HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite nybörjarfunderingar kring kablar......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/10 :  08:04:05  Show Profile Send jonta a Private Message
Efter kabeltestet i Hifi & Musik för nåra nummer sedan har jag lite nybörjar´funderingar. Jag inte själv prövat några andra kablar än mina Ply: Vad är det som säger att en viss kabel skulle behålla sina egenskaper när de når kontakterna på högtalarna och sedan förs via en annan kabel, med ev andra egenskaper, till elementet?

Bli inte trötta nu, utan hjälp en stackars (nästan) nybörjare!

Dreams never end!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/10 :  08:19:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det ljud du får i slutändan är summan av alla komponenters påverkan på ljudet.
Så om du ex.vis installerar en högtalarkabel som ger ett ljust och slankt ljud så kommer ditt ljud att dras åt det hållet. Hur ljust och slankt det blir beror även på dina andra komponenter. Har du otur kan även dom andra dra åt samma håll och du får en anläggning som blir olyssningsbar. Det har jag råkat ut för en gång.
Men det kan också vara så att du har ett system som totalt sett drar åt det mörka murriga hållet och då drar högtalarkabeln ljudet åt rätt håll. Så det är bara att prova. Var medveten om att kablar bör sitta i anläggningen några dygn innan man utvärderar, för klangen ändras efter att kabeln suttit i anläggningen ett tag. Hur mycket kan variera, men för att vara på den säkra sidan...
Jag vet inte om detta är svaret på din fråga?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/10/10 :  08:22:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
jonta det enklaste är väl att provlyssna o försöka vara öppen...har själv provat dyrare kablar mot billigare. För mig var det ingen skillnad eller väldigt liten skillnad. Inte värt pengarna enligt min mening bättre lägga dom kronorna på resten av anläggningen. Men kan ju berott på kring utrustningen. Så testa o lyssna.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:34:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Håller med, det är summan av alla kablar/apparater som gör ljudet. Dvs att slänga in en dyr/fin kabel varsomhelst gör knappast någon nytta. Man får prova sig fram. Det är ofta en kabel/en uppsättning kablar gör 'stor' (dvs tillräcklig för att man vill behålla dem) skillnad i en anläggning och inte i en annan. Det du gör när du byter sladdar är att du ändrar på systemet. Slutresultatet kan bli annorlunda. Lyssna själv, betala därefter. Jag brydde mig inte så mycket om kablar förrän jag köpt dyrare komponenter. Var gränsen går är upp till var och ens ekonomi och öron. Lyssna kritiskt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:40:24  Show Profile Send jonta a Private Message
Ok, tack för svar! Med risk för överdriva det hela, om kablen mellan kontakt och element i högtalaren då är av en "ljusare" typ, om då egenskaperna man var ute efter....va f-n: i testet i hifi & musik säger testaren att han tänkte " det är en silverkabel (överdragen med silver för att vara korrekt)"....hur i XX kan han avgöra det om det sitter en ren kopparkabel mellan kontakt och element? Fick ni nåt att bita i, va?

Dreams never end!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:57:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Men oavsett vad som sitter mellan kontakt och element så kommer kablarna fram dit att spela roll. Sedan om det gör någon hörbar skillnad eller inte beror på elementet, lådan, vad du kopplar till osv... Har inte läst H&M, så jag vet inte vad du refererar till.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:49:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om jag inte är ute åk cyklar så är ju kablarna den del av systemet där signalen färdas längst, flera meter längre än i apparaterna, då borde ju en kabels elektriska, mekaniska samt dielektriska och geometriska egenheter påverka karaktären.
Se högtalaren som en hel produkt där konstruktören tagit med kontakter, internkablage mm i filterberäkningarna.
Visst kan man modifiera högtalare på flera sätt och därmed påverka ljudkaraktären det är inte säkert att det blir bättre men garanterat annorlunda.
Är man en av oss olyckliga(ekonomiskt) som hör skilnader på kablar så finns ju möjligheten att trimma in sin anlägning efter tycke och smak, tillhör man den lyckliga skaran som inte anser att kablar låter olika får man rätt mycket skivor för dom pengarna.

Om vi ska tala lite i bilder: se kabeln som vilken komponent som helst, en komponent färgar ljudet, se komponenter som glasskivor.
Helt transparenta glas-skivo(i den mån de finns) påverkar väldigt lite. Alla komponnenter färgar ljudet (degraderar signalen), det finns inga helt transparenta komponenter. Stapla alla glasskivor påvarandra och var och en kommer att påverka slutresultatet(deformering,persektiv och färg).
Det bästa borde enl. mig vara att välja så lika skivor som möjligt då en färgad skiva fungerar som ett filter och förlorad information går aldrig att återskapa med en motsatt effekt, möjligtvis kan en balaserande effekt uppnås men det på bekostad av den ursprungliga äkta signalen. Man får två förluster i stället för att uppnå en homogenitet i systemet.
Jag tycker (subjektivt) att nordosts kablar motsvarar mina tankar kring att tillföra så lite som möjligt och släppa igenom så mycket som möjligt,på gott och ont.
Jag har provat och ägt i mina system, Straight Wire, Audiospec, Tara lab, Clou, Galaxy cable.
Prova, min sanning är inte den enda, men det är så här jag ser på problematiken.
Jag har inga snygga mätkurvor utan har helt förlitat mig på mina öron och min hjärnas förmåga att tolka informationen.
Prova, mycket är subjektivt tyckande och det är svårt att beskriva ljud med ord. Läsarens referenser spelar stor roll, om en beskriver en kabel som tex ljus kan det av en läsare betraktas som något positivt medans en annan tycker "ljust" har en negativ klang.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:30:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glöm inte högtalarplaceringen, nu frågar du inte om det i och för sig.
Men rummet och högtalarplacering spelar mycket större roll än kablarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:42:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Höööö, både kablar och rumsplacering är viktiga skulle jag vilja påstå. Dock är rummet ofta den bortglömda delen av anläggningen, och i så motto har Bernt rätt i att den ofta förbises, och att åtgärder i rumsakustiken skulle många ggr. vara både en bättre och billigare lösning än dyra uppgraderingar på komponentsidan.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:49:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo jag funderar på en ny bil, några tips?
Om du börjar åka kollektivtrafiken så sparar du på miljön.
Men men,...nu vill jag ju ha en b.....(avbruten)
Tag 310:s buss den går varje halvtimme

Killen frågade efter kablar(bil), inte rumsakustik(buss). Läs Adagios svar, håller med honom. De som går förlorat i termer av upplösning med undermåliga kablar går inte att få tillbaka via rumsåtgärder. Håller med Bravo, det ena utesluter inte det andra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/10 12:50:16
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  13:01:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Pling! Odenplan nästa!

Jo kort och gott, kablar är viktiga och de påverkar ljudet, men det är svårt att ge några råd annat än generella då olika människor uppfattar ljud så pass olika, och endast du själv kan i din egen anläggning avgöra vilken kabel som låter bra i ditt rum med de förutsättningar som där råder (Hmmm rummet igen).

Man får prova sig fram, men var säker på att du kommer att höra skillnader, om du sedan tycker de är prisvärda eller inte är en annan sak.

Avgång, avgång, var god stäng dörrar och grindar.......

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000