HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya NAD produkter i Classic serien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/16 :  01:34:47  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Hejsan!
Detta blir min allra första post på hififorum.nu så gärna inga (alltför) tykna kommentarer nu ;).
Går i väntans tider för dom nya förstärkarna i C352 / C372, någon som vet mer exakt när dessa släpps i Sverige. Hifiklubben i Göteborg har sagt att C372 släpps första veckan i oktober och C352 ca två veckor in i november. C372 har dock fortfarande inte kommit och t ex i en thread på ett tyskt hififorum, http://www.hifi-forum.de/viewthread-29-973.html, står det att dem släpps i december Detta gäller förhoppningsvis bara tyskland

Har även kollat en del på specarna till den nya C352, effekten skall visst vara 2x80W @ 8 ohm kontinuerligt och 2x115W @ 8 ohm dynamiskt. Är inte detta en försämring i o m att C350 lämnar 2x130W @ 8 ohm dynamiskt? Dock bara 2x60W @ 8 ohm kontinuerligt, men det är väl den dynamiska effekten som är viktigast i musik? Kommer dom nya modellerna spela skjortan av dom gamla? Är det värt för mig att vänta på dom? Har redan varit utan musik i vardagsrummet sen augusti i år då jag sålde min billiga Sony förstärkare på påstådda 5 x 100 W och lyckades kravla upp ur hemmabioträsket! Jag blir tokig!!
Lite länkar;
NAD C352: http://www.musicalapproach.co.uk/hifi/nad/NAD_C352.pdf
NAD C350: http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC350

Högtalarna jag tänker driva med förstärkaren är ett par B&W DM602 S3 (stativare, 25-120W), slösar jag på resuserna om jag införskaffar en C372 istället för den ca 3000 kr billigare C352? Kommer den att skada högtalarna om jag håller mig på någorlunda vanlig partyvolym, dvs volymratten kanske vid 11-12 snåret? Med maxtåligheten på högtalarna (120W) menas väl förstärkarens kontinuerliga uteffekt och inte den dynamiska?

Många frågor på en o samma gång, tacksam för alla svar och att ni orkade läsa detta !!!


B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.

Edited by - Guynicer on 2003/10/16 03:52:25

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/16 :  01:43:17  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej och välkommen.

Nu kommer jag att trampa lite i klaveret tror jag

Enligt mig så händer det inte SÅ (observera att jag sa så) mkt när man går upp en modell i NAD´s sortiment, effekten höjs typ.
Jag tror absolut inte att det skall vara någon som helst fara att driva dina högtalre med 352an. Det är lugna puckar.

Och ett tips på vägen, titta inte allt för mkt på effekten.
Den säger mkt mindre än du tror. NAD är kända för mkt effekt, så låt som säga så här, det räcker.

Sov gott nu

/Sudden
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/16 :  01:52:58  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Sudden : Tack för välkomnandet!
När du skriver att det inte är någon fara att driva högtalarna med C352 så antar jag att du menar att det räcker gott och väl med denna? C372n är för mkt enligt dig?

Gott kommer jag inte att kunna sova förräns mitt nattpass tagit slut (18.00 - 07.00) och jag kommer hem och kan lägga mig i min säng, innan det får jag nöja mig med att sova i en kontorsstol på jobbet

B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/10/16 :  03:03:27  Show Profile Send Stenback a Private Message
Personligen så har jag mest hört att man ska gå efter den kontinuerliga effekten och i detta fallet med den aspekten så är ju den nya C352 en förbättring jämfört med C350.

OT: Mitt nattpass är inte riktigt lika långt som ditt =( (1845-0700)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/16 :  03:23:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
Enligt mig så händer det inte SÅ (observera att jag sa så) mkt när man går upp en modell i NAD´s sortiment, effekten höjs typ.


Har du verkligen lyssnat? Bara Watt?, hmm!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/10/16 :  06:17:51  Show Profile Send trolleri a Private Message
Varför inte NAD C320BEE? DM602 S3 kommer nog att dista tok mycket innan den förstärkaren börjar klippa.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/16 :  06:37:11  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Stenback: Ok, det bådar gott!

trolleri:
Har faktiskt funderat på NAD C320BEE, den är en riktigt fin förstärkare i sin prisklass. Dock tror jag att C352 el C372 kommer tillfredställa mig mer, mest pga att de kan lämna mer watt ifrån sig. Vad menar du med att dem kommer att dista, är det när förstärkaren spelar högre än vad högtalaren klarar av? DM602n klarar max 120W så det är väl först när man har volymratten på extremnivåer på t ex C372n då den börjar dista? Hur skadligt är detta för en högtalare? Det är väl detta jag är mest orolig över, vill få ut max av högtalarna utan att skada dom...

OT: Nu börjar natten lida mot sitt slut och det är dax för mig snart att åka hem och sussa, tack för alla svar hittils!




B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/16 :  08:56:04  Show Profile Send bjarne a Private Message
Med risk för faktafel, men i princip funkar det såhär:
När högtaklaren börjar låta dåligt är det dags att sänka volymen. Risken att den gör det är större med en klen än med en stark förstärkare. Anledningarna till att högtalaren får ge sig är dock olika. I fallet med den klena förstärkaren beror det på att förstärkaren distar och "bränner" diskanten. I fallet med "för stark" förstärkare beror det på att högtalaren inte kan producera de höga volymer förstärkaren kräver och då går konen sönder. I båda fallen låter det dåligt innan detta händer.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/16 :  09:56:31  Show Profile Send John a Private Message
En lite fundering bara :

Om det "bara" är volym du är ute efter så skulle jag tro att 320BEE funkar hur bra som helst. Hade en 304 och lyckades aldrig pressa den över "klockan 01:00" på volymratten. Är man orolig för partynivåer så har ju Nad en "soft clip" som gär stärkaren lite snällare mot högtalaren. OBS! Detta bara om volymnivå! Hur de låter vet jag väldigt lite om, men kan tänka mig att 320BEE låter helt ok och är dessutom billigare. Går säkert att vara helnöjd med den och sedan (om man nu hamnar i träsket) byta upp sig rejält, när tillfället kommer. Har lyssnat på 320BEE med några olika b&w-prylar, helt ok (förutom det j-vla rummet!). Vill du fin-finlyssna är det en annan sak, men då är nog inte volymnivå så avgörande i detta fall.

så funderar

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:01:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Spela sönder en högtalare med ren effekt, är svårt, du får ta i ordentligt. Så, skit totalt i vad som står som effekttålighet på högtalaren. För liten stärkare är mer farligt för högtalaren än för stor så att säga. Mitt exempel är en baslåda, som en kompis skulle testa och spela sönder. Han hade ett steg som bryggat gav 2400 watt, kontinuerlig effekt på baslådan var 100 watt, det spelades ute i ödemarken, den brölade så jäkla högt att det inte gick att vara i närheten, den höll en hel helg, sen la den av, tror talspolen hade tryckts ihop eller något sådant.
Så, min gissning är att om du inte ska ha fest hela tiden, så räcker en c352 för dig, den borde vara stark nog att driva din burkar utan att dista sönder dem. Bästa rådet är nog att lyssna själv på båda stärkarna med den högtalare du tänkt dig.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:02:56  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag tror att C320BEE lätt kommer att spela tillräckligt högt för att du ska bli nöjd. Jag tror också att du kan spela sönder dina högtalare med mindre förstärkare än C372. Nu vet inte jag hur stor ljudskillnaden är mellan dessa olika NAD-förstärkare, men som sagt: effekten i C320BEE räcker säkert.
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:07:57  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Ok, de de flesta verkar väldigt nöjda med C320BEE, får väl ge den en chans till... någon som visste när dom nya kommer ut?

B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:49:40  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
vad är en generella synen på NAD som ljudåtergivare i den svenska medvetna hifi-kretsen?

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:04:33  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
I dom lägre prisklasserna tycker jag att NAD står sig väldigt bra, fram för allt förstärkarna, men även ett par av CD-modellerna låter riktigt bra för pengarna. I dom högre prisklasserna, se Silverline , finns det många andra trevliga märken att välja mellan. Där är inte Silverline min personliga favorit, likaså bland Surroundpryttlarna, där jag tycker att Pioneer, Denon mfl, är strået vassare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000