HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför spöar 6 kg 2x35 10,6 kg 2x100?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:41:19  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag befinner mig i ett chocktillstånd...
En god vän kommer på besök med en nyinköpt förstärkare under armen.
En liten godbit vid namn Lavardin IS. Den väger knappt 6 kg och leverar ynka 2x35 watt (8 ohm). Alla hifi-entusiaster vet att nypriset är en bit över 30.000:- och min vän har köpt den begagnad för 2000 Euro i Frankrike. Han skiner som en sol
och vill genast testa den på mina högtalare, ett par stadiga KEF reference 1-2 som kan tänka sig upp till 2x150 watt (visserligen vid 4 ohm, men ändå!) för att ge maximalt välljud.
Eftersom jag f n använder en Rotel RA 1070 som har kraft så det räcker, var jag skeptisk. Hur skulle den där lilla lådan kunna driva mina hungriga högtalare?
Medan jag fixar kaffe, börjar min kompis rycka i högtalarkablar.
Väl uppkopplade börjar det... Ryan Adams "Heartbreaker" låter lysande. Varenda detalj hörs, och basen... inte visste jag att det fanns så mycket mer att plocka fram!
Byter till Beth Gibbons, E.S.T, Berlioz.... överallt samma underbara ljud, oavsett musikstil Och det går att spela högt också! I varje fall högre än jag vill spela normalt!
Hur är det möjligt att få sådant välljud av en sådan på pappret blygsam förstärkare?
Kan någon förklara?
Under tiden ska jag kontakta min bank. Behöver ett lån på ca 30.000....
Gabe

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:49:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Kan någon förklara? "

Rotel kan inte göra hifi...

" mina högtalare, ett par stadiga KEF reference 1-2 som kan tänka sig upp till 2x150 watt (visserligen vid 4 ohm, men ändå!) "


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:51:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
" Kan någon förklara? "

Rotel kan inte göra hifi...

" mina högtalare, ett par stadiga KEF reference 1-2 som kan tänka sig upp till 2x150 watt (visserligen vid 4 ohm, men ändå!) "




Vadå Rotel kan inte göra hifi? Kanske ska kolla på deras prislappar också!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:57:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Vadå Rotel kan inte göra hifi? Kanske ska kolla på deras prislappar också! "

Vad nu då..? Jag måste väl få tycka att Rotel inte gör några trevliga prylar...eller?
Vad har prislappen med saken att göra ?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:59:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om man säger att Rotel inte kan göra hifi så är det en lite annorlunda grej än att säga att man inte gillar det. Gillar inte generaliseringar. Har du lyssnat på hela deras sortiment eller?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:06:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Har du lyssnat på hela deras sortiment eller? "

Nej inte hela...har dom gjort något som är speciellt bra som jag har missat tror du..?

Vad hade prislappen med saken att göra...?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:08:30  Show Profile Send Gabe a Private Message
Seså, sluta käbbla om huruvida Rotel kan göra Hifi ellr ej....(visst kan dom :-).
Förklara istället varför lilla Lavardin med sina blygsamma prestanda låter så bra?
Gabe
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:08:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Svårare att göra saker som är billiga lika bra som de dyrare? jag tycker de står sig väldigt bra i sin prisklass! sen att Lavardin för 30000 kr är bra mycket bättre tvivlar jag inte en sekund på!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:11:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ahh, Marbrink...jag var inne och kollade din profil. Ledsen om jag trampar på några tår.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:46:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Prestanda i siffror har inget med hur det låter att göra, det är helt enkelt så att Lavardin har bättre komponenter, en bättre kretslösning och ett bättre ljud än vad Rotel stärkaren kan leverera, och då så har inte watten nån som helst inverkan. Lavardainen har tillräckligt med kraft för att driva högtalarna och den har en högtre ljudkvalitet än vad rotel har..

Så här har tyvärr många bitit sig i läppen åt, man tror att bara för att man har en förstärkare med mycket watt så ska det låta bra, men återigen så ör det bevisat att det är hur produkten är konstruerad som inverkar på hur slutresultatet blir....

/Martin
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:06:51  Show Profile Send krang a Private Message
Kan bara strycka under vad som nämns här ovan! Det säger sig sjävt
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:24:29  Show Profile Send Pass a Private Message
Håller med till 100% vad gäller att komponentkvaliteten och kretslösningarna är oändligt mycket viktigare för välljudet än wattangivelsen. Kör själv en liten 30 wattare till "hungiga" och stora dynaudiohögtalare - misstänker att en och annan wattfundamentalist också här skulle få en mindre chock om de lyssnade på min anläggning...
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:28:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Håller helt och fullt med MartinH. Det ligger i hur förstärkaren är konstruerad. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:36:01  Show Profile Send Klenkar a Private Message
läs artiklarna i hifi&musik.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:39:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Pass:

Inget konstigt att det funkar finifint med 2 x 35 watt då du förmodligen inte spelade starkare en några watts uteffekt. Det är nämligen de nivåerna de flesta spelar med. Koppla in ett oscilloskop så är det enkelt att se vilken utspänning förstärkaren ger.

Sedan är det svårt att säga vilken som egentligen är bäst av dessa förstärkare. För att göra kontrollerade lyssningsjämförelser bör man kalibrera nivåerna inom 0,05 dB. Annars kan man mycket lätt bli lurad av att den som låter starkast också låter bäst, fast den kanske egentligen lät sämst. Det är ett trick som många hifi.butiker gör när de demar förstärkare. Först spelar man en snutt på en förstärkare, sedan visar man den dyrare (underförstått "bättre") och ljudnivån är helt oförhappandes plötsligt någon dB starkare. Och visst låter det då myyyycket bättre! Lustigt nog kan man dock ofta höra en förstärkares grundkaraktär ändå när man "bara" jämför mellan förstärkare, men då är ofta de olika förstärkarna tämligen olika i ljudet, och minst en av dem är därmed ganska dålig/dåliga.

En lyssningsmetod som är synnerligen bra att jämföra ut- resp insignal hos förstärkare är Före/Efter-lyssningsmetoden, men den är sedan tidigare redan väl avhandlad och debatterad så det skippar vi nu. Då kan man jämföra själva förstärkaren själv och man behöver inte jämföra med olika andra förstärkare tills det till slut bara snurrar runt i huvudet.

/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:44:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Hur är det möjligt att få sådant välljud av en sådan på pappret blygsam förstärkare? Kan någon förklara?


Bra konstruktion med ett medvetet ljudmål!

Varför det blir bra? Därför det är en upplevelse du är med om! En markant skillnad som presenterar din (invanda) musik på ett nytt sätt, i detta fallet är det "nya" sättet tilltalande, och det är bara till att gratulera! Tyckte jag såg en Lavardin beggad hos nån av företagen på Butikshyllan...

Sånna här berättelser är ju kul! Jag tolkar det som att alla har sina egna prferenser och önskemål om hur det verkligen skall låta, när man väl lyssnar! Inget förutbestämt, inget man ser på papper eller specar utan egna upplevelser! Kul kul!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:02:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som ovanstående säger, bättre komponenter, noggrannare processer ger mindre kopromisser och högst troligt ett smartare bygge.
Lavardin påstår ju sig ha egen unik lösning hur man bygger förstärkare.

se: http://www.lavardin.com/

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:08:57  Show Profile Send Aton a Private Message
Tyvärr är det nog alltför många som köper fler watt än de har råd med. D v s köper högeffektsförstärkare utan att hosta upp de riktigt stora pengar som kombinationen hög effekt och välljud kostar.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:36:20  Show Profile Send Nagra a Private Message
Äntligen bevis på att watt inte är allt....Wattgalningar..

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:37:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag kan bara hålla meed om att Lavardin tillverkar bra, välljudande förstärkare. Jag skrev om förra årets Frankfurtmässa på mina hemsidor och det rum som jag då upplevde hade det bästa ljudet var
Lavardin,s. Där var deras förstärkare uppkopplad på
Avalon Opus högtalare.
Bildreportaget finns kvar på mina hemsidor.
Längst ned på sidan under "Mässor och annat"

http://www.jormadesign.com/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:38:29  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det är väl ändock ingen nyhet att det ibland inte är storleken som räknas.
Watt alltså

[tycker det går trender i watt-sökeri, för 10-15 år sedan var väl inte watt det största och första man sökte?]
?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:54:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jus det (Sharp sm-sx1 2x50watt)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:56:12  Show Profile Send ekman a Private Message
på vissa parametrar så är watt allt men en bra klen förstärkare smiskar ju en stark och dålig 7dar i veckan
det är inte förvånande alls
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:56:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är väl inget fel på Watt...men däremot smakar det så kostar det.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:00:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är inte watthysterin något smarta säljare i mindre nogräknade butiker som börjar på S, O och P m.fl. brukar köra med för att lura mindre kunniga kunder att det är häftigt, top of the line, superljud och absolut värstingfaktor att ha dylikt. Ju mer ju bättre, det gäller att vräka på, om det låter bra är mindre viktigt, bara der är HÖGTT
och ju högre ju bättre.
Tyvärr så har väl detta smittat av sig till mera seriösa sammanhang.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:23:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Min integrerade förstärkare har 55 watts uteffekt. Trots det har jag aldrig vridit volymvredet över kl 10. Vid normal lyssningsvolym ligger volymen vid kl 8... Jag behöver definitivt inte mer watt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000