HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla aktivt deln. filter till int. först
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:10:28  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ärade medlemmar,

P g a ändrade förhållanden (läs flytt) har det blivit dags att införskaffa två satelliter och en aktiv basmodul till "TV-rummet", då ett par golvare helt enkelt inte får plats...

Efter diverse sökningar i ämnet har jag kommit fram till att jag skulle vilja göra som följer: Använda min integrerade förstärkare som (hör och häpna...) förstärkare, vidare vill jag aktivt dela signalen mellan satelliterna och basmodulen och detta kommer troligtvis att ske medelst ett externt delningsfilter (typ Behringer el dyl). Problem: min integrerade har inte pre out -> main in... Däremot har den en tape loop... men om jag inte fått fel uppfattning så är väl signalen från förstärkaren bortkopplad från volymratten så om man ändrar volymen på förstärkaren så måste man manuellt ändra volymen på basmodulen? Finns det någon lösning på problemet? Eller är det kört?

Tillägg: skulle det kanske vara möjligt att köra in signalen från CD:n direkt i filtret, utnyttja dess (eventuella) volymjustering och sedan använda sig av slutsteget på förstärkaren?

Och när vi ändå är igång: _går_ det att koppla rca (först ut) -> xlr (filter in) och sedan xlr (filter ut) -> rca (först in)? Huruvida det är bättre eller sämre ut "ljudkvalitetssynpunkt" skiter jag i, vad jag undrar är om det går utan att utrustning tar eventuell skada...

Tackar ödmjukast på förhand för svar

Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/10/08 13:31:10

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:18:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

NÅGON måste väl kunna hjälpa mig...? Snälla...?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:16:25  Show Profile Send Larsen a Private Message
Som du säger är tape loopens signalnivå fast. Du måste då ändra volym på den andra enheten också så fort du ändrar volym på din förstärkare. Lovar att du kommer bli tokig efter ett tag.

Om filtret har en mastervolym som justerar alla utgångar samtidigt, så finns ju möjligheten att ansluta det direkt efter cd:n och sedan in i någon av line ingångarna + substärkare. Se bara till att du inte överstyr ingången på din integrerade.

En lättare lösning är väl att använda dig av en aktiv baslåda som även accepterar högnivå (de flesta gör det) och koppla in den via dina högtalarutgångar?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:27:24  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Larsen: Tack för svar! Då var det som jag misstänkte gällande tape loopen...

quote:
En lättare lösning är väl att använda dig av en aktiv baslåda som även accepterar högnivå (de flesta gör det) och koppla in den via dina högtalarutgångar?


Jo... det vore lättre... men ofta är dessa inte högpassfiltrerade (och är de det är de oftast fasta och inte särskilt branta) och då kan det vara svårt att koppla basmodulens "upprullning" till satelliternas avrullning. Om man istället kör brant högpass på lågnivå så är det lättare att göra finjusteringar... Har jag fått för mig... Men jag kan ju ha HELT FEL... Who knows...?

Tack,

Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000