HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes vs. kuddar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:20:43  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag vet att det här ämnet har stötts och blötts i evighet på ?det gamla forumet?.
Men nu är jag INTE intresserad av teorier utan intryck från dom som verkligen har lyssnat och jämfört. Vad är bäst: spikes (Audio Pro Avantek original) eller kuddar (Tema Isolator från Ljudtema)?
Med bäst menar jag vilket som ger renast ljud. Om basmängden minskar gör ingenting eftersom jag använder en sub av tillräckligt bra kvalitet.
Jag har parkettgolv om någon anser att golvet har betydelse.
Naturligtvis kommer jag att testa själv så småningom men har inte tid eller lust just nu.
Anser majoriteten att kuddar är bättre så kommer jag att använda det tills vidare och vice versa.
Har gjort testet med ett glas vatten på högtalaren som just nu är försedd med spikes, men fick inte vattnet att röra sig det minsta trots rätt hög volym.

Vore mycket tacksam om dom med erfarenheter kunde dela med sig av dessa.
Låt nu inte den här tråden spåra ur till något meningslöst tjafsande.

Sten Ridderström

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:26:51  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har provat med spikes kontra kuddar och kommit fram till att det beror på.

Men vad det beror på vet jag inte....

När jag körde med stativ körde jag spikes mellan golv och stativ och kuddar mellan stativ och lådorna och det lät bättre än spikes vid både golv och lådorna.

Jag har kört med SD-fötterna som kuddar ifall det är nåt att hänga i julgranen som info.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:41:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Under högtalarna har jag kört SD-fötter i snart 10 år förutom i de båda jag har uppe i rummet nu. Vare sig Wilson eller de stora Neptunusarna funkar med kuddar. Wilson funkar med spikes och Neptunus utan något alls.

Intrycken av samtliga andra högtalare är entydiga. På Infinity Kappa 6, Thiel 2,2 samt 3,6 och Martin Logan ReQuest blir det bättre stereoperspektiv samt djupare och renare bas med SD-fötter. Det kan låta som om basen blir slankare men då hörs i stället djupet bättre. Klart bra som "grundtweak", blir sällan dåligt. På parkett tror jag dessutom att det funkar bättre med kuddar än med spikar. På betong tror jag spikarna är bättre. Nu är vi dock inne på avdelningen "tror", lyssningsintryck och erfarenhet från raddan med mina högtalare är dock framlyssnat.

Under elektronik är det en annan femma. Själv har jag luftplattformar. Det hörs varje gång som luften under CD-spelaren är borta (ca 2-3 veckors smygpysande). Man märker alltså spontant att något är fel och man tänker snabbt igenom om anläggningen är felfasad eller någon flyttat på högtalarna och så kommer man på - ja just det -luften! Sen låter det OK igen....

Har hört spikes prestera kanon under elektronik (samt högtaleri) och det har också blivit sådär ibland. Dock har det gått rent åt skogen med SD-fötter under CD-spelare, oklart varför.

Kul ämne, moderatorerna lägger sig i bakhåll med siktet på och fingret vid avtryckarknappen!.......
Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:49:49  Show Profile Send megadeth a Private Message
Kan bara hålla med Sladd till 100%. Det är olika från märke till märke. Vissa är ju gjorda för att stå på spikes och låter därför bäst med sånna. Att sedan teorin talar till SD fotens fördel (i dom flesta fallen) ska vi nog inte blanda in här för då kramar moderatorerna åt avtryckaren

----------
/Flest prylar när han dör vinner
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:49:51  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag har provat med spikes och SD-fötter under mina
Dynaudio Contour 1.8 MKII och det låter bättre med
SD-fötter, renare och mer tightare ljud.
Basen lät mer luddig med spikes.

Trevlig sommar

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:53:15  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

Jag vet att det här ämnet har stötts och blötts i evighet på ?det gamla forumet?.
Men nu är jag INTE intresserad av teorier utan intryck från dom som verkligen har lyssnat och jämfört. Vad är bäst: spikes (Audio Pro Avantek original) eller kuddar (Tema Isolator från Ljudtema)?
Med bäst menar jag vilket som ger renast ljud. Om basmängden minskar gör ingenting eftersom jag använder en sub av tillräckligt bra kvalitet.
Jag har parkettgolv om någon anser att golvet har betydelse.
Naturligtvis kommer jag att testa själv så småningom men har inte tid eller lust just nu.
Anser majoriteten att kuddar är bättre så kommer jag att använda det tills vidare och vice versa.
Har gjort testet med ett glas vatten på högtalaren som just nu är försedd med spikes, men fick inte vattnet att röra sig det minsta trots rätt hög volym.

Vore mycket tacksam om dom med erfarenheter kunde dela med sig av dessa.
Låt nu inte den här tråden spåra ur till något meningslöst tjafsande.

Enligt min uppfattning finns det ingen generell lösning. Kan ta mina nuvarande burkar som Ex, i mitt gamla hem med parket så gick det bara med spikes. Inte kuddar, inte utan något alls.
I mitt nya hem funkar det bäst utan nånting alls.
Jag tror inte det finns något rakt svar utan du får helt sonika ta reda på det själv.
Skulle tro att vägar mm och olika materialval mm avgör vad som passar just dig.
Mvh Uffe.

Sten Ridderström





Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/19 :  12:11:52  Show Profile Send markku a Private Message
Hej Sten,

Jag har också parkettgolv, och gillar inte teoretisk tjafsande, hellre kollar saker mha praktiska prov/test.

Takhöjden av mitt rum ger rummode vid 62Hz, som kan sees tydligt på diagram Position 5 på min websida. Golvet midt i mellan högtalarna vibrerar oberoende på dämpare umnder högtalare, som alla kan se.

Skräddarsydd version av SD fot klarar att avlägsna de mesta av stativhögtalarens vertikala vibrationer, dom ända jag är istånd att kolla. Ville en gång prova med laser pointer pekande mot sidoväggen, hur mycket skillnad det ville bli med/utan SD fötter mellom HT och stativ, mätad på toppen av HT (se bild under).



Röda del på diagram = med SD fötter
Blåa del på diagram = HT skruvat fast i stativet (Revel Performa M20)



Praktisk sweeptest av stativhögtalare på parkettgolv

mvh
Markku

< Support North American Drillers >
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/19 :  22:24:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Med mina Sonus Faber Electa Amator 2 funkar det bäst med spikes kombinerat med Black Diamond Racing. Black Diamond Racing mellan stativ och högtalare också.
Soundcare Superspikes är bättre än originalspiksen med dessa högtalare. Och jag har 15mm parkettgolv på 22 mm golvspånskiva och träbjälklag.
Leif Olofsson (Mårten Design), har provat med olika typer, och föredrar SD framför spikes, men han har provat med BDRkoner också.
Och med bra resultat, men dom var lite för dyra till hans tidigare högtalare. Men med Coltrane kommer han inte att spara in på något, så det är inte helt omöjligt att dom blir utrustade med BDRkoner.
Och köper man sen till BDR Pucks, så kan det bli riktigt bra.
Men detta ska provas först.
Kolfiberlådan är inte klar ännu, men den är på gång.
Prototypen är än så länge en låda i 60 mm MDF.
Det ska bli intressant att få höra hur mycket bättre Coltrane kan bli med kolfiberlådan.


Jorm
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/20 :  00:56:15  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har siden sidste år anvendt de vægttilpassede SD under højttalere, preamp och CD. Ønsker ikke at gå tilbage til spikes igen.
Skal også ha bestillt til mine effektforstærkere.

Mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/20 :  07:51:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har de senaste åren använt Black Diamond Racing Pyramid Cones & Pucks till all elektronik utom slutsteg.
Kommer aldrig att gå tillbaka till kuddar igen...

När man tweakar, är det nog viktigt att ha klart för sig varför man håller på och vart man vill komma.

Ingenting är rätt eller fel men prylarnas koppling till underlaget påverkar ljudet på olika sätt.
Med BDR in, kuddar ut, ökade renhetsgraden helt enkelt.

Det var så mycket att jag nästan blev...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/20 :  08:15:14  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


När man tweakar, är det nog viktigt att ha klart för sig varför man håller på och vart man vill komma.

Ingenting är rätt eller fel men prylarnas koppling till underlaget påverkar ljudet på olika sätt.




Jag, för min del, med vinyssvarv som bakgrund, är primärt ute efter en lösning, som på bästa möjliga sätt reducerar vibrationerna från parkettgolv.

Jag vill nämligen höra, hurdan apparaten låter - egentligen.

Om jag inte ville gilla sådant opåverkad ljud, ville jag försöka att tweaka med prylar, som endast flytter resonansen till annan frekvens, eller lägger till nya resonansfrekvenser (sådant har jag domenterat på HM's forum tidigare) - allt efter smak och behag. Velbekam.

mvh
Markku

PS. Senaste nummer av Hifi News har en artikkel om vibrationer.

< Support North American Drillers >
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/20 :  08:47:43  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Under elektronik är det en annan femma. Själv har jag luftplattformar. Det hörs varje gång som luften under CD-spelaren är borta (ca 2-3 veckors smygpysande). Man märker alltså spontant att något är fel och man tänker snabbt igenom om anläggningen är felfasad eller någon flyttat på högtalarna och så kommer man på - ja just det -luften! Sen låter det OK igen....



Här har ja ett tips - för budgetaudiofilen: Köp minsta cykelslangarna på Claes Ohlsson á 24:-/st. Då pyser det inte ut någon luft heller...

MVH

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/20 :  23:18:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

[quote]


Jag vill nämligen höra, hurdan apparaten låter - egentligen.

Om jag inte ville gilla sådant opåverkad ljud, ville jag försöka att tweaka med prylar, som endast flytter resonansen till annan frekvens, eller lägger till nya resonansfrekvenser (sådant har jag domenterat på HM's forum tidigare) - allt efter smak och behag. Velbekam.

mvh
Markku

PS. Senaste nummer av Hifi News har en artikkel om vibrationer.

< Support North American Drillers >




    Markku.
    Den raden som du skrev :

    "Jag vill nämligen höra, hurdan apparaten låter - egentligen."

    Den är som tagen från Stereophiles recommended components.
    Där skriver dom följande om Black Diamond Racing:

    "WP mantains that when he wants to really hear what a component is doing - as free as possible from the effects of its enviroment -
    it ends up on Te Shelf.


    Jorm
    Go to Top of Page
      Previous Topic Topic Next Topic  
     New Topic  Topic Locked
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000