HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Till bi-wire användare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:46:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man har en bi-wire konfiguration så kan man välja att ta bort högtalarblecket eller inte. Tar man bort det så tar man bort fördelen med bi-wire, dvs en halvering av resistans och induktans. Behåller man blecket så får man en halverad resistans och induktans.

De flesta tar bort blecket antar jag. Men det tar också bort den tekniska fördelen med bi-wire...

Såg också en tråd om kulo-kabel här. För bästa koppling ska man korskoppla, som beskrivet hos

http://www.jenving.se/pro.htm

Pass upp för felkoppling bara.


Kommentarer?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:52:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Tomas. Mig veterligt så är det när du inte tar bort kopplingsblecket som du inte får fördelarna med biwiring. Dvs du separerar inte diskant och mellanregister från basregistret på högtalaren när du använder kopplingsblecket. MvhKristofer
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:57:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
whskyman

Så bör det vara, varför skulle man i så fall ha bleck
som går att ta bort ?? verkar ologiskt, tror inte på att
blecket skall vara kvar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:05:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Däremot läste jag en test i en engelsk tidning där man testatde att köra singelwire med bläck, bi-wire utan bläck och till sist bi-wire med bläck.. Man tyckte att det var bäst med bi-wire men att det gav lite olika karaktär med eller utan bläcket ?!?! Jag kommer inte ihåg hur det förklarades men det fungerade bättre med bläck och bi-wire än med bläck och med singelwire.

Ska nog själv ta och göra en test i ämnet snart...

/Martin
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:16:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
whiskyman,

det verkar ju för ögat att man separerar bas och diskant med två olika kablar som är separarede vid högtalarteminalen. Men vad gör det i praktiken? De sitter ju ändå ihop vid förstärkaren.

Parallellkopplar man två kablar så får man halverad induktans och resistans, dvs en förbättring av kabelns egenskaper.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:21:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Larsho,

Att det finns bleck att ta bort kanske kommer ifrån att det tillverkas högtalarterminaler för passiv och aktiv bi-amping.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:29:42  Show Profile Send patrikf a Private Message
Denna diskussion säger en del om kabelfrågan i största allmänhet... Lycka till!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:54:10  Show Profile Send freann a Private Message

(Min uppfattning om) bi-wire: kablarna som är kopplade till diskanten kommer bara att transportera de signaler som delningfilterat släpper fram -ingen bas-signal via kablarna till diskanten mao. Motsvarande gäller för bas etc. Detta innebär att respektive kablar hanterar ett mindre frekvensspektra.
Hur en halvering av induktans och resistans kommer in i bilden förstår inte jag...

/Fredrik
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:01:28  Show Profile Send freann a Private Message
...hmmm - aha. Tror att jag vet vad du menar..! Den *ursprungliga* tanken bakom bi-wire är som jag beskrev ovan. Vad du pratar om är helt enkelt att använda dubbla längder kabel till varje högtalare - no? Då kommer man att halvera induktans och resistans.

Bi-amping har samma fördelar som b-wireing - basslutsteg/kabel kommer bara att förstärka signaler med låg frekvens, osv.

/Fredrik
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:14:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
freann,

filtret sitter ju i högtalaren?! Signalen filtreras där och inte vid förstärkaren. Den back EMF som ex basen genererar kommer att tas hand om ändå via förstärkaren. Om inte förstärkaren dämpar dessa så kommer det att läcka tillbaka till den andra filterhalvan. Men eftersom resistansen hos kabeln från början är så låg kommer effekten och skillnaden bli minimal.

Eftersom filtret sitter i högtalaren kommer en bi-wiring utan bleck inte att ge någon skillnad i kabelparametrar. De blir samma som en single-wire. Med bleck kommer man få en dubblad area = halverad resistans av kabeln. Beroende på kabelns geometri får man upp till en halverad induktans. Ex Supra Rondo, 4 x 1.5 mm EKK etc.



T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:20:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tillägg.

Passiv bi-amping gör inte att förstärkarna bara förstärker ett frekvensområde. Det gäller bara aktiv bi-amping. Passiv bi-amping dubblar bara strömkapaciteten. Man kan dock brygga och driva ett slutsteg till varje kanal = dubblad effekt.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:25:06  Show Profile Send freann a Private Message

Vad jag har förstått spelar ingen roll i vilken ände delningsfiltret sitter. För att fullfölja det här resonemanget räcker dock inte mina elektronikkunskaper till :-)

Kan det vara så att (vid bi-wireing) man förhindrar/minskar interaktion mellan element/filter..?

/Fredrik
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:46:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man sätter filtret externt vid förstärkaren då kommer varje kabel att ha olika frekvenser.

Den interferens mellan elementen är ju sk back-emf från elementen. Skillnaden mellan bleck och inte bleck är om hur mycket kabelns egna resistans dämpar back-emf från den ena filterhalvan till den andra. Dvs resistansenskillnaden mellan terminalerna när man kopplad ett bleck mellan dem eller när man tar bort blecket och kopplar en högtalarkabel mellan dem (dubbla längden då eftersom det är bi-wire). Den är försumbar.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:35:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej igen Tomas
Parallellkopplar man två kablar så får man halverad induktans och resistans, dvs en förbättring av kabelns egenskaper.

Ja det här ger ju utifrån min hörsel, klara fördelar eftersom varje element får behandla ett mindre frekvensområde vilket i slutändan ger klara ljudmässiga fördelar.
Hej freann.

Anledningen till halveringen av impedansen är
Kirchoffs lag om parallellkopplingar. Denna lyder som följer:
1/R = 1/Rn där Rn motsvarar den sammanlagda restistansen hos det antal komponenter som ingår i
parallellkopplingen. T.ex Antalet kablar eller alternativt förstärkarsteg.
MvhKristofer
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:03:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
filtret sitter ju i högtalaren?! Signalen filtreras där och inte vid förstärkaren
Felaktigt, strömmen med lägre/högre frekvens begränsas naturligtvis i hela kabeln. Tänk vattenslang eller Kirschofs strömlag.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:06:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Thomas, har du tänkt på att givet samma impedans på under och över terminalparet så halveras impedansen om man sätter dit bläcken, parallellkoppling av lasterna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:18:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det fina med just det här problemet är ju att det är lätt att testa vad man tycker låter bäst. Bleck på eller av. Lyssna. Om man nu inte vill räkna sig till resultatet.

Själv har jag ingen åsikt, kör enkelwire med bleck (eller kabelsnutt egentligen).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:29:59  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

enligt manualen till mina SF EA2:or
står det följande; när gäller bi-wiring:
"it is necessary to remove the jumpers"
men vad vet dom, som inte vi vet :)




Mvh
Thomas
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:37:46  Show Profile Send CC a Private Message
Jaha? Är det redan 1 April?
Teknisk fördel med bläcket?
Aldrig skulle jag kommit på tanken att låta bläcken sitta kvar! Har alltid tagit förgivet att de skall bort när man kör bi-wire (Eller bytas mot kabelstump vid singel-wire) då det verkar vara det mest logiska för mig... Har alltid trott att tanken var att man skulle separera låga resp höga frekvenser med bi-wire? Varför skulle man annars jobba sig med att separera delningsfiltren i högtalarna mellan låga o höga frekvenser?
Varför ska man då ha dubbla terminaler på sina burkar? Att koppla samman dubbla kablar kan man ju likväl göra på en uppsättning kontakter?
Så nu är frågan om Ni driver med mig eller...? Va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2003/10/12 21:39:13
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:46:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tror inte att det är någon som driver med dig, utan jag tror attanledningen tillatt en del använder blecket på är att de högtalartillverkarna som exempevis Dynaudio rekommenderar att man använder singelwire. Det här kan ju även ha kostnadseffektiva fördelar eftersom högtalarkonstruktören inte behöver konstruera högtalaren utifrån att man skall kunna använda biwiring.Men dock bara en tanke. MvhKristofer
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:47:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Rydberg,

strömmen begränsas i de olika kablarna korrekt. Men såvida inte kabeln klarar att leda ström så är det inga problem att leda ström i en single-wire eller bi-wire i en parallell konfiguration.

Halvering av impedansen, var det inte det jag skrev/menade? Dvs bleck vid högtalarterminalen -> parallellkoppling av kabeln -> kabelns resistans halveras.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:49:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs högtalarkonstruktören kan göra en enklare konstruktion vilket gör att man vid samma kostnad kan använda dyrare( bättre) delar i högtalaren.MvhKristofer
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:49:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Whiskyman,

ja det är korrekt. Men parallellkoppling får man först när man satt dit blecken eller virat ihop bi-wire kontakterna vid högtalarterminalen. Är det det du menar?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:53:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
CC,

man måste dela upp frekvenserna i högtalfiltret, men att två kablar skulle göra någon skillnad innan filtret - det är frågan här. Kabelns egenskaper blir bättre om man parallellkopplar den vid högtalarterminalen.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:53:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Visst är det lite konstigt det som skrivs på Supra, s sida. Men om man läser så rekommderas Rondo 4x4.0 mm² till både användnings områdena. MvhKristofer
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:55:40  Show Profile Send CC a Private Message
Med bi-wire kan man ju påverka ljudet på många sätt genom att använda olika typer av kablar mellan högfrekvens o lågfrekvens osv... Just tillverkare som ex Dynaudio vill inte att man ska ändra för mycket på hur deras konstruktioner låter, och anser att det är bättre att satsa på en stycket riktigt bra kabel (=lite dyr) hellre än att köra med ett par billigare! Slutresultatet blir helt enkelt oftast bättre...

Men som jag ser det så om jag köper en kabel jag tycker är riktigt bra, så kanske jag får råd efter ett tag (några år eller så) att skaffa en till o då kan det vara käckt med bi-wire möjlighet då det ofta (men inte alltid) låter bättre...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000