HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordbrum från vinylspelaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:24:24  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har problem med det. Ingen annan ljudkälla märks det på. Problemet finns vare sig jag har jordkabeln från skivspelaren ansluten eller inte. Har även testat att vända på stickproppen på skivspelaren men det hjälpte inte. Kan det kanske vara värt att testa med att byta kablage från skivspelaren? Tyvärr så måste jag i så fall löda vilket inte är min starkaste sida.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:37:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Står skivspelaren när någon apparat? Prova att flytta skivspelaren och se om det hjälper. I så fall störs pickuppen av något jordfält, och då hjälper det inte att byta kablar.
-

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:42:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Skivspelaren står över mitt rörslutsteg och under min Yamaha DSP-AX1. Dessutom alldeles bredvid min TV. Det kanske inte är den lämpligaste placeringen. Jag får prova att flytta den då. Problemet är tyvärr att jag har väldigt lite plats i mitt lyssningsrum.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:47:31  Show Profile Send niklas a Private Message
Hur har Du anslutit jordkabeln? Testa att dra en kabel till ett element.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:51:50  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Närmsta element är tyvärr 15 meter bort i ett annat rum så det kan jag inte testa.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:33:36  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Det kan vara så enkelt att det är avbrott i skivspelarens jordkabel, alternativt har lödningen dålig kontakt inuti skivspelaren. Öppna skivspelaren och kolla. Har du tillgång till en summer eller någon multimeter kan du mäta dig fram.

/Magnus
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:42:33  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Pickupen är känslig för störande magnetfält.
Hade själv detta problem, och det visade sig bero på en lampa (man vill ju gärna se spåren när man startar en skiva!). Lampan var av typen Halogen som har en trafo inbyggd i foten, och den störde när det var påslagen. Avståndet till spelaren var då ca 30 cm.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:19:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Troliga orsaker:

- Fel på PU eller jordkabel.
- Ojordad skivspelartallrik. Kan ge en svagare brum. För Linn Axis är det ett måste att nätkonktakten sätts i en jordad förgreningsdosa tillsammans med försteget. Alltså samma jord som tonarmen.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:41:58  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag hade ett jävla brum vilket försvann när jag flyttade riaa steget (Vincent) längre bort från förstärkaren (Thule). Testade allt möjligt med jordkablar hit och dit innan jag kom fram till att det slutade när jag flyttade steget... Lycka till!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/12 :  09:16:09  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Sten: Hur gick det , blev det bättre när du flyttade skivspelaren?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/12 :  13:47:13  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag hade ocksa ett jordbrums-problem som var ett resultat av att jag hade fatt en "loop" nar jag forsokte koppla ihop mitt tvakanal-system med mitt flerkanal-system.

Forst loste jag det gm att koppla ett par interconnects tillbaks fran min integrerade forstarkares tape output till en input pa min receiver. Det hjalpte en del men inte helt. Jag fick da lagga till en s.k. "cheater plug" (gor en jordad kontakt ojordad) pa natsladden till min integrerade.

En ny losning kom i form av nya natsladdar. Nar jag ver hemma i Sverige i somras kopte jag natsladdar av Jorma till mina tvakanlsprylar och efter att jag kopplade in dom forsvann jordbrummet helt.

Det har blev langt, men om Du inte redan har bra natsladdar sa testa... ett annat tips ar att ringa teknisk support for Dina hifi-prylar. Det var teknisk support pa Krell som hjalpte mig med den forsta losningen ovan...

Edit: Andring i sista stycket. Krell hjalpte mig endast med den forsta losningen ovan. "Cheater plugs" laste jag om i en tidningsartikel...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/10/12 14:03:12
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:11:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
pesa,

osbservera att ovanstående har att göra med koppling tonarm/PU och ev skivtallrik. En jordloop i skivspelaren har i första hand med en bruten jord i jordkabel mellan tonarm och försteg. Dvs jag skulle inte rekommendera att testa några nätsladdar innan man funnit vad som är fel med skivspelaren och dess koppling till försteget.


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:12:29  Show Profile Send binmarv a Private Message
Bara ett litet, men väldigt dumt, inlägg. Tänkte bara kolla så att du anslutit skivspelaren rätt MM/MC vill säga ? Ibland kan det enklaste felet vara det som man aldrig ser. Har själv råkat ut för det ett antal gånger och slagit mig hårt i huvudet efteråt.

Lycka till !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:53:57  Show Profile Send pesa a Private Message
Thomas A,
Har Du sakert helt ratt i. Jag ar vinylidiot (las: jag har ingen skivspelare). Tankte bara dela med mig av hur ett liknande problem lostes i mitt fall. ;-)))))

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:09:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tack för alla tips. Jag har dock märkt en skum grej till med jordbrummet. Stänger jag av skivspelaren och sätter på den igen försvinner brummet ända tills jag trycker på "play" (jag har en helautomatisk alltså).

Jag har tyvärr inte hunnit testa att flytta skivspelaren än. Jag har precis tvättat och dammsugit bilen, så just nu orkar jag inte hålla på, man är ju ingen tonåring längre.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:05:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Har nu ställt upp vinylspelaren temporärt ovanpå AX-1:an och brummet är nästan helt borta. Rörslutsteget var alltså boven.
Får väl skaffa en separat hylla att ställa vinylspelaren på så småningom.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:57:28  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu står den på en separat vägghylla och jordbrummet är borta!
Tack för hjälpen alla.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000