neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:49:44
|
Livet är hårt och fullt av oväntande överraskningar, både positiva och negativa! Personligen så har den senaste tiden inneburit en hel del hårda prövningar för mig. Speciellt då min kära gamla farfar för en tid sedan stilla insomnade i en aktningsvärd ålder av 97 år . Han var en riktigt go' gammal gubbe och jag kommer vårda minnet av honom ömt. Något som oxå tärt ganska hårt på min hälsa den senaste tiden är mitt jobb och de arbetsuppgifter som jag har. Om det inte hade varit för mitt intresse för audio och musik så vet jag inte hur jag hade överlevt min personliga lilla livskris som jag för tillfället upplever. Musik och olika former ljudupplevelser är något som jag mer och mer använder mig av för att påverka min hälsa och välbefinnande i en positiv riktning. I och med detta så har oxå mina krav på bättre ljudåtergivning blivit allt viktigare eftersom jag ser det som en direkt koppling till mitt välbefinnande. När det gäller min audio-anläggning så jobbar jag sedan något år tillbaka, målmedvetet på en vision som jag har. Visionen baseras i mångt och mycket på att använda professionell ljud-utrustning för att ljudmässigt skapa de faktorer och förutsättningar som jag värdesätter när det gäller ljudåtergivning. Tyvärr blir det ofta så att en vision förändras under resans gång och nya influenser bidrar till att evolvera den ursprungliga visionen till något helt annat än man kanske tänkt sig från början. Mitt aktiva delningsfilter/förförstärkare är ett typexempel på just detta ...
Från början var nämligen tanken att använda ett 32-kanaligt ixerbord som förförstärkare. De subwoofers som används i mina front högtalare skulle delas aktivt medan mellanregisterbas och diskant skulle delas passivt. Mixerbordet vissade sig dock vara tämligen svårmanuvrerat för min kära lilla fru. Hon gillade inte alls idéen att behöva "ratta" på bordet varje gång hon skulle lyssna på musik. På något sätt så förstår jag henne faktiskt, även om jag aldrig skulle erkänna det inför henne ... Mixerbordet innebar visseligen en väldigt bra ljudkvalitét och även en del unika funktioner som saknas på konventionella förförstärkare (kanske inte så konstigt ). Lösningen med att använda ett 32-kanaligt mixerbord var dock ohållbart i längden så jakten på att ersätta mixerbordet med en konventionell förförstärkare påbörjades således ...
Under tiden som mitt sökande efter en lämplig förförstärkare pågick så gjordes även en del tester med att använda passiva filter i mina front högtalare. Testerna resulterade i ett katastrofallt dåligt ljud (mestadels beroende på min imkompetens när det gäller filterkonstruktion) vilket gjorde att jag ganska tidigt bestämde mig för att driva högtalarna helt aktivt. För att driva högtalarna helt aktivt så behövdes förstås ett aktivt delningsfilter varpå sökandet efter ett sådant oxå påbörjades. Temporärt användes ett aktivt delningsfilter avsett för bilstereo ändamål vilken oxå påverkade ljudet tämligen negativt.
Frågan var dock huruvida ett aktivt delningsfilter även skulle kunde användas som en förförstärkare, d.v.s att filtret hade en volymkontroll? Dessutom så skulle det vara bra om delningsfiltret kunde användas för både 2-kanals hifi och hemmabio? Frågan renderade ytterligare en del frågor huruvida kvalitén i en sådan lösning skulle bli tillräckligt bra för mina behov? Eftersom jag inte kunde hitta någon befintlig produkt med ovan beskrivna egenskaper så började jag fundera på en alternativ lösning. En acceptabel lösningen skulle kunna vara att köpa en högkvalitativ förförstärkare som var anpassade för hemmabio samt ett separat aktivt delningsfilter. Sökandet efter ett lämpligt aktivt delningsfilter prioriterades framför sökandet efter en förförstärkare eftersom bilstereofiltret inte alls lät bra i min anläggning. Nedanståend aktiva delningsfilter utvärderades och testades under en period av ett halvår:
- Coustic XM-3 Mobile Electronic Crossover
- Samson S-3 way Stereo/Mono Crossover
- ElectroVoice AC One
- Behringer Super-X PRO CX2310
- LabGruppen ACN 3C
- JBL M553 Electronic Crossover (testades dock ej praktiskt)
- Dynamic Precision EC 501/502 (testades dock ej praktiskt)
Många av de delningsfilter som jag testade hade en alldeles för hög brusnivå! Eftersom alla filter som testades kopplades direkt till slutstegen för respektive register, samt att jag använder diskanthorn med en känslighet på runt 106dB/1w/1m, så hörs minsta lilla brus ganska väl. Bruset från filtret förstärks av slutstegen och eftersom högtalaren har så pass hög känslighet så hörs bruset mycket tydligare än om man skulle använda konventionella högtalare. Undantaget var dock LabGruppen ACN 3C och ElectroVoice AC One som faktisk hade en ganska låg brusnivå. Bilstereo-filtret, Coustic XM-3, var det filter som lät allra sämst! Massor med brus och störningar, ingen dynamic, trist och oengagerad ljudbild, dålig kanalseparation samt en otroligt dålig låda för hifi ändamål. Det sistnämnda kanske dock inte är så konstigt eftersom filtret är avsett för bilstereo. XM-3:an köptes ursprungligen för att användas som filter till min subwoofer i min hemmabioanläggning. För aktiv delning till mina front högtalare räckte det helt enkelt inte till ...
Efter mycket funderande hit och dit så fick jag till sist kontakt med Mattias Stridbeck på Harmony Design. Efter en hel del korrespondens så antog Mattias till slut uppgiften att designa och bygga en förförstärkare med ett inbyggt aktivt delningsfilter. Enheten kan beskrivas som ett 3-vägs 24dB/oktav Linkwitz-Reily filter med balanserade in- och utgångar. Filtrets delningsfrekvenser är fasta men går att ändra genom att byta små instickskort med frekvensbestämmande komponenter på. På detta sätt så slipper man potentiometrar i signalvägen vilket bidrar till en låg brusnivå. Nätdelen är delvis extern för att minska störningar. Filtret är dock försett med ytterligare 4 st in- och 4 st utgångar och en omkopplare där man väljer om man vill lyssna på 2-kanal eller 5.1. Funktionen är således att man kan ansluta en 5.1 källa och ytterligare två st balanserade källor. Endast huvudkanalerna går genom väljaromkopplaren och med en knapp på fronten så kan de 4 extra kanalerna aktiveras/avaktiveras vid behov. Volymkontrollen är Elmas finaste 24 läges med två motstånd inkopplade i varje volymläge. Effektutvecklingen i enheten blir ca 35W då alla förstärkarsteg arbetar i ren klass A. Förstärkningen ligger omkring 14 dB. Signalnivåerna på respektive utgång är fasta och kan inte regleras i filtret/förförstärkaren eftersom man även här vill undvika potentiometrar i signalvägen p.g.a risk för ökat brus. Om man ändå måste reglera nivåerna, som i mitt fall när känsligheten mellan de olika registren varierar så pass mycket, så får man helt enkelt korrigera slutstegens förstärkning. Detta kanske låter krångligt men att sänka känsligheten på ett slutsteg kan dock lätt göras med en simpel spänningsdelare. Om man är lite händig så kan denna spänningsdelare ganska enkelt lödas direkt i kontakten på det singalkablage som man använder.
Framsidan på delningsfiltret/förförstärkaren
Baksidan på delningsfiltret/förförstärkaren
delningsfiltret/förförstärkaren externt monterade strömförsörjning
Hur låter då filtret/förförstärkaren?
Om vi börjar med ljudkvalitén så var det faktiskt något av en överraskning när jag först testade filtret/förförstärkaren i min anläggning. Jag trodde aldrig att skillnaden skulle vara så pass markant i jämförelse med vad jag tidigare testat. Ljudet är kristallklart och rent på ett sätt som inget annat av de filter som jag tidigare testat klarar av att återge. Brusnivån är oxå mycket låg vilket bidrar till att framhäva detaljer på ett finare och mer naturtroget sätt, något som man märker väldigt tydligt i mellanregistret och diskanområdet. En av faktorerna som bidrar till den låga brusnivån är förmodligen den 24 läges Elma volymkontroll som används i filtret/förförstärkaren. Basen känns både solid och torr och utan någon tendens till svulstighet eller olinjäritet. Det finns således ganska lite att klaga på när det gäller ljudkvalitén på filtret/förförstärkaren. Speciellt om man jämför det med de andra filter som jag tidigare testat.
Både mekaniskt och elektroniskt så är enheten väldigt seriöst designad och uppbyggd. Själva lådan består egentligen av två separata lådor, där den översta lådan innehåller filter och förförstärkarkarsteg. Den undre lådan innehåller den del av nätdelen som inte är monterad externt. Ljudkretsarna är således väldigt bra avskärmade från nätdelen. Den del av nätdelen som är extern, är monterad i en mindre låda. Finishen på båda lådorna är mycket hög för att vara en specialbyggd produkt. Personligen är jag mycket nöjd med både utseende och finish.
Om man ska plocka fram några nackdelar med filtret/förförstärkaren så kan man börja med att nämna den blåa lysdioden som finns på font-panelen . Lysdioden är otroligt läcker men kan vara ganska störande när man t ex tittar på film och det är mörkt i rummet. I mitt fall så är filtret/förförstärkaren placerad precis i underkant av filmduken vilket gör att lysdioden syns ganska tydligt.
En annan nackdel med filtret/förförstärkaren är att det inte finns någon fjärrkontroll till den i dagsläget. Enligt uppgifter från Mattias Stridbeck på Harmony Design så är dock en fjärrkontroll avsedd till förförstärkaren PRE906, under utveckling. När utvecklingen av denna fjärrkontroll är färdig så kommer den även kunna användas i mitt filtret/förförstärkaren, vilket jag förstås ser fram emot !
Avslutningsvis så kan jag inte annat än vamt rekommendera Harmony Designs aktiva delningsfilter . Flexibiliteten att själv kunna påverka diverse design parametrar har i mitt fall varit väldigt attraktivt. Den lösning som har utvecklats passar mina behov perfekt! Personligen så kanske jag skulle ha klarat att bygga en liknande enhet själv. Frågan är dock huruvida om filtret någonsin hade blivit färdigt eller om det hade blivit lika bra Jag tvivlar starkt på det! Harmony Design erbjuder dessutom 5 års garanti på filtret/förförstärkaren vilket gör att enheten känns som en ganska trygg investering.
Edited by - neriks on 2002/08/29 00:59:0 |
|