HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny skivspelare men vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:12:23  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Sålde min Systemdek IIX för flera år sedan och saknar möjligheten att kunna spela mina gamla LP som ej finns att hitta på CD. Så nu efter ca 5 år har jag börjat sökandet efter en ny skivspelare. Om mitt minne inte svikit mig så lät Systemdeken hyfsat men den otydliga basen var ett klart minus. Jag försökte med att byta pick-up(er) och tonarm men det hjälpte inte tillräckligt mycket.

Nu undrar jag hur läget är på skivspelarfronten nu för tiden, modellutbudet verkar stort med Rega och Project som populäraste märken?

Jag har vuxit ifrån (tror jag) de allra billigaste modellerna och söker något mer gångbart t ex Rega P25, Project RPM6, Opus3 Continue eller kanske någon Clearaudio modell. Om någon har erfarenhet av dessa eller andra så skriv.

Skriv gärna om vilka pickuper ni använder till respektive skivspelare, det är alltid intressant och framförallt inte oviktigt.

Jag fördrar tydlighet i basen, naturlighet i mellanregister och renhet och utsträckthet i diskant. Ljudet får ej vara vasst och kallt. Helheten är trots allt viktigast.

Mvh JayBee

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:25:56  Show Profile Send Per a Private Message
Om du vill hamna runt 7 - 10 000 spänn så kan jag väl rekommendera dig en Nottingham analogue horizon eller en clearaudio emotion. Det finns även en clearaudio champion till salu på hifimagasinet. Den är ett utmärkt val eftersom det finns ett uppgraderingssystem.
Pickupval är ju beroende av arm. Men till regas armar och Nottinghams kan du välja de allra flesta, förutsatt att de inte spränger 10g vallen. Prismässigt kan man väl rekommendera en pickis från 2-5kkr.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:58:16  Show Profile Send divander a Private Message
Min Opus3 är jag väldigt nöjd med den. Den är inte bara fysiskt stabil utan även väldigt stabil i ljudet. Lättlyssnad och ganska neutral. På min sitter en Rega RB300 och det fungerar bra, men jag har planer att byta till något annat. Opusen går ju att få begagnad för ett par tusen. Sen säljer Bo Hansson på Rauna alla delar till den för ganska små pengar. RElativt riskfritt med andra ord.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:02:12  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Fick min rega p25 förra veckan, har ännu bara en lånad pickup grados billigaste men det låter redan kanon, är mycket nöjd. Bra helhet, musik helt enkelt. Väntar med spänning vad som kommer att hända när man hänger på grado platinum pickupen, förmodligen en hel del till.

rega p25 finns väl nu bara att få tag på begat, jag fick nog tag i det sista nya exemplaret i sverige. Har inte jämfört med andra spelare i prisklassen men om man läser tester på den så är de överlag mycket positiva.

mvh
micke
Go to Top of Page

Lars L
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:35:28  Show Profile Send Lars L a Private Message
Vinybutiken.com verkar sälja P25:or (så länge lagret räcker) för 7500kr. Annars kan jag rekommendera Nottingham Analogue Interspace för 10000kr (utan arm). Det kanske är i dyraste laget, men med Rega arm (250) och den billigaste pickup:en hamnar man precis under 13000kr. Jag har själv en LP12:a (med Rega arm), men om jag skulle köpa en ny spelare, så hade det blivit en Interspace.

/Lars
Go to Top of Page

Lars L
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:38:20  Show Profile Send Lars L a Private Message
PS. Om du bara skall spela lite skivor ibland, så kan en begagnad Linn Basik vara ett alternativ. Se i så fall till att köpa en med gamla Akito armen. Jag har sett ett par på sistone på hifimagasinet och de bör kosta max 3500 spänn.

/Lars
Go to Top of Page

Lars L
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:40:39  Show Profile Send Lars L a Private Message
PPS. Pick up, ja. Själv kör jag faktiskt en Grado Prestige Black (495 kr) just nu. Otroligt bra för pengarna. Kanske inte det senaste i de övre registerna, men basen är mer än godkänd.

/Lars
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:57:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag har inte vinylspelare själv, men skulle jag ge mig i kast med det så står Roksan Radius 5 högt på min lista. Tror den ligger på £800 med arm i UK, vet inte vad den kan kosta i Sverige.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/10/08 :  14:15:35  Show Profile Send Jadde a Private Message
Nottingham Analogue - The Horizon inkl. Rega RB 250 arm ser rätt tuff ut. Nån som har lyssnat på den?

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:00:31  Show Profile Send bliss a Private Message
ryktet gör gällande att rega kommer med en ny spelare som ska ersätta p25an. när, var och hur har jag för tillfället ingen aning om.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:20:58  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har en Clearaudio Champion till salu. Det låter på din önskelista ljudmässigt som om den skulle passa dig perfekt. Min är utan arm, men en incognito moddad rega är ett bra val om man inte vill hoppa upp på en SME 309 och få "the full monty" direkt.

Puppan skall ju passa din Riaa också så det blir svårt att rekomendera, men en clearaudio mm-puppa är ju aldrig fel.

Angående rega-rykten. Den nya spelaren skall prismässigt landa mellan p25 och p9 och heta p7, men detta är bara andra rykten. Fulkomligt logiska förvisso eftersom glappet mellan p25 och p9 är ganska stort.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:04:33  Show Profile Send bliss a Private Message
så kanske det ligger till...trodde iofs att de ville ha en modell mellan p3 och p9 för där är ju onekligen ett glapp i pris, isynnerhet när p25an försvinner.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:29:39  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för tipsen. Trots alla goda råd lutar det åt att jag köper en Project RPM6a med kanske en Ortofon Kontrapunkt a eller en Benz-Micro Ace till. Är det någon som har erfarenhet av dessa två pick-uper?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:50:12  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Benz-Micro Ace passar mycket bra till Projects 9" arm, vet inte om det är den som sitter på RPM6, men har för mig att den sitter på RPM9.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000