HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kompabilitetsproblem skivspelare/tonarm/pickup?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:38:59  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Ok, medger att jag inte letat, men hursomhelst har jag en Pro-Ject
Comfort 1.2 med standardtonarm. När pickupen byttes från original Sumiko Oyster till Goldring 1012 GX blev följden att nålen ej greppar skivan alls (alla skivor krånglar). Övriga mekaniska inställningar okej. Allmänt fel? Måndagsex?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:07:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Är nåltrycket korrekt inställt? Antiskatingen?

Låter som om du kanske bara bytt pickup rätt av, utan att justera för att de säkert väger olika och därför måste 'nolla' motvikten innan du ställer in nåltrycket.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:08:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu känner jag inte till din skivspelare så jag ger bara allmänna råd
som gäller alla tonarmar. Helt uppenbart att tonarm med pickup måste balanseras ordentligt. Men du kan ju kolla nåltrycket om det inte är för lågt. Har du nåltycksvåg..om inte så måste du nog skaffa en sådan och den kostar någon hundralapp. Jag skulle nog själv balansera hela tonarmen från börja för du har ju det där med antiskating som oxå måste fungera. Jag skulle tro att det kan vara så att dom olika pickuperna heltenkelt väger olika mycket.

gcs


Edited by - gcs on 2003/10/14 21:15:34
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:18:19  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Ok, glömda att ange att försäljaren prövat ställa in exakt allt två gånger och med hjälp av generalagenterna.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:20:40  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Dessutom har jag hört att det förekommit lite strul med att Pro-Ject 1.2 har inexakt anti-skate (endast tre olika lägen att välja mellan).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:58:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag kan 'stänga av' antiskatingen på min skivspelare, och då tappar nålen lätt spåret, är det det problemet du har?

Annars om inte ens leverantören kan ställa in den så låter det som att något är fel, så svårt skall det inte behöva vara. Har dock ingen erfarenhet av dina pickuper.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:06:01  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Antiskaten består av en tråd som kan sättas i tre lägen på en horisontal stång, så tas den bort innebär det ofrånkomligen katastrof (minimalistkonstruktion). Hela spelaren är uppenbarligen defekt för det funkade ej helt klockrent med Sumikon (ingick) heller.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:36:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tråkigt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:02:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Så stor betydelse skall inte anti-skatingen ha. Särskilt om det finns tre lägen så borde något av dem funka ganska bra.

Har du balanserat om tonarmen efter installation av ny pickup?

Är pickuperna lika höga? Om den nya är lägre kan det hända att liften kommer för högt upp även när den är i nedsänkt läge. Du får då justera VTA.

Jag tittade på armen på webben och den verkar rätt avancerad med inställning av anti-skating, VTA och azimuth.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:13:15  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tja, vad gäller inställningarna är det ju ingenting för en ekonom, nej. Helt klart är dock att Goldringen rent fysiskt är "lägre" alltså den går "högre" då man sänker den. Det finns dock hopp om nu impotören skall ta sig an eländet. CD är ju bättre i det avseendet att det är "plug n play" nästan, men ska det vara så skall det vara. Misstänker att det inte dröjer så länge före Pro-Ject 2.9 är min dock. Verkar genomgående mer gedigen.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:21:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kärvar tonarmslagret?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:27:36  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Allt är till synes all right förutom själva höjden då.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:48:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Då får du kolla upp i manualen hur man ändra inställningen för VTA. 2.9 är säkert mer gedigen men det betyder inte att det blir mindre "kladd" med justering.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:51:02  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Naturligtvis inte (hoppas det inte framstod att fininställandet skulle "elimineras"). Men denna är på nåt sätt lite vek och bantad i de flesta avseenden.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:03:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Håller med om detta, 1.2 är en budgetversion och du bör få bättre ljud med 6.9.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:07:04  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Därav pickupbytet så att uppgradering till Classic löper naturligt (lär hända för detta är ett mellanskede).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000