HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För små högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Acke
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:30:16  Show Profile Send Acke a Private Message
Hej allihopa, tänkte kolla lite tankar och råd från andra. Vi har flyttat och fått ett betydligt större vardagsrum än förut, ca 35 kvm. Jag har ett par Dali grand coupé, låter väldigt bra och har vart j*kligt nöjd fram till flytten. Men nu har problemet kommit, jag tycker inte ljudet alls har något att komma med. Det låter blaskigt, ingen bra bas och inget tryck. Så vad tror ni, är rummet för stort för ett par stativare, behövs det något mer rejält eller vad har ni för rekommendationer. Tilläggas ska att jag har inte flyttat runt högtalarna för att försöka få ett bättre ljud, börjar lite smått i denna ända då runtflyttning inte är något man gör bara sådär!!

Hoppas på lite bra svar....

Undrar varför man aldrig är nöjd!!!

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:50:07  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det har nog till största delen med rummet att göra. Hur står högtalarna i förhållande till dörröppningar, sido/bakvägg? Vad är väggarna gjorda av? Reglade gipsväggar har en förmåga att svälja bas är min erfarenhet.

Men visst, ett större rum kan kräva större högtalare för att fyllas ordentligt, men i en bra uppställning ska det inte bli så mycket sämre bara pga rumsstorlek. Eller så har du vant dig vid massa basförstärkande reflexer i ditt förra rum, och nu saknas dom för att du kan placera högtalare och soffa en bit ut från väggar och hörn.

Edited by - bjarne on 2003/10/13 19:51:02
Go to Top of Page

Acke
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:02:36  Show Profile Send Acke a Private Message
Mer info: Rummet är som sagt ca 35 Kvm. Rummet är ca 4x8 meter varav mitt på/vänster kommer en trappa upp, alltså inga dörrhål. Jag har placeringen av stereo/högtalare bakom uppgången till trappen, alltså så med högtalarnas baksidor ner mot trappen. Där skulle jag nog kunna tänka mig att sätta någon slags "halvvägg" med isolering för att inte ljudet ska försvinna ner. Den ena högtalaren står närmare vägg en den andra men inte mot vägg. Soffor står en bit från väggar och hörn precis som Bjarne säger. Hoppas det kan hjälpa mig mer i vägen till det bättre ljudet!!

Undrar varför man aldrig är nöjd!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000