HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningserfarenheter kontra tyckande och mätande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:33:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En del människor tycker att mätningar alltid är viktiga. Andra tycker att mätningar är en hjälp ibland och nödvändigt/onödigt ibland. En del tycker att man aldrig i mätningar kan spegla hur det låter. En del tycker om maskiner man inte lyssnat på för att man har en generell åsikt om något. Vissa har lyssnat och inte hört någon skillnad när andra människor har gjort det.
Så vilka har då fel?
Alla vid olika tillfällen, samt alla kan ha rätt vid vissa tillfällen.
Vad jag inte gillar är när människor hävdar sin åsikt utan att kunna veta något om utgången vid ett specifikt test tillfälle utan att ha varit närvarande.
Det är däremot alltid fel.
Typiska disskussioner som drabbas är kablar och rumskorrigeringar/eq.
Om någon har personliga erfarenhet av en kombination och andra inte så försök inte övertala någon om vad som gäller. Övertyga hellre genom en vettig gemensam test. Eller ännu bättre testa med öppet sinne för det kan ju vara så att jorden inte är platt längre.
En del diskussioner tenderar att bli typ Djurgården är bättre än AIK.
( Nu vet ju alla att det inte är så utan att AIK bara har det lite tungt just nu).
Lyssna på musik och lyssna på andra, dom kan ju ha upptäckt något som man själv missat.
Så vilka är duktiga på att lyssna? Har själv varit med om att musiker i philharmonin i Stockholm inte kunnat höra skillnad på den sämsta kontra bästa anläggning beroende på att dom sjunker in i musiken och tolkningen. Däremot har dessa musiker inga problem med att höra skillnad på olika fabrikat av instrument i levande livet. Sedan har andra kunnat höra på en inspelning i vilken konsertsal som den framförs i. Lyssningsintryck är individuella, var nyfikna på varandras erfarenheter istället för att försöka veta bäst.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:39:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tips och råd är ju alltid välkomna men utforma dom då som så och inte som en absolut sanning.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:03:19  Show Profile Send KC a Private Message
Alla är födda Djurgårdare, det är bara yttre omständigheter som gör att en del blir AIKare. Kunde inte hålla mig

Man skall heller inte glömma att kritisk lyssning är nåt man lär sig. Det är inget man är född med! Ingen skulle påstå att bara för att JAG inte ser skillnad på en falsk Mona Lisa och den äkta så är det ingen skillnad. Har man då inget intresse för att kritiskt lyssna på apparater i ställer för att mäta på dem, så kan man heller aldrig förvänta sig att lära sig den konsten.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:19:26  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Så vilka har då fel?"

Vet inte inte exakt, men det är inte jag i alla fall :-)

"Typiska disskussioner som drabbas är kablar och rumskorrigeringar/eq."

Inte så konstigt. Kablar är lätt, både att fixa med och uttala sig om. Fast vissa vill få oss att tro att kablar är nåt jättekosntigt och svårt som inte går att förklara.
Rumskorrigeringar är betydligt mer komplex och bara ett fåtal har riktiga kunskaper i ämnet.
Det är också svårt att säga saker genrellt eftersom man varje rum bör bedömmas för sig (mått, vägg material, möblering etc påverkar). Svårt område. Jag själv håller på och läser in mig, men det känns svårgreppbart på nåt sätt.

" En del diskussioner tenderar att bli typ Djurgården är bättre än AIK."

Jo, men så är det ju också :-)

"Så vilka är duktiga på att lyssna? Har själv varit med om att musiker i philharmonin i Stockholm inte kunnat höra skillnad på den sämsta kontra bästa anläggning beroende på att dom sjunker in i musiken och tolkningen."

Perfekt! För dom alltså. Katastrof för hifi-handlarna. Riktigt bra musik kan man njuta av även i en sunkig bilstereo. Kan man inte koppla av och lyssna på musiken hemma utan bara irriterar sig på ljudet lyssnar man på för dålig musik! Byt inte grejjor, byt skiva ;-)

Edited by - Mr.Älg on 2003/10/08 11:19:56
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:29:05  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är nog ganska lätt att bli stämplad som "mätnisse" också skulle jag tro. Mig veterligen så anser ingen av de på forumet mest omtalade "mätnissarna" att mätningar är meningsfulla om de inte kan återkopplas till lyssningstester och/eller funktionen hos en apparat.

Det är ju bara att acceptera att vi alla som håller på med denna hobby har olika infallsvinklar och att ingen är mer rätt än någon annan. För mig personligen är själva skapandet (DIY:are som man är) lika mycket nöje som lyssningen och för andra är det bara musiken som gäller. Och det är ju bara kul tycker jag!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/10/08 11:29:54
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:34:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan väl bara säga, instämmer "Harry_up".

Dessutom hör vi olika och har förmodligen olika förmåga att uppfatta nyanser inom olika områden, vi är som sagt olika tränade, vissa är proffsmusiker, andra inte ens amatörer osv. så hur skall det kunna låta lika för alla.

Som sagt ta tillvara alla erfarenheter.

Bravo
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:50:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Man ska inte hålla på Djurgården, om man inte är född där!
Eller åtminstonde bor där!

Jag har iaf bott i Solna!

Håller helt med tidigare talare....
Tycke och smak, individuell hörsel mm gör att man sällan kan tala om rätt eller fel.
Däremot vill jag gärna ha en förklaring till "varför" om någon påstår att det låter bättre om jag målar mina kablar svarta. Iofs är jag villig att prova, men vill ändå ha en förklaring antingen jag hör skillnad eller ej.
Nyfikenhet kanske?

edit=stavfel)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/10/08 23:51:55
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:17:32  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Jag tycker att man ska använda örat, om man vill ha stereo ska man använda öronen

Summa summarum, lyssna, det är alltid du som avgör.
Det är den enda referensen.

Tycker iaf. jag

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/10/09 00:19:43
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/09 :  04:46:26  Show Profile Send nin a Private Message
Det är ju bara att acceptera att vi alla som håller på med denna hobby har olika infallsvinklar och att ingen är mer rätt än någon annan.


Om ALLA kunde hålla med om detta så skulle vi slippa mkt tjafs i onödan.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/09 :  06:22:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
nin,

Bra skrivet!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000