HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare och Cayin
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/06/20 :  14:40:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vill ha lite åsikter om dessa märken, ska uppgradera från Cambridge A500 som jag driver Pro Ac kloner med och vil dels ha mer kraft och kanske slippa de lite vassa ljuden på högre volym som jag har just nu. Misstänker cambridgen lite granna.

Sett bla. två märken Primare och Cayin som gick att köpa billigt på nåt ställe.

Cayin har både transistor förstärkare och rör och åsikter om dessa mottages. Samt på Primare A20 samt den större förstärkaren A30.1

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  16:04:07  Show Profile Send matson a Private Message
Primare A20 mk2 har jag. Jag är nöjd med den, men letar efter något annat då jag börjat reta mig på utseendet(OBS! ej till salu!). Jag tycker det är svårt att beskriva ljudet från själva förstärkaren, men okej...
Detaljerat, mjukt, "neutral", engagerande....ja du hör ju själv hur dumt detta blev...

Men okej, jag har ju jämfört den med lite grejor!
Primare A30.1 - mer av allt och bättre kontroll
Rotel 1090(slutsteg) - mkt mer kraft och kontroll, men oändligt mycket tråkigare...
Cambridge XXX - smalare ljudbild och alldeles för skarp och hetsig för att jag inte skulle stänga av...
Thule IA 100 - detta är det sämsta och tristaste jag nånsin hört (och ägt!!!!)

Cayin har jag aldrig lyssnat på "ordentligt", men vad jag hört gav mersmak och är med på min "lista".

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  16:05:41  Show Profile Send matson a Private Message
Kommentarerna bredvid dom andra stärkarna är alltså omdömen hur dom lät jämfört med min Primare A20mk2.
Akta dig för mk1 förresten, den är i Thuleklass.....

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/06/20 :  18:08:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tack för de omdömena, fler av andra är välkomna!

Kan man enligt dig Matson säga att Primare har ett mjukare, varmare ljud än ex. min Cambridge?

Hur är det med kraftkällan? vad kör du på för högtalare? Jag har lite svårdriva (ca 86db last). Vill ha mer kraft oxå till mina högtalare.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  19:21:22  Show Profile Send matson a Private Message
Jag kommer inte ihåg vad den Cambridgen hette som jag hade hemma, men om man låtsas lite som att den har samma karaktär som din så är svaret : Ja!
Jag upplevde Cambridgen som lite okontrollerad och "slarvig" i spelsättet. Ljudbilden smalnade också av en hel del samt att den flyttades framåt. Lite kantigare och rätt mycket "sämre".

Jag använde ett par Canton Karat 50 när denna testen gjordes och CD-spelare från Thule(cd100) och Primare(d20) och Arcam(diva72). Men mest(90%) använde jag min skivspelare, Linn Axis+K9.
Att veta huruvida Primare orkar driva dina högtalare är nästan hopplöst. Men det är ju rätt lätt att prova om du lånar hem en.

Begagnat borde väl gå att få en för typ 5papp och det tycker jag att den är värd, men det finns ju så mycket olika märken så att påstå att den är "bäst" i prisklassen vore nog inte riktigt sant.
Kolla helt klart på lite andra alternativ också.



matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000