HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisförhållande cd/förstärkare/högtalare/kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:53:35  Show Profile Send qwert a Private Message
Min första post...
Jag har ofta undrat hur man klokast fördelar sina pengar på de olika komponenterna. För min egen del är det så att förstärkaren gärna får vara 50% dyrare än cd-spelaren (för att cd:n tappar konkurrenskraft snabbare), och högtalarna i sin tur 50-100% dyrare än förstärkaren (det kostar helt enkelt en hel del att tillverka bra högtalare). På kablarna kan man sätta ungefär 5-15% av värdet på förstärkaren och cd:n tillsammans. Ett Prisexempel:

Arcam 82 cd
Primare A 30.1 integrerad förstärkare
von Schweikert VR 4 högtalare
samt kablar för en 4000,-


Vad anser ni om dessa prisförhållanden? Är det rimligt att tänka på det här viset?





Hi-fi OCH musik

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:04:28  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tycker det ser rättså rimligt ut...
Men som vanligt är det omöjligt att generalisera!

mvh,
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:20:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Alla har säkert sina förhållanden, men så här ser mina ut (nypriser):

Högtalare dubbelt så dyra som förstärkaren (men jag vill byta upp förstärkeriet).
Högtalarkabel 1/3 av högtalarpriset.
CD mer än dubbelt så dyr som förstärkaren och även dyrare än högtalarna.
Signalkablar 1/5 av CD:n. Lite billigare än högtalarkablarna (som är 3m långa, därför ganska dyra).

Inget alls att rätta sig efter, bara en redovisning. Om jag fick välja skulle förstärkaren kosta minst lika mycket som högtalarna, om inte mer (jag har stativare, de blir bra fortare). Resten är jag nöjd med som det är.

Men rent allmänt, ju enklare grejer, desto mindre idé att köpa dyra kablar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:34:48  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Själv brukar jag försöka prova mig fram. Nån nordamerikan drog till med 20 % av hårdvaran på kablage om jag ej misstar mig. Låter aningen dyrt, så 10-15 % är kanske mer korrekt. Å andra sidan förekommer den mest svårförståeliga prissättningen på kabelsidan.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:40:52  Show Profile Send poman a Private Message
Hej qwert och välkommen hit kul med nya medlemmar!
Jag har lite grand åt Hatoil min förstärkare är nog underkill mott
högtalare igentligen och kablaget är nog overkill mott förstärkare men
det ska bli justering förhoppnings vis framöver hoppas jag med bättre
förstärkare och CD-spelare. Det ser ut att vara en fin anläggning du har tycker jag, du kan nog höja värdet upp till 25-30% på kablaget. Man behöver inte alltid köpa nytt när det gäller kablar det finns alltid
personer som byter till något annat då kan man göra fynd.


Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:43:41  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag får väl komma med ett tredje förslag då, jag skulle vilja dela upp kostanden i 30/30/30 och resten (10%) på kablage. Det är kanske lätt att underskatta betydlesen av signalkällan. Något jag själv gjort..

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/14 21:43:58
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:14:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om jag fick spendera absurda pengar, skulle jag nog lägga lika på allt, kanske till och med mest på kablar eftersom man behöver många och de är, som lasse78 skrev, konstigt prissatta. När man har det 'bästa' av allt annat kan man fortfarande köpa sladdar till förbannelse.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:31:09  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
den här frågan har varit uppe många gånger, så du kan söka i arkivet för att se vad folk tycker.

själv tycker jag cd:n är viktigast och högtalare mindre viktigt(ja inte oviktigt)

sedan är det så att det är svårt att sätta %pengar, eftersom det som är dyrare inte behöver vara bättre! Viktigare är att man hittar "rätt" produkter!.

mvh/siffernisse



Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:58:41  Show Profile Send zip a Private Message
Min anläggning kommer (som dock inte är helt komplett ännu ) kommer att bli ungefär 25% cd, 25% förstärkare, 40% högtalare och 10% kablar...fast det är ju min egen ytterst personliga uppfattning

/ZIp
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:02:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Såhär ser min prisfördelning ut

Kablar 1/4 del
Cd 1/4 del
förstärkare 1/4 del
Högtalare 1/4 del

Men det finns tusen olika kombinationer som funkar. Alla har sin fördelning och det beror helt på vad man hör för grejer hur det funkar.

Men undvik generaliseringar som "signalkällan ska vara dyrast", "högtalarna ska vara dyrast", "kablar ska inte kosta något" "kablar ska kosta 10% av anläggningens pris" etc.

Prova, prova, prova och PROVA! så kommer du själv att få en fördelning som passar dig.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:16:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag undrar om det egentligen finns någon "rätt" indelning, det viktiga är väl att det hela hänger ihop och sammantaget låter väl.
Jag tror emellertid att det är lätt att underskatta ljudkällans dvs. CDn och DACens betydelse.
Själv har jag en blandning för tvåkanal i nypris räknat:
CD 45%
Försteg 18%
Slutsteg 12%
Kablar 25%

Begagnat som mycket av det jag köpt är blir förhålladena annorlunda.

Bravo
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:19:51  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Ny pris ser det ut såhär:
Högtalare 61%
slutsteg 29%
försteg < 6%%
CD spelare < 3%
kablar < 2%

Ingen tvekan om att jag prioriterar högtalare
Jag befinner mig dock i den eviga uppgraderingsloopen och samtliga komponenter förutom högtalarna och slutstegen kommer uppgraderas inom en 3 års period. Högtalarna kommer inte uppgraderas inom överskådlig tid. Jag har alltså köpt ett par bra, men lättdrivna högtalare som de andra komponentera sakta får växa ikapp med... Ett bra sätt tycker jag.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:21:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Va!? Inga högtalare Bravo?

Det är också lätt att underskatta RIAA-steget till skivspelren (om man nu har en sådan). Få skulle nog kompromissa med en DAC, så som många gör med RIAA:n. En del verkar behandla den som någon slags adapter, och betala därefter. Hm, just det, det var ju jag som gjorde det förut.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/10/14 23:22:02
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:30:22  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Vill så gärna tro att ljudet påverkas i denna hierarki: högtalare/förstärkare/ljudkälla/kablar. Skulle inte köpa en cd som är "för" dyr i relation till resten. Högtalarna gör nog mest eftersom det är slutstationen.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:08:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ibland är det praktiskt att köpa 'för dyra' komponenter, bara för att slippa byta dem senare. Uppgradera i stora steg.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:14:15  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Point där ja. Däremot skulle jag rent personligen undvika att sitta med finfin cd i relation till resten. Den skulle i såna fall skaffas då förstärkare eller högtalare är fixade. Som sagt, smaksak.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:21:42  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har en finfin cd som jag köpte för att den var cool. Och nu lyssnar jag mest på vinyl. Lite bortkastat. Å andra sidan behöver jag aldrig mer köpa en cd-spelare. För någon behöver man ju. Nåja, man lär sig av sina misstag. Hade hellre haft en bättre skivspelare för pengarna, men kan inte sälja nu utan att förlora på affären. Den står ju fortfarande och är cool.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/10/15 00:22:22
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  01:03:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tyckte väl att det var lite svårt att höra "Hatoil", men nu kanske jag kan avbeställa tiden hos öronläkaren.

OK. reviderad ser listan ut som följer i nypris:

CD/DAC 35%
Försteg 14%
Slutsteg 10%
Högtalare 20%
Kablar 21%

Begagnat ändrar sig prisbilden till:

CD/DAC 28%
Försteg 16%
Slutsteg 16%
Högtalare 24%
Kablar 16%

Ljudförmedlaren tar alltså mest av kakan tillsammans med kablar och högtalare.

Bravo
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/15 :  01:17:29  Show Profile Send daja a Private Message
Så här ser fördelningen ut hos mig:

CD 31%
Förstärkare 21%
Högtalare 34 %
Kablar och annat 14%

Jag tycker högtalare är det som förändrar ljudet mest och därför bör största delen av summan gå till dom.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:00:29  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ett mycket generaliserande svar:
Jag tycker att det beror lite på prisklass. I din prisklass skulle jag nog "jämna till" förhållandet mellan högtalare och förstärkare - generellt sett!!! I prisklasser upp till 15-20kkr ger de extra tusenlapparna oerhört mycket på högtalarsidan, medan de därefter har nått en nivå där de förmår att utnyttja ett bättre (läs dyrare) förstärkeri. CD-spelaren kommer "sist" och behövs mer ju högre upp i divisionerna man kommer. Tanken med att lägga mest pengar på källan är tilltalande, men min ringa erfarenhet säger att man generellt sett får mycket cd-spelare för lite pengar, jämfört med övriga komponenter. Jag lyssnar sällan på plushundratusenkronorsanläggningar, så var denna gräns går har jag svårt att säga.
Vad det till syvende og sidst handlar om är ju att hitta "sin kombination".
Mitt sätt att se på kablar är: Skaffa det ljud du vill ha på övriga delar, och finjustera ljudet med de kablar som passar dig, spelar roll om det är biltema eller 5000:-/m-kabel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:36:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
90% på CD-spelaren.
10 % på allt annat som egentligen bara är ett nödvändigt ont.

M.V.H. Linnea
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:08:12  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
CD 10%
Förstärkare 50%
Högtalare 32%
Kablar 8%

CD ljudet gick upp i en helt ny division när de nuvarande högtalarna kom med i bilden De gamla var ca: 13% av totalen... Jag har en Thorens med en OM-40 oxå och innan högtalaruppgraderingen trodde jag den var på nivå med min CDFIX men nu spelar CDn skiten ur vinyl i min anläggning... Att säga att vinyl spöar ALL CD är struntsnack IMHO.. I alla fall krona för krona spelare mot spelare.

Nästa uppgradering blir nog en ny skivspelare dock Jag kanske ändrar åsikt när jag uppgraderat! Hoppas det, då de senaste 100 skivorna jag köpt är vinyl... Omlagen och känslan när man lägger på en ny skiva är iaf. oöverträffad med vinyl!


"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:54:54  Show Profile Send poppen a Private Message
i min anläggning var cd dyrast sen förstärkare sist högtalare.
kablarna tog nog 25 5 av budgeten.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:53:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Den enda persons prisfördelning som jag någotsånär kan sympatisera med är sign "Matrixen"!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:06:47  Show Profile Send patrikf a Private Message
Instämmer!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:10:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
3% på ljudförmedlaren??????????????????

Ni måste väl ändå skämta!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/17 13:11:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000