HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CN Ljudteknik kablage...Någon som testat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/14 :  14:29:30  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan,

Jag undrar om det är någon som testat kablaget som tillverkas och säljs av CN Ljudteknik?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/14 15:03:51

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/14 :  15:17:59  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har snabbtestat den lite dyrare signalkabeln i silver. Jag jämförde den med Supra EFF-ISL som är lite billigare och skillnaderna mellan dessa kablar var mycket små. Jag upplevde dock CN's kabel som lite slankare i basen.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/14 :  18:36:32  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag har testat deras kopparkabel för runt 1500 eller vad den nu kostar. har för mig att den skall vara bättre än deras silver kabel. Hur som helst så var cn kabeln fullt likvärdig med silks signalkabel, bägge med xlr anslutningar. Silken har jag tidigare testat mot andra kablar och den har visat sig mycket prisvärd. Således bör cn kabeln vara prisvärd, enligt mig. Mitt provexemplar ligger hemma i kabellådan, får kanske ta fram den för ytterligare tester.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/14 :  19:43:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Deras kablar ser snygga ut . Det är alltid en bra början.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:58:23  Show Profile Send Manga X a Private Message
Svenne har/hade ett par Copper XLR till sin Thule anläggning.
Fråga honom om hans intryck. Tror han var MYCKET nöjd med sina!

- Svenne... ho ho vart är du..?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:50:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har CN Ljudtekniks Reference AG (med RCA-kontakter) mellan DAC och försteg samt mellan försteg och slutsteg. Köpte dem som demo-ex för 500 kr/par (nypris 900 kr/par). Fick hem dem i fredags. Innan körde jag med RG 62 mellan föresteg och slusteg och en Cambridge kabel för runt 400 kr mellan DAC och försteg.

Förbättringen mot mina gamla kablar är mycket stor. Mycket, mycket bättre dynamik. Är det silvern som gör det kanske? Jag insåg verkligen hur viktig dynamiken är för att få musiken att låta mer "äkta". Diskant och mellanregister är märkbart mer detaljerat. Hörde tex en maraccass på en låt som jag inte hört tidigare (hade hört ljudet men inte att det var en maraccass). Placeringen av instrument och röster är mer exakt än tidigare. Ljudbilden har ungefär samma storlek som tidigare, ingen skillnad där som jar hört än iaf. Basen upplevede jag först som något slank, precis som Sten säger. Nu finner jag den istället mer definierad, rappare och med bättre kontur. Mer musik helt enkelt. Tidigare lät den mer "stum" med sämre kontur.

Tidigare har jag upplevt den bristande dynamiken och den "stumma" basen som mitt systems svagaste sidor. Jag funderade ett tag på att bi-ampa eller skaffa kraftigare slutsteg för att få ordning på främst basen. Kablarna gjorde att jag anser mig ha kommit tillrätta med båda dessa svagheter.

Jag skall kanske tillägga att det här är mina subjektiva upplevelser, med den anläggning som jag har, och i det rum som jag spelar... Skall även tillägga att jag precis har börjat botanisera i kablar. Ville se till att resten av anläggningen var såpass bra som jag ville ha den först.

För de 500 kr som jag betalade per par har jag dock svårt att tro att de går att överträffa. Huruvida de är prisvärda annars har jag svårt att uttala mig om då jag som sagt var är novis på (kabel)området.

Kringutrustning:
Transport - Sony CDP XB 930.
DAC - Perpetual Technologies P-3A
Försteg - Audio Analogue Bellini mk2
Slutsteg - Audio Analogue Donizetti monoblock
Högatalare - Jamo Concert 11/D870
Högtalarkablar - Van Den Hul Royal Jade (nästa sak som skall bytas)

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:54:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Soulman --> Mycket givande och intressant svar. Jag bockar och bugar. A+ till dig.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:00:54  Show Profile Send Soulman a Private Message
Pinhead --> Det var så lite så. Jag hade faktiskt funderingar på att skriva en recension här på kablarna men hade inte kommit mig för än

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000