HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite exaktare högtalar placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:29:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Roade mig med att placera om mina högtalare, tidigare har jag helt enkelt utgått från bakvägg och ögonmått i sidled och tyckt det fungerat bra. Tog idag ett snöre där jag mätte upp en längd som borde passa sett från lyssnarposition och placerade högtalarna med hjälp av detta. Det var förvånande att det skiljde så mycket, kanske 5cm i ländled och minst lika mycket i sidled.

Vad blev resultatet av lite seriösare placering, jo det blev betydligt hörbart bättre. Som ett ex. på ett Neil Young spår som förövrigt är mycket bra har man tidigare i slutet av låten hör bakgrundssångerskans stämma lite halvdant i bakgrunden, nu stod hon bara där på scen och hade tagit för sig minst 2 steg ut...Hmm..ja ni fattar....


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:35:40  Show Profile Send K-man a Private Message
Jo visst är det så!

...det är en av de saker jag tycker är konstigt vid visning av högtalare hos många handlare (inte alla) ...de baxar fram högtalaren och ställer den lite på känn....tänk vad de går miste om i sin "marknadsföring"...

\\K-man
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:49:46  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Håller fullständigt medflyttade ut mina högtalare ca.35cm från väggen,och fick då ett helt annorlunda ljudInte trodde jag att det skulle göra sådan stor skillnad

/Tin Man
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/15 :  21:05:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är som med mycket annat, man måste jobba lite men får dubbelt tillbaka.

Alla ni som INTE gjort detta: Gå nu på en gång och mät upp detta så att ni också får det så här bra. Det kostar inget och hur många uppgraderingar är gratis? Inte många i alla fall.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:57:38  Show Profile Send lasselite a Private Message
Håller med Mickey, d e så himla lätt å bli prylblind när man kanske bara behöver optimera det man redan har.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:14:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det tråkiga med detta var att lusten att testa nya kablar blev ännu större. Måste kanske överge mina DIY och testa märkes ändå..


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:18:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jobbar man med placering och rumsakustik får man som sagt mycket tillbaka.

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:41:16  Show Profile Send sampix a Private Message
Vinklade in min högtalare ännu lite till ikväll,..och allt blev såå mycket bättre

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:49:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hur blev det bättre sampix?

Mina högtalare åker in o ut och var o varannan vecka o jag kan inte bestämma mig vad som är bäst. Tycker snarare att det låter olika. Dessutom får jag inte ihop teorin med praktiken. Wide stance skall ge risk för lådljud och toe in skall ge bättre rumsinformation o placering(eller?) Jag har i många fall upplevt det tvärt om.. Blir väldigt förvirrad. Kan det bero på att jag har stor avstånd till sidoväggarna i förhållande till bakvägg?
En risk med allt flytattandee är också att jag råkat strula till det med avstånden, vilket ger mät(lyssnings)fel.

Någon som känner igen sig, eller kan skipa klarhet?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:47:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jaha, och?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:10:46  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Matrixen, du kanske skulle ta och jobba med första-reflexerna från högtalarna och se om du kan dämpa dem. Jag upplever att när jag har dämpat reflexer så blir det lättare att höra om det låter bra eller inte med toe-in och bredd.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:29:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Toe-in funkar fint om man vill minska första reflexen...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:55:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
En annan variant är ju oxå att inte sitta 4 meter från högtalarna, utan att flytta lite närmare och få mer "direktljud"...samt att ställa upp stereon på långväggen och på så dätt minska sidoreflexerna.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:31:05  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Långväggen var ordet. Förbättringen var mycket påtaglig när jag flyttade från kortsidan till långsidan. Men jag kör med toe-in endå, men å andra sidan är det bara 110cm till väggen på sidan...
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:13:29  Show Profile Send Terminator a Private Message
Den här uppgraderingen är givetvis inte gratis i slutändan då du inser att ett lämplig mätdon mäter m h a laser och kostar därefter!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:54:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
JAg kör långväggen för annars skulle jag inte komma in i rummet, alternativt inte kunna se ut genom fönstren för högtalarna...
Tror nog det funkar ok iallafall. Hade från början högtalarna längre ut i hörnen med mycket toe in. Det blev dock bättre o bättre allt efter som de flyttades fram/inåt, men även vinklades utåt. Det är säkert sidoreflexerna som spökar, eller har spökat.
Sanoj: Det där med direktljudet var intressant. Faktum är att min lyssningsposition blir mer likt en liten triangel mitt i rummet. När jag flyttar mig framåt i ljudbilden uppfattar jag den mer distinkt, men stereoperspektivet blir knäppt, med en "mitt i ljudet" känsla. Förbättring vid närhet till högtalarna är säkert ett tecken på att jag har för mycket inverkan från reflexer, eller?

edit:trött i fingrnanra av allt skrivande...

Edited by - Matrixen on 2003/10/17 00:56:12
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  03:36:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
I värsta fall kan några decimeter hit eller dit vara avgörande.
Mycket riktigt brukar en närmare placering till högtalarna hjälpa, men då riskerar ljudet att bli tillknäppt, dvs. den spelar inte ut som det skall.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000