HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effektkuber...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:55:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jonas> Då en högtalar last är komplex, den har fasvridande delar i sig så som spolar, jwL, och kondensator, 1/jwC. Följaktligen blir inte lasten rent resistiv och varierar dessutom med frekvens w=2*pi*f.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:00:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag tänkte på nyttan av mätningen.
Som någon sa, är det i basen som fasvridningen är som värst, men är det vanligt att en högtalare går så lågt ner som 1-2ohm i basfrekvenserna?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:03:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, dom mätningar jag ser i HiFi World, är last plus fasvridning, så jag antar att dom mätt rent resistiv last och fasvridning? Dom brukar skriva typ att "3,4 ohm with a 45 degree phase is a difficult load" så jag antar att deras graf av lasten är R och inte Z så att säga.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:35:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nyttan har man i att man kan se hur bra förstärkaren klar av olika laster.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:43:11  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jo men..... om lasten inte har någon verklighetsanknytning.
Dvs ingen högtalare ger sådana laster, vad är då nyttan med mätningen?
Försöker inte vara tykenvill bara få min hjärna att koppla
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:47:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skrev just exemple med B&W 802N som uppvisar fasvinklar på 60 grader. Även apogee gör högtalre som utgör en väldigt bökig last, så visst är det mening att mäta

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:53:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

en högtalare som är en svår last är väl igentligen en dåligt konstruerad högtalare,
om en högtalare ligger i 1ohm är den ju rätt kass.

även 2ohm

ML har säkert en baktanke med detta

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:00:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dags för ett uthållighetstest då, har någon pratat med de tre berörda parter som kan tänkas ha produkten?

Bravo
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:01:08  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Förlåt, bommade det inlägget
Då var det vanligare än jag trodde.
Nu bör väl ML klara av 802:an ändå, då det antagligen ger dryga 300-450w i dom lasterna. Men man bör väl förvänta sig bättre mätningar på ett steg för dom pengarna. Antagligen mäter tex NAD 200 bättre för en bråkdel av priset. Sen är det ljudet förstås.........
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:22:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tycker att det är viktigt att belysa precis som många säger här, har dessa mätningar något med ljudkvaliten att göra?

Om de inte har det varför redovisas de då i tidningen, det kanske finns människor som köper förstärkare efter hur effektkuben ser ut, vad vet jag.
Men det måste finnas någon relevant koppling till ljudkvalitén och mätningarna, annars blir det bara för mätningarnas skull och då kan man lika gärna köpa förstärkare efter vilken färg den har.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:23:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Sen är det ljudet förstås.........
Petitesser!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:28:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:35:03  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Nu bör väl ML klara av 802:an ändå, då det antagligen ger dryga 300-450w i dom lasterna. Men man bör väl förvänta sig bättre mätningar på ett steg för dom pengarna. Antagligen mäter tex NAD 200 bättre för en bråkdel av priset. Sen är det ljudet förstås.........


Vilket kan skapa problem bå det "borde ge mer" för att tillfredställa lasten.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:33:58  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

bifogar en bild på ML 383:ans kub (från H&M 9/2000)
ser bättre ut än 432:ans ???
kolla strömmen!
en kub säger kanske inte allt,
men eftersom jag har en 383:a kan jag bara meddela att den låter bra
speciellt mina SF EA2:or gillar den :) (eller vad tycker du Jorma?)



Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2003/10/08 20:35:59
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:04:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har inte Neriks mätningar på sina ML?
Go to Top of Page

Macke-Skidbacke
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:34:21  Show Profile  Visit Macke-Skidbacke's Homepage Send Macke-Skidbacke a Private Message
Ja, är det SÅ viktigt hur mycket en förstärkare/ett steg ger i tex ström? vill minnas att nad s300 inte gav allt för mycket i ett test i H&M. Tycker ändå att det var bra "klipp" i den...

Kaffet är klart!!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:57:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Har inte Neriks mätningar på sina ML?

marcus_ec,

Mycket intressant tråd detta ... Mitt kraftigaste ML-steg (No.336) ska dock ge liknande mätresultat som No.436. Siliconix postade Stereophiles mätningar på No.436 tidigare i denna tråd ...

quote:
One thing's for sure—the No.436 is a powerhouse. When I performed the measurements, my wall voltage was, admittedly, rather high: 126.9V AC, dropping to 123.7V when the amplifier was clipping into 2 ohms. But fig.7 shows that it delivered no less than a continuous 500W into 8 ohms at 1% THD (27.0dBW), 890W into 4 ohms (26.5dBW), and 1.5kW into 2 ohms (25.75dBW). All of these figures are well above the amplifier's specified powers.



Fig.3 Mark Levinson No.436, balanced THD+N (%) vs frequency (from bottom to top at 2kHz): 2.83V into 8 ohms, simulated loudspeaker load, 4 ohms, 2 ohms.



Fig.7 Mark Levinson No.436, distortion (%) vs 1kHz continuous output power into (from bottom to top at 10W): 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms.

-John Atkinson



Här är hela testet om någon vill läsa ...




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:39:00  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Kul kubtråd det här..
Jag är själv en "gammal" Civ.ing i Elektroteknik, allstå en råteoretiker! Mätteknik pysslade vi en hel del med på Chalmers men..
..jag ger inte så mycket för mätningar i HiFi sammanhang utan som ren kuriosa.

Ljud och känsla är något helt annat än torra mätresultat.

Jag älskar att labba med kablar, måla CD-skivor gröna, hänga folie i gardinerna och dansa regndans för att det skall låta bättre.

Och det funkar!! (eller beror det på det tabletterna jag fick av min psykolog förra veckan)



//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:27:06  Show Profile Send TiGgR a Private Message
För dom som är intresserade av mätutrustningen och tanken bakom den så kolla in----> www.audiograph.se

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/10 :  01:35:37  Show Profile Send EAR a Private Message
NN Skrev "en högtalare som är en svår last är väl igentligen en dåligt konstruerad högtalare,
om en högtalare ligger i 1ohm är den ju rätt kass."
Då gillar du inte QUAD Niklas.Både QUAD 63 och den äldre 57`an går ner till nästan 0,5 ohm

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:12:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
EAR helt korrekt, lasten har ju inte mycket med kvaliten att göra. Appogee är en annan "rolig" högtalare som trilla ner under 1 ohm , men inte f...n lät den illa. Lite krävande kanske

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:30:10  Show Profile Send gustav a Private Message
Håller med EKPENG och NN !!!!
En högtalare som går ner till 1 Ohm är felkonstruerad !

Distorsionsprestanda på ML verkar ju ganska usel.
En bra förstärkare bör klara bättre än -100dB i 4 Ohms last.
Varför göra sämre ?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:56:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Att mäta på en enskild produkt med en specifik last ger ju inte särskilt stor fingervisning om hur den låter. Vet inte hur många % hårt ljud den fick eller hur många % tight bas. Ungefär lika intressant som att mäta upp en bilmotor i en provbänk och sedan skall man uttala sig om hur bra den känns att köra i alla olika karosser. Kan ju göra skillnad i om den skall sitta i en F1:a eller en betongbil.
Däremot tycker jag det är intressantare att mäta på ett helt system i ett rum kontra ett annat. Eller enbart rumsakustik. Annars får nog lyssning gälla. Om mätningar enligt dagen metoder skulle vara bevis för hur bra en förstärkare låter så hoppar man över ganska mycket i den simulerade belastningen. Ex. MotEmk ifrån en högtalare med lång slaglängd ihop med en hårt motkopplad förstärkare kontra en hornlastat membran typ Lowther slaglängd typiskt +-0,5mm ihop med en singleend utan motkoppling. För att ta en ytterlighet. Känns plötsligt som om man nog måste testa bilen på en väg och inte bara kan läsa en testa av motorn.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:05:35  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Harry_up:
Däremot tycker jag det är intressantare att mäta på ett helt system i ett rum kontra ett annat. Eller enbart rumsakustik.



Du burde läsa (beställa) tyska Stereoplay 10/2002. Under rubrik "Der stereoplay Klangworkshop" beskrev tidningen på fyra sidor den bifogade CD skivan.

På skivan var inspelningar gjorda med Kunstkopf-mikrofon. Åtta olika MC-pickuper, tre olika sluttförsteg och tre olika rack var jämförelseobjekter i annars samma anläggning.

I senare nummer av Stereoplay var motsvarande CD, med anläggning i olika akustiska rum. Man kunde mao med egna öron lyssna på ev skillnader och fatta "måttstocken" till dessa.

Joda, tyskarna kan vara pedantiska. Synd på dom, som inte kan språker och därmed inte följer, vad som händer där...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000