HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Typ av ström ut från förstärkare? Stötvarning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:15:16  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Vad är det för typ av spänning och ström ut ur en förstärkare? Det jag tänker på är om man kan grilla fingrarna när man håller på och pular bak på högtalaren.

Ponera att jag lirar Prodigy på hög volym och nuddar både plus och minuspol på högtalaren (eller direkt på kablarna), får man sig en rejäl stöt då eller? Har inte ens fått antydan till stöt är jag fifflat runt med högtalarkablar o. dyl. Det handlar väl om ett antal Ampere i strömstyrka iallafall?

Såg dessa isolerade kontakter på WBT:s hemsida och undrade om dessa var till för just att förhindra att man får sig en kyss och steker ett pekfinger :
http://www.wbtusa.com/wbt0735.html

- It's getting hot in here...

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:44:09  Show Profile Send manlix a Private Message
Även om det är många ampere som går där så är det inte någon hög spänning. Skulle det vara det så skulle man aldrig få ha anslutningarna så öppet. Om det går många ampere där och spänningen är väldigt låg så känner du inget om du tar på det. Eftersom kroppsresistansen är hög och spänningen ut från förstärkaren låg så kommer strömmen genom dig inte att bli stor. Om ens någon alls. Strömmen väljer alltid lättaste vägen och den bör nog vara genom förstärkaren.

U / R = I

Spänning delat på resistansen. Så hög blir strömmen. Så du behöver nog inte oroa dig.

Edited by - manlix on 2003/10/13 01:51:08
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:15:13  Show Profile Send J-son a Private Message
helt korrekt!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:32:32  Show Profile Send luminous a Private Message
Nog går det att få stötar, alltid... Men det krävs en stark utsignal från förstärkaren. Men det blir inga speciellt farliga eller särskilt obehagliga kyssar man får såvida du inte har en MKT biffig förstärkare

Citat från en på diyaudio.com ... :
quote:
With suitable probes (silver is considered best but people have reported some success with copper, aluminium and even gold) you can run your cd player directly into your head. Just get a good anatomy book and look for the regions marked auditory cortex. Stereo is the normal mode of operation, although some have gone 5-1.

You'll never go back to conventional speakers or phones again. Come to think of it, you'll never go anywhere.

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/10/11 18:34:30
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:11:48  Show Profile Send Sudden a Private Message
Själv kunde jag få lite konstiga "stötar" från min gamla Yamaha förstärkare, om man nuddade "lådan" och en rca kontakt samtidigt. Riktigt jobbigt när man skulle koppla in något och glömmt stänga av, det va ju inte så det va farligt, med det killade lite i fingrarna.

Yamaha, sa att det inte va någe fel på förstärkaren... Fungerade gjorde den ju, men lite konstigt va det.

/Sudden
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:15:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har fått ett par kyssar av min gamla NAD 304 när volymen varit på ca halv.

Enligt Hifi&Musik ska den ge 74ampere och 2*143W i 8ohm. Min kompis provade också och även han fick en jävel.

Så tappa tekniksnacket och pröva själva!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  04:04:33  Show Profile Send Uniper a Private Message
143W i 8 ohm ger en toppspänning på 48V. Detta räcker inte för att kännas, till det behövs ett par hundra volt. Det måste i så fall bero på annat, dålig jordning kanske? Om apparaterna inte är ordentligt jordade kan det bli rejäla spänningskillnader mellan deras höljen.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/12 :  09:36:03  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Ja några småkyssar har man ju fått ibland när man meckat runt med lågnivåkablar vilket då som sagt borde bero på spänningsskillnader mellan enheterna. O jordade uttag har man ju inte tyvärr heller. Men när man tänker på det så skeppas de flesta ljudprylarna med ojordad kontakt.
Hehe, visserligen så brukar det stå i manualen ibland att man ska köra ner ett järnspett en meter ner i jorden utanför fönstret och ansluta denna till nån liten skruv på baksidan om enheten.


- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:56:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag kom att tänka på när vi höll på att koppla BNC-nätverk för några år sen, och inte en enda av datorerna var jordad.. Jäklar vilka smällar man kunde få, fingrarna värkte en bra stund efteråt ibland.
Järnspett funkar antagligen om man bor på första våningen, men det kan nog bli en del klagomål om man bor lite högre upp :)

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/13 :  01:49:08  Show Profile Send manlix a Private Message
Det skulle väl kunna vara någon statisk uppladdning ni fått stöt av? Den brukar ju ligga runt några tiotusentals volt.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/13 :  02:03:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ponera att jag lirar Prodigy på hög volym och nuddar både plus och minuspol på högtalaren (eller direkt på kablarna), får man sig en rejäl stöt då eller?
Prova!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/13 :  06:02:24  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
143W i 8 ohm ger en toppspänning på 48V. Detta räcker inte för att kännas, till det behövs ett par hundra volt. Det måste i så fall bero på annat, dålig jordning kanske? Om apparaterna inte är ordentligt jordade kan det bli rejäla spänningskillnader mellan deras höljen.


Hände när man nuddade polskruven på högtalarna. Både i huset och lägenheten var det samma sak. Tror jag ofta brukade spela Yello...?

Fått samma kyss från mitt 218THX jag hade för ca 3år sen. Dock lite värre här. Mätte 2*259W (8ohm) och 190 ampere.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:02:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Stötar av förstärkaren har jag aldrig fått, men däremot när jag repareta flipperspel. Prova att pilla på spolar och annat trevligt som sitter under ett flipperspel när man glömt bryta högspänningen.. då får man sig en jävel!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:23:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, ett förslag från den modige, sätt tungan mellan högtalarterminalerna när du spelar högt, kan lova att det kan sluta illa. *ler* Har provat fyra 4.5 volts batterier i serie i högstadiet och fy fan vad det gjorde ont. Korkat javisst.
Jo, kroppen håller ungefär 1.5 kOhm, vid lite högre spänningar, så det är bara att räkna på. Hjärtflimmer brukar man nog säga runt 30 mA, runt 50 mA seriös risk för begravning.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:36:23  Show Profile Send Uniper a Private Message
259W --> 64V. Fortfarande inte alls farligt högt. Fick du en smäll, eller kändes det som när man råkar komma åt nätspänning?
Go to Top of Page

Jonti
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:54:52  Show Profile Send Jonti a Private Message
När vi ändå är inne på korkade saker med ström....jag körde in halva armen i en tv som var påslagen, skulle plocka ut knappsatsen som trillat in vid kanalbyte (innan fjärren kom om nån minns den tiden) Landade på rygg ett par meter bort.

Allt som hördes var....knäpptyst.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:14:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Om jag inte har helt fel för mig. Så har jag läst i NAD 218THX Produkt Manual att man har någon typ av skyddskåpa bak på Steget.. (Vet ej om det gäller bara USA)

Non som har läst hört?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:31:01  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Uniper: "143W i 8 ohm ger en toppspänning på 48V"

hur har du räknat nu då?
Hur får man fram hur många volt det blir utan att veta strömmen?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:37:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
P=U^2/R
Du har effekten, du har resistansen, sen får du spänningen i kvadrat.
Du får det genom att kombinera U=R*I och P=U*I
Så, P=R*I^2 också.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:41:36  Show Profile Send Uniper a Private Message
Effekten brukar skrivas P=U*I, men eftersom I=U/R, så kan man lika gärna skriva P=U^2/R. Sen löser man ur U, som blir U=(R*P)^0,5. Då får man effektivvärdet, men toppstänningen är 2^0,5=1,41 gånger högre, alltså U_topp=1,41*(R*P)^0,5

X^0,5 är förresten samma sak som kvadratroten ur X, fast lättare att skriva

EDIT: Hoppsan nu svarade jag dubbelt. Sorry

Edited by - Uniper on 2003/10/13 20:45:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000