HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare. Vad var vitsen med det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:08:41  Show Profile Send Daniel a Private Message
Förutom att CD-formatet är mindre, förpackat i fula plastfodral som alltid går sönder, snabbt blir repiga och ospelbara, fortfarande inte låter bättre än sin föregångare, medförde att man dubbelinvesterade i samma skiva, tog bort glädjen med att äga en skiva osv.

Vad var egentligen vitsen med CD-formatet?

En som är bitter för att han gjorde sig av med alla Smiths vinyl på åttio-talet.


drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:28:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
mja allt är ju inte dåligt...bilstereon låter ju bra mkt bättre med cd än kasset...
Go to Top of Page

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:30:00  Show Profile Send scoop a Private Message
tja själv har jag aldrig haft nån större vinylsamling så cd blev väl det naturliga, lätt att hantera,fler låtar mindre byten, lättare att växla mellan låtar, programmera ordning såna saker...
ljudmässigt tycker ju en del vinyl låter bättre andra cd, tror inte man kommer så långt i en sån diskussion däremot så har väl nostalgin ett stort värde för dom som samlar vinyl, vilket jag kan förstå
utan att ha några vinyler själva så måste jag säga att cdskivor är väldigt tråkiga och själlösa... man blir ju inte direkt upphetsad av en liten plastbit..
själv kör jag mest mp3or nu för tiden (svor jag i kyrkan nu) :-)
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:49:44  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
(svor jag i kyrkan nu) :-)


Ja, det gjorde du!

Ibland kan jag längta tillbaka till mig gamla Thorens-spelare som jag moddade själv, skruvade fjädringen på och allmänt fipplade med, den hade nåt visst. Jag kan ångra att jag sålde min LP-samling i början på 90-talet. LP:n hade mer "själ" än CD.

Sen tänker jag på hur ofta jag fick byta LP:s som var skeva, knastriga, felpressade. Frustrationen över att hitta ett bra ex.

För mig är CD:n bättre därför att:

* risken att köpa en ospelbar skiva är stort sett obefintlig. Jag tror att jag har fått byta 2-3 skivor under 10 år. Max!

* CD:n funkar (obs inte alltid optimalt) i alla typer av anläggningar, från freestylen upp till sexsiffriga pengar.

* Jag kan låna ut skivor till kompisar som jag litar på och även ta med en skiva som gått i min freestyle och köra i polarens highendspelare utan risk för skador på nål o.d. Att låna ut en LP var inte att tänka på utom till kanske 2-3 personer som jag hade "koll på".

Men bortsett från det...

/P
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:49:57  Show Profile Send Daniel a Private Message
drgreen.

Så sant, så sant

scoop.

En kombination av vinyl och mp3 täcker väl de flesta behov? Vinyl konverterat till mp3 låter faktiskt riktigt trevligt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:51:36  Show Profile Send CC a Private Message
Ja de gjorde du...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:52:44  Show Profile Send CC a Private Message
Oj va långsamt mitt nät e ida

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:56:29  Show Profile Send CC a Private Message
De går lättare o snabbare o rippa av cd skivor till mina ungar så att jag kan få ha orginalen i fred och i spelbart skick!
Det måste vara den viktigaste fördelen mä cd mediet!

För inte skulle mina kids få låna vinylskivor med deras hållning till musik och dess media

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:40:41  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:

En kombination av vinyl och mp3 täcker väl de flesta behov? Vinyl konverterat till mp3 låter faktiskt riktigt trevligt.


Hugaligen.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:24:18  Show Profile Send Nothing a Private Message
Kostnad!
Kostnad för oss dödliga, då menar jag pickupper och annat dyligt.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:35:30  Show Profile Send KC a Private Message
Förutom att jag saknar de stora omslagen som vinylen kom i så tycker jag inte vinyl är bättre på något!


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:55:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag är uppväxt med absolut mest cd. Farsan har en hel del gamla vinyl skivor men sen har han ruskigt dålig stereo vilket så klart är lite trist...

Men cd låter riktigt bra tycker jag och har enligt mig fler fördelar än vinyl som känns opraktiskt även om fodralen såklart är mycket snyggare. Plastfodralet som cdskivan ligger i är ju inget man direkt blir upphetsad av!

mvh,
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:02:05  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tycker också (numera) att vitsen är att de är lätta att bränna av och ta med till jobbet, utan att man behöver vara rädd om kopiorna. Eller spela i bilen och låta dem ligga kvar.

I början tyckte jag att de var väldigt 'future'. Kommer ihåg den första affären i stan som bara sålde cd-skivor, fast folk knappt hade spelare. Jag köpte flera cd-skivor där innan jag kunde spela dem.

Fodralen som inte går att tappa i golvet utan att de går sönder måste vara största missen. Nu tror jag mer på mp3 och liknande som bekvämlighetsformat. Betydligt behändigare än cd, inte minst vad gäller portabla spelare. Önskar mig en iPod i julklapp!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:13:56  Show Profile Send Per a Private Message
föra formaten vidare har jag roat mig med. har en platta (LP självklart) som ursprungligen var 78varvare men överfört till 33 1/3varv under 70talet. Självklart har den hittat in i datorn och vips en cd-skiva till jobbet. för att ta det ett steg till har den genomgått ytterligare två metamorfoser. cd har blivit till både md och mp3.

vitsen med vinyl är att de flesta akustiska instrument och röster låter äkta (nåja, äktare än digitalvarianterna) medan man tar fram skygglapparna för att råda bot på en del tekniska tillkortakomanden. omslagen är ju i klass för sig. men jag skall erkänna att jag hatar innerpåsar som om de kommer snett kan sprätta upp omslagets limfog! URRRK!!
svajonara
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:26:26  Show Profile Send qsecofr a Private Message
???? ursäkta men driver du med oss eller är du lite bakom ?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:54:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det viktigaste skälet till att det till slut blev CD var att det inte gick att köpa min musik på vinyl längre.

Aj vad man saknar de gamla vinylomslagen. Tänk er Joy Division - Closer på en CD, det blir ju inte riktikt samma sak.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/15 :  21:20:01  Show Profile Send Belindro a Private Message
Daniel, hur definierar du att vinylmediumet i sig låter bättre än klangen från CD? Hur skattar man en sådan sak utan att vara subjekt?

Själv tycker jag att CD är jätte bra, men det är inte alltid jag stöter på inspelningar som hållet måttet. Tror snarare att det är dessa sätter begränsningar för välljudet än mediumet. Det är i alla fall ganska lätt att kolla hur transparanta (16-bitars) PCM baserade signalkällor kan vara. Exempelvis kan man ju lyssna på audiosignalen genom ett A/D - D/A led och sedan jämföra med eller utan den länken. Då har man en objektiv referens och med en del apparater är det svårt att höra färgning av signalen. Det tycker jag säger något om CD:s potential, jag undrar om vinyl någonsin kan vara lika genomskinlig? Kanske, kanske inte, med vad är vitsen med vinyl egentligen?

MVH/ Benny
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  21:47:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vitsen med vinyl är att den i praktisk tillämpning ofta låter bättre än cd. Tekniska förutsättningar till trots (eller tack vare?). Men det är väl inte direkt ett format man skulle kommit på idag.

Sedan uppskattar jag ärligt talat att skivan har två sidor. Men ogillar 'double packs'.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:16:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har A/B testat vinyler genom en A/D-D/A och samtidigt med en direkt analog signal genom stärkaren....tja det var väl ingen skillnad precis. Jag tycker oxå att det är skönt att slippa alla dessa excentriska och felpressade vinylskivor som man seda fick lämna tillbaka. Däremot har jag bara behövt returnera en CD skiva under dom tjugo åren som jag köpt CD-skivor och då har jag har ändå några tusen CD-skivor i mitt arkiv.

gcs
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:23:15  Show Profile Send Belindro a Private Message
Hatoil, hur VET du att det låter bättre med vinyl, det undrar jag.

När ett medium låter bra betyder det för mig att det återskapar orignal-ljud-händelsen med väldigt små andelar (om ens några) hörbara färgningar. Alltså att det inte är formatet i sig som har en speciell biklang. Menar ni verkligen att vinyl medför bättre återgivning (objektivt sett) än CD, hur har ni i så fall nått fram till dessa slutsatser?

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:28:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tja, vad VET man? Jag säger bara så här:

Nej, jag har inga bevis. Ja, det låter mycker bättre SUBJEKTIVT på min stereo hemma. Det är den jag lyssnar på för att ha kul ibland. Då lyssnar jag på det som är roligast och låter bäst (i mina öron): VINYL.

Till och med (eller kanske särskilt) musik helt skapad på datorer ROCKAR på vinyl! Hur det går till har jag ingen aning om, men visst är det konstigt att den inte gör sig lika bra på cd?

Eftersom min Wadia 850 inte räcker till för att klå ljudet från en bra 12" (återigen min subjektiva uppfattning, för att vara extra tydlig), så har jag gett upp cd. Jag har inte råd med en bättre spelare. Önskar att jag hade lagt pengarna på annat.

Om du vill få det till att jag gillar färgningar så varsågod. Det kan jag bjuda på. Men har du någonsin hört en transient som gett dig gåshud på cd? Det har inte jag.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:30:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Oftast låter väl vinylen bättre i praktiken även om teorin säger tvärtom, i alla fall i de fall jagf kunnat jämföra.
Fördelen med CD är att den är tåligare och tar mindre plats, men informationen blir sämre p.g.a. det mindre formatet.
Det digitala formatet kommer naturligtvis att bli det som gäller, men det finns som sagt utrymme för stora förbättringar.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:34:46  Show Profile Send gcs a Private Message
"Oftast låter väl vinylen bättre i praktiken." Jasså?

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:38:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det tycker jag "gcs"!

Bravo
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:49:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det kanske är mindre kontroversiellt att säga att vinylen ger mig större njutning? Och det är därför jag lyssnar på skivor.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/16 :  00:05:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Du får gärna tycka det Bravo men jag håller inte helt med om det.
En mekaniska avkännare med hög distorsion och IM kan inte låta bättre än en välgjord CD. Dessutom har du mycket högre grundbrus i en vinylskiva. Bara IM distorsionen ligger på flera procent vid normal musiknivå.(17 cm/sek tvärhastighet)
Jag gillar oxå att lyssna på vinyl...men jag störs i bland av det höga bruset.


gcs

Edited by - gcs on 2003/10/16 00:07:09
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000