Author |
Topic |
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2003/10/13 : 22:54:16
|
På http://protest.ath.cx så kan man skriva på en protestlista till Justitiedepartementet för att visa sitt eventuella missnöje. Där finns även lagförslaget nedskrivet i pdf-format, för de som känner för att sätta sig in i det hela lite bättre! |
This space intentionally left blank.™ |
Edited by - filkingian on 2003/10/14 18:28:29 |
|
Herrmann
Member
73 Posts |
Posted - 2003/10/14 : 21:32:21
|
Va? vill du inte vara med och betala för tivolinasaren från Skaras nya bil? :)
/H |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 01:47:55
|
Nej den skatten gynnar bara den fantasilösa och impotenta skivindustrin att fortsätta sprida usla varor med dålig kvalitet. |
Bravo |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 08:29:42
|
Bravo skrev: quote: Nej den skatten gynnar bara den fantasilösa och impotenta skivindustrin att fortsätta sprida usla varor med dålig kvalitet.
Utan att egentligen ha en aning om vad jag pratar om har jag fått uppfattningen att just "usla varor med dålig kvalitet" alltid kommer att ha sin köpekrets. Den som sitter nöjd med 18 CD i samlingen bemödar sig inte med att bränna själv. Den som däremot har ett intresse av att ha en omfattande och diversifierad samling, har ett helt annat ekonomiskt incitament att bränna själv.
Eftersom man alltsom oftast får indicier på att det svenska folket inte har förstånd nog att sköta sig själv, kan det vara på sin plats med uppfostrande skatter, som fyller den funktion som en moral skulle ha fyllt, om vi hade haft någon.
Rent allmänt tycker jag däremot att skattetrycket är för högt.
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 12:21:23
|
Jag förstår problemet med illegal kopiering, men tycker att det är fel att en lag föruttsätter att alla är brottslingar. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 12:26:46
|
Var skriver man på att man vill ha en höjning.....där skriver jag på.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 12:48:15
|
Inget nytt fenomen, det här med kopiering. Det har väl musikbranschen alltid levt med? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Herrmann
Member
73 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 12:56:59
|
Om pengarna från en sån här straffskatt gick till något positivt t.ex att hålla musikskolor och scener för musiker öppna så kan jag nog tänka mig att betala lite extra för skivor med _musik_ på. Men inte f*n vill jag betala för lagringsmedier som kan användas till så mycket mer än att bränna piratmaterial på bara för att skivobolagens ledningar inte är kapabla att hänga med i teknikutvecklingen.
M.v.h /H
Ps. Meningar som innehåller ord som "uppfostrande skatter" ger mig rysningar. Ds.
|
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 15:48:55
|
Herrmann: Vilka skatter är mer sympatiska än de uppfostrande? [Ganska OT]
Men du har rätt i att skatterna skulle kännas ännu något mer uthärdliga om de dels uppfostrade oss till ett sympatiskt beteende, dels finansierade hedervärd verksamhet. |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 15:58:29
|
Wintermute, bra sagt! "Folket" har bevisat att de inte kan ta ett egen ansvar. Det är ungefär som när lapplisorna gick ut i strejk för massa år sedan. Motormännen bönade och bedjade alla att visa att de kunde ta ett eget ansvar, men ojojoj vilken kalabalik det blev.
Tragiskt nog så måste något göras. Dock är jag inte så säker på att skatter är lösningen, men det förvånar mig inte en sekund att det är lösningen regeringen kommer med. Höja skatten är väl lösningen på ALLA problem, eller hur? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 19:50:01
|
Är det någon av debattörerna som kan berätta vart pengarna från den här skatten går? Alltså vem som får dem.
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 20:36:13
|
stimm ?
Tycker att det är skandal att man ska behöva betala till skivbolagen mm när man bränner ned tex egna bilder (som man kanske tagit själv) på en CD.
Hur många kronor handlar det om ?
edit: Lustigt att det även gäller minneskort
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/10/15 20:42:39 |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 21:21:41
|
Endast en sak att säga: Vi har en inkompetent regering när det gäller det här området. Fan, jag skall bli lobbyist, ala USA-märke. Det är fanimig tragiskt att folk som inte har en susning skall bestämma vad som är rätt eller fel i den här frågan :(
På allvar. hur kan man med GOTT samvete besluta om något man inte vet något om? Själv hade jag fått ångest om jag satt i den positionen. Jag hade rest mig upp och sagt; "Jag kan inte besluta i den här frågan iom att jag bara fått input från skivbolagen (m.fl intressenter av samma onda sort). Jag kan även förstå hur svårt det måste vara för gemene man som kanske tycker annorlunda att höja den här frågan för oss. Eftersom det är stora bolag mot privatpersoner."
-Vecc |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
|
Herrmann
Member
73 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 22:51:40
|
Wintermute: Jag tänker inte gå in i en politisk diskution här. Fel forum, sorry. Vi tar det vi PM om det behövs.
Anders47: Om jag har förstått det hela rätt så kommer pengarna gå till en organisation som heter copyswede. De verkar som en paraplyorganisation för artister och företag som representerar artister. Copyswede distruberar pengarna... hur vete fanken.
M.v.h. /H |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 23:35:58
|
Det byter nu alltså att, som någon påpekade tidigare i tråden, att vi får betala straffskatt när vi lagrar bilder, dokument osv på CDR. Man beskattar då en produkt när man inte kommer åt kriminaliteten! Bara för att den används för kriminell verksamhet!
Det är lika befängt som att införa straffskatt på plastpåsar av viss typ eftersom dessa används till att förpacka narkotika i!? Den inkommna skattesumman kan sedan användas till rehab för de stackars offren! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 01:50:07
|
Tack Herrmann för upplysningen. Pengarna går alltså inte till skivbolagen och inte heller till staten.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 03:14:09
|
Frågan är ju hur sant det är att pengarna inte går till bolagen och staten. Om vi betalar en avgift för kopiering borde den ju tekniskt sett vara laglig och tillåten, om pengarna går direkt till artisterna sitter ju bolagen i en värre sits än tidigare. Såvida skatten på lagringsmedia inte blir så högt att det blir billigare att köpa en färdigproducerad skiva. Däremot skall det ju tydligen gå att använda vanliga hårddiskar utan straff. Det är fel någonstans....... |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/10/16 04:31:12 |
|
|
uffepet
Member
69 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 04:10:59
|
EN UPPMANING: Går detta igenom så köpbojkotta! Så länge de inte inför liknande i övriga EU, så får vi väl köpa därifrån istället. Låt detta gälla även av inköp av CD-skivor också, det är lika lätt att beställa från övriga EU som att köpa i Sverige. LÅT DEN SVENSKA MUSIKBRANSCHEN SKÖRDA VAD DE SÅTT!!!! |
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 05:58:39
|
Jag har ingen koll på Copyswede men jag antar att det inte är en ideell organisation, alltså kommer det försvinna en massa skattepengar i administrativa kostnader som även dom skall beskattas. |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:13:11
|
Helt rätt uffepet!
Det är vad vi skåningar har gjort i årtionden med mat och sprit från Danmark och Tyskland. Det kommer inte att finnas en jäkel här nere som kommer att köpa en endaste tomskiva/HD/minneskort i ren princip! (Vad jag läste var att även hårddiskar till datorer, mp3 spelare osv skulle beskattas. ALL teknologi som kan laddas med musik/film)
Det finns en anledning till att många här nere (hellre) ser Köpenhamn som vår huvudstad... Ståkkholm och det som beslutas där känns väldigt fjärran..
Begagnad vinyl någon? Detta skulle vara en anledning så god som någon att välja vinyl över CD! |
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 17:32:04
|
sanoj: ???? |
No hay banda!! |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 19:42:49
|
Resolution: Precis, Köpenhamn är definitivt skånes huvudstad=) |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:15:46
|
Ni kan nog vara lugna. EU kommer säkert att se detta som ett handelshinder. Alltså kommer Sverige "straffas" för att de inför detta "påslag" på priset.
he he he he
Vänligen Magnus Eriksson |
|
|
Macke-Skidbacke
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 21:58:10
|
om dom nu ska införa det här så måste det ju betyda att det är ok att kopiera musik... |
Kaffet är klart!! |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 22:41:51
|
jo, precis som att man inte blir bötfälld för att spela in blandband=) |
|
|