HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 limma aluminium / plast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:00:19  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hej!
Jag behöver limma en aluminiumplatta till en plastplatta. Vilket lim rekommenderas? Epoxy har jag dålig erfarenhet av, aluminumbiten ramlar av efter en viss tid.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:16:57  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej Vagabond,

Kontaktlim så klart det är ju elektriska prylar ni pysslar med, förlåt den var för dålig !!!!

Skämt åt sido, det gamla hederliga kontaktlimmet är bäst, typ Casco i svart tub med gul text, finns oftast att köpa på ICA.
Det mer hälsosamma vattenbaserade kontaktlimmet är inte bra, tyvärr är det så att desto farligare kemikalier är desto bättre är dom.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/10/28 :  00:45:01  Show Profile Send orthanc a Private Message
Vattenfast polyuretanlim eller varför inte det jag brukar använda mig mest av Araldit.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/28 :  07:17:24  Show Profile Send blackrose a Private Message
Vad ska du limma?? Stor yta??
Blir det varmt?? Flexar det??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:20:36  Show Profile Send vagabond a Private Message
Jag tänkte limma en aluminumfront till en låda som jag modifierat och som ska innehålla en (två) gainclone och eftersom jag har väldigt begränsade möjligheter att bygga lådor så tog jag en låda från en gammal Cd-spelare som är rätt stabil men har plastfront. Om jag nu limmar en alu-front på denna så behöver jag inte ens ha skruvar = snyggt.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:50:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Biltema, DIYarens bäste vän har ett allroundlim som jag har goda erfarenheter av (vad Bosse j***a bildoktor säger). Finns på stortub för 29 eller 34 penningar.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/28 :  15:45:39  Show Profile Send blackrose a Private Message
Dina dåliga erfarenheter av epoxi är nog att det flexar lite, då gäller det att använda rätt sorts tvåkomponentslim, som är gjort för det! Annars blir det för hårt o spricker!
Skulle nog använda ett sättlim av bra kvalitet! Se till att slipa o tvätta ordentligt, åt samma håll, gärna ett par ggr med nu trasa/duk!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/28 :  19:40:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kan du inte använda konstruktions lim Biltema har sådana på stor tub vilket bör räcka länge har sånt till det mesta som är "omöjligt" att få fast.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:08:42  Show Profile Send Goffe a Private Message
Konstigt att det inte gick med epoxi!Har erfarenhet av limmet genom modelflyg.Har limmad 0.7 mm alu-skiva med masonitskiva for att stadga upp min chassie-front!
Viktigt med blandingen dock!Kanske e plasten ganska FETT i sig!
Den ser massiv ut men e bara ett tunnskal!ser http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=e56748f30e2a1dbddd0a0211ae153fcc&threadid=22072
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000