HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på stärkare till KEF ref 3.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/19 :  23:12:12  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Kul med ett nytt forum!

Jag undrar om nån har ett bra förslag på förstärkare (för/slutsteg/integrerad) till mina KEFar som verkligen orka driva dessa? Jag har ett par av Sentecs rörmonoblock som driver dessa idag och det enda jag saknar är väl lite mer bottendrag. Jag kan tänka mig att lägga ca. 40 kkr för kalaset, helst mindre om jag hittar rätt kandidat.
Jag har hitills provat:
- Advantage S-150 och där har vi en tänkbar kandidat
- Audionet SAM kändes lite för klen i basen
- MF A3 pre- och power håller jag precis på att utvärdera men basen känns lite "slö"

Har ni några bra erfarenheter eller ska man köra på Advantage?

Linkan

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/06/20 :  14:02:25  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Hej

Kul med ett nytt forum!

Jag undrar om nån har ett bra förslag på förstärkare (för/slutsteg/integrerad) till mina KEFar som verkligen orka driva dessa? Jag har ett par av Sentecs rörmonoblock som driver dessa idag och det enda jag saknar är väl lite mer bottendrag. Jag kan tänka mig att lägga ca. 40 kkr för kalaset, helst mindre om jag hittar rätt kandidat.
Jag har hitills provat:
- Advantage S-150 och där har vi en tänkbar kandidat
- Audionet SAM kändes lite för klen i basen
- MF A3 pre- och power håller jag precis på att utvärdera men basen känns lite "slö"

Har ni några bra erfarenheter eller ska man köra på Advantage?

Linkan



Om du trivs med dina rör bortsett från kraften.Varför försöker du inte att leta efter nån kraftigare rörhäck typ ARC eller nått liknande
Mats
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/06/20 :  15:11:13  Show Profile Send krelle a Private Message
vad tror du om ps audios nya digitala effektsteg, skall kunna driva de flesta högtalare. Jag har ej lyssnat på dessa men vad jag har läst mig till skall de ha ett rörliknande ljud i mellanregistret. Jag blev minsann intresserad iallafall. Frågan är om man får ta hem det på lån från goldenagemusic annars får det vara.....
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/20 :  18:06:36  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag kände nog att den rör-lika känslan i mellanregistret även finns i viss mån i lite bättre slutsteg, det som förvånade mig var värmen som Advantage spred i.o.m att bottenregistret framträdde så bra. Detta lyckades inte Audionet SAM med. Jag hörde faktiskt knappt nån skillnad mellan rörslutstegen och SAM då jag använde pre-out på SAMen, det var lite mer drag i botten men inte så mycket som jag trodde att det skulle bli så den var faktiskt en liten besvikelse.

ARC skulle kunna vara ett alternativ men då var det prislappen som spökar igen.

Jag har inte sett nånting om detta digitala slutsteg men problemet är ju som du säger: Kan man låna hem det från goldenage?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/06/20 :  21:06:59  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Jag kände nog att den rör-lika känslan i mellanregistret även finns i viss mån i lite bättre slutsteg, det som förvånade mig var värmen som Advantage spred i.o.m att bottenregistret framträdde så bra. Detta lyckades inte Audionet SAM med. Jag hörde faktiskt knappt nån skillnad mellan rörslutstegen och SAM då jag använde pre-out på SAMen, det var lite mer drag i botten men inte så mycket som jag trodde att det skulle bli så den var faktiskt en liten besvikelse.

ARC skulle kunna vara ett alternativ men då var det prislappen som spökar igen.

Jag har inte sett nånting om detta digitala slutsteg men problemet är ju som du säger: Kan man låna hem det från goldenage?



Hej igen
Varför inte köpa begagnat.Måste finnas nåt rörslutsteg som passar.
Det finns ju annat än ARC.Såg ett pangeaslutsteg för inte så länge sedan 2*60 watt trioder är väl inte helt fel.Använder själv EAR 509
rörmonoblock på 100watt till högtalare med 85db känslighet och det är inga problem.Har även provat JMlab 926 till rören och det funkade kanon.Ut & leta begagnat är mitt råd.Sen jag började med rör kan jag
knappast tänka mig nåt annat.
Mats
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000