HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DTS oljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:54:18  Show Profile Send Machine a Private Message
Har ett ganska stort problem med min Yamaha RSV-730 surround reciever. Den är lite mer än ett år gammal, inköpt i tyskland, och det knäpper i DTS läge. Inte på alla skivor men de flesta, så fort man byter till DTS så kommer ljudet i form av mycket korta, väldigt högfrekventa knäpp, eller kanske snarare blippar. De är inte begränsade till en högtalare utan hoppar mellan alla högtalarna. Även under filmtittandet så kommer ljudet med olika mellanrum, dock oftast när dynamiken minskar, som stax före eller efter en saftig actionscen, otroligt irriterande och dessutom blir man lite orolig att högtalarna ska ta stryk. (B&W 603 S3 frontar och CC6 S2 center, yamaha bak).
Jag har kontaktat Yamaha sverige om detta och de har ingen aning om vad som kan vara fel.
Är det nån annan som har (haft) nåt liknande problem?

Yamaha tycker att jag ska lämna in förstärkaren där jag köpt den men det är ju liksom lite jobbigt att ta sig till Tyskland för den saken. Kan man inte lämna in den hos en av de svenska återförsäljarna? Gäller inte garantin i alla länder i Europa? Har för mig att det finns nåt som heter Europagaranti nämligen.....

Tacksam för tips!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2003/10/16 18:18:01

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:57:24  Show Profile Send ryst a Private Message
Det är med största sanolikhet avkodaren av DTS som är trasig.
Har precis samma problem med min Thule, även samma fenomen på DD (inne på reparation för tillfället).

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:58:56  Show Profile Send Patrik a Private Message
Verkar som Yamahan har svårt att trigga på signalen och låsa i DTS-läge. Spelar man DTS till en icke-DTS förstärkare låter det hemskt.

Går det att ställa om så att den står i DTS-läge istället för auto-läge så kan det vara en variant att prova.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  18:05:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att du ska ta kontakt med din konsumentvägledare i din kommun. Många kommuner har lagt ner den verksamheten och då får du ta kontakt med Konsument Europa som ligger i Stockholm. Jag tycker inte heller att man ska behöva skicka apparaten till Tyskland och Yamaha vill nog försöka komma undan. Det är kul att sälja men att ta ansvar för produkten när det gäller ja då är det inte längre så kul.

gcs
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/15 :  18:12:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det normala är ju att man kontaktar stället där man köpt produkten.
Jag har aldrig haft problem med Yamaha angående garantireparationer.
Sedan är det alltid en liten risk att handla från andra länder eller nätbutiker, det måste man ta med i priset.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/15 :  18:38:20  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag skulle vilja råda dig att ta kontakt med svenska Yamaha direkt. Visst vill tillverkarna sälja, men de vill också att vi blir märkestrogna. Om Yamaha skulle råda dig att köpa en ny enhet strax ett år efter ditt förra inköp, så bör de i rimlighetens namn förlora minst en konsument. Jag skulle gissa att de fixar den åt dig, kanske får du betala transportkostnader till och från reparatör, men själva reparationskostnaden tror jag att de tar på sig. De "förlorar" kanske en tusenlapp, men vinner en nöjd och troligen märkesåterkommande kund.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/15 18:41:03
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:19:03  Show Profile Send A8 a Private Message
Hur vet ni/du att det inte är dvd spelaren?
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:21:31  Show Profile Send Machine a Private Message
Har köpt ny DVD sedan problemet startade, har även bytt från optisk till elektrisk digitalkabel. Så tyvärr är det inte DVD'n.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:35:41  Show Profile Send Rishna a Private Message
Min Nad T741 hade också konstigheter för sig i DTS. Ibland plingade det till i endera kanalen eller så knäppte det till ganska högt ungefär som när man kör in signalkabeln med volymen uppe. Pang!

Jag har inte kvar eländet längre så jag slipper dylika snedupplevelser.

/Fredrik
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:57:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har du köpt den i Tyskland, så är det dit du ska skicka den, det är det normala förfarandet. Annars är det undantag som gäller om tillverkaren har infört världsgaranti el dyl.

Varför köpte du den från Tyskland då? Var det för att den var några kronor billigare möjligtvis? Och varför köpte du just den modellen, hade du läst ett test där det skrevs att den var jättebra, och du lyssnade inte på den innan köp?

I övrigt tycker jag som Sten.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:57:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Knoppen goes rough...men han har en poäng.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:35:43  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag tycker inte det är relevant varför man handlar sin anläggning utomlands, om man nu väljer att göra det. Det rör sig nog om mer än "några kronor billigare", i alla fall av mina erfarenheter att döma.

Den här tråden handlar om en defekt produkt och om hur stackars Machine skall göra för att lösa sitt problem. Världsgaranti är något som de flesta stora och seriösa tillverkare har och har haft sedan lång tid tillbaka.

Mitt råd kvarstår, Machine...ring Yamaha i Sverige och prata med dem. Det kostar dig ett par minuter av din tid, och 22 öre/minut. Jag skulle bli MYCKET förvånad om de lämnar dig "out to dry".

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/16 12:36:52
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:29:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
I frågeställningen står det klart och tydligt att han redan kontaktat Yamaha och att de har sagt att han ska lämna den dit han köpt den.

Jämför portokostnader inom Sverige med Posten, och jämför mot fraktbolag som skickar över Europa, så är det inte mycket som skiljer. Vad är då problemet? Eller förutsätter du, Machine, att du ska ha möjlighet att GÅ till valfri butik (eller till själva generalaganten) och bara lämna in den?

(En parantes: Det är BILLIGARE att skicka vykort från Frankrike till Sverige, än det är att skicka vykort mellan Stockholm och Göteborg!)


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:58:01  Show Profile Send Machine a Private Message
Naturligtvis testade jag Yamaha innan köp, en 630 visserligen, men den är lika som 730 förutom att 730'n har Phono och OSD.....2800:- billigare än i sverige är för mig inga småpengar, detta inklusive frakt. Jag tvivlar på att det blir så dyrt om jag lämnar in den för reparation här i sverige och jag bekostar det själv. Frågan gällde i huvudsak om det var nån som kände igen problemet och det var det tydligen, tack för tipset "Patrik", att stänga av Auto funktionen hjälpte faktiskt en hel del. Typ ett blipp på en film istället för runt 100! Den andra frågan gällde garanti i europa, vi lever i ett Europa som gör det möjligt att handla enkelt över gränserna och då undrade jag om nån kände till hur det funkar med garantier över gränserna....?


"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:00:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra, då är det nog (nästan) inget fel på den.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:11:04  Show Profile Send TiGgR a Private Message
He he!! Verkar som om knoppen liksom jag röstade nej till Eu!! Men det börjar bli dags att acceptera att vi är med och fri handel över gränserna var väl en av fördelarna med Eu. Eller?? Köper man en produkt inom Eu så borde väl garantin gälla i Eu åxå?? Och sen så hade ju knoppen inte direkt några tips till Machine som gällde de problem han hade. Hoppas allt går bra Machine. Tycker själv att Yamaha 730 är en toppenprodukt!!
Mvh.
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:19:46  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kul att det blev bättre!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:25:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Köper man en produkt inom Eu så borde väl garantin gälla i Eu åxå?


Garanti åtaganden är ju sådant som ingår när man köper produkten och får man problem så gäller det åtagandet som man avtalat om vid inköpet. I och med att det skiljer mellan åtagandena i EU-länderna, Tex så gäller garantiåtagandet oftas längre i Tyskland än i Sverige, så gäller det också att man får frakta tillbaka sin defekta produkt till det land/ställe som har åtagandet. DVS en Tyskt såld produkt servas i Tyskland och en Svenskt såld produkt servas i Sverige om inte annat avtalats.

Machine, du kan inte hävda att De skall reparera den i Sverige om inte det är ett åtagande Ni avtalat om när du köpte den.

Du har tyvärr råkat ut för det som garantin är till för och om den Svenske representanten rekommenderar dig att skicka tillbaks den till Tyskland så har du nog svårt att komma runt det.

Har du kontaktat stället du köpte den på i Tyskland? Har du kontaktat Yamaha i Tyskland?

I så fall, vad sade de?


Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:32:12  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Inte jag som har problem med produkten..
Men är det inte Yamaha som står för garantin? Det är väl inte handlaren som gör det? Och då borde det väl igentligen inte spela någon roll om man köpt den i Tyskland eller Sverige? Med tanke på den Euoropeiska Unionen så är nästan resonemanget att om man köper produkten i Missisippi USA så gäller inte garantin i New York?? Men det är väl bara för Machine att höra med Yamaha Sverige igen och se vad dom säger.
Mvh
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:57:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Tigr,

ursäkta att det inte framgick tydligare att frågorna var för "Machine".

Förts och främst, Machine: det är aldrig roligt när man är tvungen att utnyttja garanti.
Jag känner med dig.

OK, då får vi prata lite om skillnader på EU och US då. EU är en union av länder. US är också en union, men de har kommit avsevärt mycket längre i integreringsarbetet än vad EU har. De har också haft en öppen marknad mellan sina stater i många fler år än vad EU har, så deras innre marknad har en helt annan mognad än vad EU har. Om en försäljare av produkter i US skulle begränsa sitt garantiåtagande till enbart den staten där han säljer den så skulle hans marknad krympa avsevärt, men det förekommer faktiskt att de gör det. Så man bör kolla det finstilta om man handlar i US med...

Allt som "hör till" Friheten för handel inom EU tex garanti har inte riktigt har hängt med i utvecklingen än. Oftast så gäller enbart den "standard" garanti som följer med HiFi-produkter inom landets gränser och följdaktligen är det något som man bör avtala om vid inköpstillfället.

På grund av denna problematik så har tex kameraindustrin sin "Världsgaranti". Den säkerställer att du som kund kan bära med dig din lilla kamera och få den servad om du skulle vara en längre tid i ett annat land för att tex ta bilder
Det som har gjort att de har "världsgaranti" är inte någon lagstiftning utan helt enkelt att de måste ha det för att konsumenterna skulle handla av någon annan annars. Det är det som menas med "konsumer power", konsumenten styr med de valen han/hon gör.

Så, den enkla sammanfattningen är att man bör vara nogrann med att kolla/förhandla garantiåtagandet om man köper en ny produkt inom EU.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  01:55:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
Rishna:
Hur gjorde du dig av med "eländet"? Hittade du nån dum jävel som gick med på att köpa den utan att lyssna på den först?

/ En dum jävel.
(som har lånat Unipers konto)

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:30:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
He he!! Verkar som om knoppen liksom jag röstade nej till Eu!! Men det börjar bli dags att acceptera att vi är med och fri handel över gränserna var väl en av fördelarna med Eu. Eller?? Köper man en produkt inom Eu så borde väl garantin gälla i Eu åxå?? Och sen så hade ju knoppen inte direkt några tips till Machine som gällde de problem han hade. Hoppas allt går bra Machine. Tycker själv att Yamaha 730 är en toppenprodukt!!
Mvh.
TiGgR.


Off topic: Jag röstade JA till både EU och EMU!

Ditt resonemang är önsketänkande och visst skulle det vara bra om så vore fallet, men det är ju så det inte är idag!, vilket var det jag skrev tidigare.

Sedan behöver man väl inte svara på alla frågor i en frågetopic? T ex har jag själv aldrig använt denna Yamaha-apparat, varför det blir lite väl svårt att veta vad som kan vara fel. Nu hade ju dessutom sign "Patrik" redan föreslagit en åtgärd, då känns det meningslöst att upprepa samma åtgärdsförslag. Det blir ändå bara mest gissningar. Se på de flesta trådar när någon frågar något, av tjugo inkomna svar, är det inte helt ovanligt att samtliga utom kanske ett är uppe bland molnen och snurrar. Hur ska sedan frågeställaren veta vilket av svaren som är korrekt? Ja kanske i och för sig om alla tjugo svaren säger samma sak! Fast det är ju då ganska meningslöst att upprepa hela tiden...)


Bara några tankar...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000