen neråt blir det en upphöjning som kommer från tejpen den försvinner aldrig och den syns rejält. Den tejp som man använder har ett vattenlösligt lim har man riktig tur kan man få köpa en rulle av ett snickeri.
Åter igen prova på spillbitar för då får man en uppfattning hur det är att fanera.
Lycka till med faneringen.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:15:48  Show Profile Send Pontan a Private Message
Vad roligt det är att det finns en sån salig blandning duktiga och intresserade människor på det här forumet!! En lite fråga till...

Bubbel: Hur menade du med "Glöm inte att lägga spärrfaner på andra sidan dels så blir skivan styvare men du stoppar fukten från att vandra ut och in i materialet."? Skall det vara något slags spärrlager mellan fanéret och MDF-skivan?

divander: det är ProAc-kloner och jag har för mig att du känner till måtten

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:53:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Spärrfanér använder man för att materialet skall bli så stabilt (ingen rörelse) som möjligt dvs förhindra att fukt vandrar fram och tillbaka då luftfuktigheten varierar under året. Spärrfanér är ett vanligt fanér man limmar på baksidan i detta fall, insidan på högtalaren och man brukar ta det billigaste man får fatt i. det är inget special som man lägger dit eller kletar på. Det kan verka overkill men titta på möbler hemma så ser du vad jag menar, bokhyllan går bra att kolla in.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:24:40  Show Profile Send Psycho a Private Message
Bubbel,

skulle det inte gå att lackera insidan istället för spärrfanér ?
Borde ju också skydda mot fukt ?

Tobias

Edited by - Psycho on 2003/10/28 14:16:52
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:09:46  Show Profile Send Pontan a Private Message
Eller till exempel klä hela insidan i bitumen asfaltsmatta som jag gjort. Den bör vara lufttät....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/28 :  19:33:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det kan tyckas att det vore lösningen Psycho att lackera ena sidan, men det hela går ut på att få ett så stabil och jämn balans i materialet som möjligt. Lackerar man utsida så bör man lackera iaf en gång invändigt allt detta beror på att trä är ett levande material så även mdf och allt trä har en naturlig rörelse. Att tänka på att high end märken gör detta så det finns ingen anledning till att inte göra detta eller hur!
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000