Author |
Topic |
|
Tin Man
Member
99 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:26:48
|
Jag undrar om man kan höra någon märkbar skillnad vid ett byte av kablar/sladdar??Nu har jag "standardkablarna" som jag fick med när jag inhandlade mina högtalare hos Hifi-klubben.
Är det lönt att byta,och isåfall till vad/vilka kablar?Något speciellt märke som rekommenderas?
Mitt system består av:
Högtalare: Cerwin Vega E710 Förstärkare: NAD 320BEE DVD: Pioneer DV-525
Tin Man 25 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:29:26
|
Det är bara att låna hem och prova...men mitt svar blir nog "oftast". |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:39:49
|
Jag tycker kablar nästan alltid påverkar ljudet tydligt.
Ser att du kör Pioneer DV525, om du har den som CD-spelare bör du hitta en billig beg. extern DA-omvandlare. Jag har själv en DV525 men kör bara film genom denna då jag upplever den som mycket svag som CD-spelare. |
//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt ) |
|
|
Tin Man
Member
99 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 17:00:52
|
Oki,jag funderar dock på att byta ut DVD-spelaren till en NAD T532.
Vad rekommenderar du för kablar?Vad har du för några? |
/Tin Man |
|
|
skalet100
Member
288 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 17:57:48
|
när jag hade cerwin vega! för några år sen märkte jag rätt så stor skillnad när jag köpte ett par Supra Ply 3,4 och jag hade oxå en NAD förstärkare! det lätt mycket bättre än dom billiga taralabs kablarna jag fick med! så supra kabeln kan ju va nåt kanske ??
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 18:04:46
|
Jag läste en test igår kväll. En tidning hade biffat upp med lampsladd + lite annan kabel i varierande prisläge upp till ca 1500kr/meter. Lyssningsgänget delades snabbt in i två läger. Dom som kunde höra skillnad och dom som inte kunde. Dom som kunde höra skillnad kunde dock inte peka ut någon specefik kabel alls rent statiskt utan omdömmena varierade från gång till annan med samma kabel och samma musik.
Mitt råd: Köp en kabel du gillar och är nöjd med. Känns den prisvärd för dig är den prisvärd. Eller gör egen. Det är kul med lite pyzzel.
Jag själv tänker göra egna kabar nu i vinter, om jag får tid och hittar nogån snygg kabelstumpa. Jag tycker blått skulle vara snyggt. Kasnke man ska dra blå plastslang över alltihop, jag får se. Själv kör jag med EKK, det är lite ful och otymplig. Men ljudet är bra. |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:38:02
|
MR-Älg, nu blir jag upprörd
Innan jag sålde iväg härligheterna (Stereon) så hade jag och en icke troende kompis ett kabeltest. Hifi i testet va Supra PLY3.4 och Lofi va "lampsladd".
Vi körde blindtest och även då "vanligt (utan ögonbindel".
Och jag hörde stoor skillnad, min kompis trodde inte sina öron, min flickvän kom in i rummet och efter en kort stunds lyssnande så sade hon: "Om du skulle ha dessa kablar ("lampsladd") så skulle jag inte vilja lyssna på musik.
3av3, två killar en tjej. Visst inte såå stor grupp kanske
Men jag anser att hoppet mellan sshk, lampsladd m.m till billig högtalarkable (65:-/m) är stor.
Nu skall vi inte göra detta till någon sladd debatt, det har vi haft för många. Behövde bara få rensa huvudet lite
/Sudden |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:45:21
|
Mr Älg> Får jag fråga vilken tidning du hittade detta kabel-test i? |
kabelskitsnackare
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 20:04:19
|
Gissar på Elektronikvärlden, ganska gammalt nummer. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 08:56:22
|
Har man bra grejer brukar det inte vara något problem att höra skillnaden och samtidigt veta vad som är bättre. Jag har goda erfarenheter av kablage hög/lågnivå från audioquest, PuristAudio och Linn, men det är helt systemberoende.
En test är nödvändig för att hitta sitt "eget" ljud. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 10:36:07
|
Hifi&Musik hade ett stortest på en hel hög med högtalarkablar för under hundringen/meter nyligen.. Tror det eller ej; de hörde skillnad på olika sladdar
Supra Ply är trotsallt en klassiker. Den kan vara ett alternativ att börja med. Sen har t ex Tara labs, Audioquest och Ixos prisvärda kablar i samma prisklass. Men som ni andra säger; Prova själv hemma. |
kabelskitsnackare
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 10:39:31
|
Tonkis> quote: //Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Klart bästa signaturen på forumet |
kabelskitsnackare
|
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 10:42:23
|
Supra Ply är en klassiker som kan bli helt fel i vissa system.. bytte själv från Ply till AQ type4 (med i testet) när jag bytte högtalare och fick kanonresultat. För mig har Ply funkat bäst i "tunna" system då dom är "fylliga". |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 12:47:21
|
Tin Man 25: Ibland hör man skillnad, ibland är skillnaden extremt liten till knappt märkbar. Det är extremt system-beroende (där även rummets akustik ingår som en betydligt större faktor).
Tidigare var jag väldigt skeptisk till kablar... men nu har jag hört skillnad. Störst skillnad är det på lampsladd vs riktiga högtalarkablar, sedan blir skillnaderna alltmer subtila och beroende av att resten av systemet är tillräckligt högupplöst.
Själv använder jag CAT-5 fläta då jag tycker det är ett bra budgetalternativ, ljudet är ljusare och mer detaljerat än supra, betydligt mer detaljerat och bättre 3-D än TARA omni (i MITT system).
HiFi och musik rekomenderade ju i nummer 5/2003 bla följande högtalarkablar (max 100 kr/m) (utan speciell ordning) Ixos "SW511T" Monster "XPHP" Audioquest "Type 4" Van Den Hul "the Snowline" Tara Labs "Prism Nexa" |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Tin Man
Member
99 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 14:24:46
|
Tackar för alla tips!Skall prova att byta,och blir det ingen märkbar skillnad till det bättre så har man ju inte förlorat något!(Förutom pengar då förstås!)
Cerwin-Vega Rules 4 Ever!
|
/Tin Man |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 15:12:45
|
LeoArietis: Du glömde Neotech, dö!
Neotech gör mkt fina kablar som passar utmärkt ihop med rock osv...
Knockar lätt Supra enligt mig(i den prisklassen). |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2003/10/07 15:14:26 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
uruguru
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 23:04:30
|
Jag läste ovannämnda kabeltest i Elektronikvärlden.(Läst på bibliotek) Flera av blindtestarna tyckte att nätsladd lät bäst. Dom hade dock en brasklapp:Sladden kan ha kompenserat ett fel i anpassningen till högtalarna från utgången på förstärkaren.
Alltså: Kabel + högtalare ska ge rätt last till förstärkaren. Då finns det bara en kabel som är rätt. Tyvärr är den inte rätt i en annan anläggning. Där får man prova en annan kabel. |
Friskt kopplat hälften brunnet. |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 23:13:16
|
Det finns dom som tycker att kabel och högtalare bör säljas ihop, i en enhet. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 04:54:18
|
Det där kabeltestet fick mig att tänka på ett "test" (ja det var ett test men jag anser inte att det var ett BRA test) i någon av våra dagstidningar där man konstatera att det inte är någon skilland på olika DVD spelare från billigaste skräpet till dyrare saker.
Sure...Och det är ingen skillnad på en ny merca och en ny skoda heller. |
Edited by - nin on 2003/10/09 04:55:19 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 06:23:38
|
Å andra sidan är det ju ingen större skillnad på högtalarelement, så varför skall de låta olika. Likaså är väl de flesta elektronikkomponenter ungefär lika, så de borde låta ungefär likdant. Två hål i väggen levererar ju ström till alla 230 V. så det är ju ingen skillnad. Cdmekaniken och laseravläsningen kan ju inte vara annorlunda då skule de ju inte kunna läsa av skivan, så givetvis blir det samma ljud. Sladd som sladd de levererar samma information, givetvis ger de samma resultat.
Givetvis spelar det ingen roll vad apparaterna och högtalarna kostar, de levererar samma information och låter därför lika.
|
Bravo |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|