HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel växlare!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/10 :  03:20:29  Show Profile Send nin a Private Message
Alltså, jag vet inte hur jag ska göra.
Jag har ju nu ett vanligt stereo system som jag även kör filmer över.
Förstärkare som jag har är jag mkt nöjd med och har inte tänker byta ut den i första tagen. Sedan så bor jag i en etta så jag har inte så mkt plats över att ha ett system till. Men jag vill även ibland kunna köra multikanalsljud med en separat förstärkare.
Frågan är hur jag ska lösa detta med frontkanalerna.
Visst, jag kan ju gå fram och byta kablarna på högtalaren varje gång jag byte förstärkare men det kan bli lite trist efter ett tag.

Jag har funderat på ett par till högtalare men att ha två högtalare stående brevid varandra är väl kanske inte något hit för välljudet, eller vad säger ni?
Det jag sedan undrar om det fanns en växlingslåda som man kan koppla båda förstärkarkablarna och sedan till högtalaren och växla mellan dessa UTAN NÅGON SUBJEKTIV FÖRSÄMRING För jag vet att det finns sådana växlar men finns det dom som inte försämrar ljudet något ALLS??

Tacksam för alla idéer och svar.

MVH

Mattias

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/10 :  04:25:23  Show Profile Send pesa a Private Message
Vad har Du for separat multikanalsforstarkare? Har Du pre-out pa den sa borde Du kunna koppla ihop det utan att behova rora hogtalarkablarna. Jag har sjalv en gammal multikanalsreceiver som jag kopplat direkt till centern och surroundkanalerna men via en separat forstarkare till frontarna.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:17:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Samma lösning för mig. Kör fronterna ut från DVD'n in på en rca på mitt försteg och kör optiskt ifrån DVD till processorn till surround. Du får 2 volymkontroller men ett mycket bättre ljud om du ar en mycket bättre stereo än surroundsystem.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:19:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kopplinglådor utan försämring har jag aldrig hört talas om. Mera sladdar och massa extra kontaktytor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:05:20  Show Profile Send nin a Private Message
Okej, jo det är ju ett sätt som man kan göra på. Men mina två följdfrågor är:

*Blir inte ljudbilden konstig om jag kör frontarna med min dyra rörförstärkare och resten på en billigare multikanalsstärkare (transistor)??

*Är det inte svårt att få volymen att stämma mellan dessa två förstärkare? T ex så har min rörförstärkare ingen nummrerad volymdisplay.

Tack för hjälpen boys
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000