HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rackmonterat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:43:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Är det någon av alla vänliga själar här på forumet som känner till någon bra 1-2he Dolby Digital dekoder i lägre proffsklass ?

Jag har sökt lite själv men endast hittat Dolby´s egna apparater, vilka är aningens dyra.

Det jag söker efter är alltså någon form av rackmonterbar processor på 1-2he som kan fungera som extern DAC för 2 till 6 kanaler med Dolby digital avkodning (analogt ut).

Med vänliga hälsningar // Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/14 :  14:23:50  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har för mig att vi har haft en tråd som innehållit exempel på extrema dekoders. Jag undrar om det inte var bilder på någon processor från Lexicon. Annars kan det ju vara en idé att ta kontakt med en av dina lokala biografer och höra vad de använder.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/14 :  18:12:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar för tipset, jag är dock relativt säker på att de använde dolby utrustning, vilket tyvärr är aldeles för dyrt.

Men det skall undersökas närmare, jag kan ju (underligt nog) ha fel ibland : )

Lexicon har jag kikat på, men ännu inte hittat något, jakten fortsätter, och jag är tacksam för hjälp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:08:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog så att alla biografer använder decoder från Dolby Lab.
Jag tror inte man kan köpa en sådan decoder som privatperson...men du kan ju fråga hos POL teknik som bl.a pysslar med ljud-installtioner i biografer. Det kommer att kosta skjortan eftersom
du oxå måste ha DTS decoder....allt talar för en decoder från Lexicon men det är jag oxå tveksam till eftersom det handlar om ett
bitreducerat system och inte linjärt. Det är bättre att satsa på en bra DA för CD avspelning eftersom som det är lättare att höra en kvalitetsförbättring med musik än på en DVD-film. Det här är naturligtvis min egen uppfattning...men som sagt snacka med POL teknik.
http://www.dolby.com/professional/DNR/
http://www.dtsonline.com/pro-audio/products.php

gcs
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:12:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har tittat på POL tekn. hemsida men inte fått någon klar uppfattning om vad som gäller, jag pratade däremot med en god vän som jobbar med ljud/ljus installationer och produktioner, han sade att den delen av branchen är mkt svår.

Alla installtörer måste använda Dolby´s produkter för att kunna certifiera sig och installationen, därmed finns det litet (obefintligt) utrymme för konkurens, därav brist på liknande produkter på proffsmarknaden.

Detta gör mig ledsen för jag skulle gärna ha haft en hemmabio där allt är proffsklassat och rackmonterat utan att behöva löpa av Dolby labs. då dessa är mkt dyra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:18:23  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Varför inte kika lite närmare på Krell, Lexicon eller någon annan som tillverkar för hemmamarknaden? Jag skulle nog gissa att topprodukter från dessa mer än väl kan mäta sig mot professionella apparater.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:56:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
De flesta apparater kan rackmonteras genom att montera rackvinklar på dem. Ibland kan det dock bli fråga om att du måste specialtillverka sådana, men det kan säkert vilken plåtslagare som helst fixa enkelt.

Bryston brukar finnas i versioner med och utan rackhandtag, kanske finns deras processor på liknande vis?

OBS! Dolbys egen Dolby Digital-dekoder har ingen volymkontroll!


Martinsson, vad menar du egentligen med:
"Alla installtörer måste använda Dolby´s produkter för att kunna certifiera sig och installationen, därmed finns det litet (obefintligt) utrymme för konkurens, därav brist på liknande produkter på proffsmarknaden."
Certifiera vad då för något? Vad då cerifiera installationen? Det finns inget kontrollorgan för sådant, annat än THX egna märkliga "standard" som inte är en standard eftersom den i stora delar är hemlig. Och därav liten konkurrens, och ett litet antal produkter? Hm konstigt.

Egentligen vad är vitsen med att ha "proffsklassade" apparater? Skillnaden är ofta bara att de saknar fjärrkontroll, har rackvinklar, och i allmänhet har balanserade in- och utgångar, samt att användarvänligheten är klart sämre. Men snygga är de ju ofta, med fina lysdioder som lyser i mörkret och rejäla knappar som man kan trycka på tusentals gånger. Min egen anläggning består till ungefär hälften av studioutrustning, men inte är jag gladare för det!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:21:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: martinsson har rätt vad gäller installationer i biografer..
jag har snackat med en kompis på POL teknik som sa att det inte gick att köpa Dolby´s decoder utan att gå via en certifierad installtör.
Jag är i allafall tveksam till meningen med att köpa en original decoder. Jag tror inte att en sådan låter just bättre än något annat märke av lite bättre kvalitet. Hur bedömmer man bioljud...jag menar det är väl lättare att bedömma apparater som har med musikre-produktion att göra eller?

gcs
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/16 :  23:24:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Pinhead, givetvis finns det finfina dekodrar på hifimarknaden, inget snack om det, men jag är lite insöad i pro-träsket, det är bara sådan jag är, vi har alla våra små egenheter.

Har redan ett par slutsteg samt delningsfilter och EQ i rack, så jag tänkte kompletera med ett slutsteg till samt en DD-dekoder (möjligtvis även DTS) dekoder som även kan fungera som ren DAC till den förhoppningsvis snart inköpta rackmonterade DVD'n.

Knoppen, jag har en del erfarenheter som anknyter till proffsklassade apparater, och har därmed fattat tycke för den genren, skälen till detta är att jag finner dem mer rejäla kort och gott, det känns bara mer "riktigt" för min del, men alla är vi olika.

Vad jag skrev tidigare när det gäller det här med certifiering så är det den informationen jag har fått av Audiosystem svenska AB i Kalmar samt POL-teknik, några andra har jag inte hört med eller gjort närmare forskningar på området.

Jag valde att tro på dem då de har bioinstallationer delvis som ykre och borde därför vara pålitliga när det gäller sådana sakfrågor.

Att köpa en orginaldekoder från Dolby är för mig otänkbart då dessa är minst sagt dyra, sedan tillkommer givetvis frågan om ifall man är berättigad ett köp av dessa apparater.

Detta är jag inte säker på och kan förnärvarande se skäl för både ja och nej till om man som olicensierad privatperson får köpa och bruka dessa.

Men för att återknyta, jag var i kontakt med Jens och Pär på POL-teknik idag och fick där veta att, ja - det finns nog fler tillvekare av DD-dekoders än dolby, men vi är inte säkra på vilka de är. (och detta kommer från branchfolk).

Varför undrar man, men som jag tidigare nämnde är detta tydligen en "svår" genre av pro-audio industrin, det är väl bara att leta vidare och hoppas.

Jag är tacksam för all information jag kan få angående ifall ni känner till några andra tillverkare av dessa apparater, som kanske är mindre avskräckande rent ekonomiskt.

mvh Anders Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:11:28  Show Profile Send gcs a Private Message
martinsson: "berättigad ett köp av dessa apparater." Tja det är ju något som Dolby har hittat på för att ha kontroll över sina produkter
Det kan ju oxå ha med licenser att göra eftersom en mycket stor del av Ray Dolby´s förmögenhet kommer just i från licenser av olika slag.
Man kan ju oxå undra över vem som säljer DTS dekodrar...sen måste du ju bara ha en SDDS dekoder.
http://www.sdds.com/

gcs
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/17 :  07:52:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Man tackar qcs, mycket intressant läsning det där om SDDS, lite synd att det inte slagigt igenom så hårt, det finns många fina tekniker för flerkanals avkodning därute och flertalet av dem är säkert hur fina som helst.

När man har lite mer pengar skulle det vara klart intressant att undersöka de olika typerna lite mer ingående, men för närvarande sätter jag mina pengar på den mest utbredda standarden, nämligen DD, även om denna kanske inte är "den bästa" (mkt dumt skrivet av mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar).

Skälet till detta är att den är fast förankrad i industrin och har många tittlar som bär dess logotype, ett rent bekvämlighetsskäl med andra ord.

Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det inte en liten liknelse mellan Dolby och Microsoft i fallet med licenserna, det halvt om halvt monopolaktiga förfarandet och vart pengarna kommer ifrån, hoppas ingen känner sig förnärmad, det är inte min avsikt, det är mer av en generell fundering.

Tack skall ni ha allihopa, mer inlägg snälla, detta är klart intressant för min del och jag är mkt tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh Anders Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000