Author |
Topic |
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 17:59:32
|
Ok,
Shure V15VxMR kom idag - pickupernas pickup. Den är designad rent vetenskapligt för att kunna återge vinylen precis som den var graverad. Extremt lätt och styv nålarm i beryllium med världens näst lättaste nål slipad för att komma in i den trångaste vinylmodulationen.
Installation var enkelt. Pickupen kom i en sammetsklädd liten låda. Borste, skruvar, mall, skruvmejsel, och några konstiga trekantiga gummibitar medföljde.
Pickupen har en dämpande borste, kopplad till jord, för att dämpa tonarmsresonansen och att hålla ett konstant avstånd och nåltryck mellan skiva och nål samt för rengöring under spel. Den fungerar också som ibyggt nålskydd. Jag använder den nedfälld, varmed tonarmsresonansen ökar från ca 7 till 9 Hz.
Hur låter den då? Jämfört med min förra Alpha? Den åker åttor runt Alphan när det gäller renhet. Inget snack. Det är universum mellan dessa. En av mina svåraste skivor att återge är Cowboy Junkies och låten Sweet Jane. Alphan klarade inte av de högmodulerade s-ljuden. Det gör Shuren galant. Det låter mjukt och rent.
Shuren låter mer återhållen än Alphan över hela registret. Den låter dock väldigt rak och ärlig. Svårt att peka på orsaken, men jag misstänker mindre dist. Utnivån är 3.0 mV mot Alphan's 3.3 mV. Jag vrida på betydligt mer på de "svåra" skivorna utan att jag blir lyssningstrött. Andra skivor spelas lätt och galant med en renhet som jag inte trodde var möjlig med vinyl. Visst, vissa skivor har brus och knaster, men ljudet i sig har blivit mycket renare.
Mätningar och fler bedömningar kommer.
Del 2
Jaha, nu har jag spisat plattor hela natten! Min intryck består! Shuren spelar allt galant och homogent. Minimalt med distorsion. Det enda som jag saknar är en upplevelse av dynamik. Kanske hade Alphan ett bättre dynamiskt svar, eller så upplevdes den så. Mätningar indikerade att distorsionen var mindre med Shure pickupen. (med viss reservation, har inga analyserat färdigt ännu, men det kommer).
Sannerligen, detta är en fin pickup!
Thomas
Edited by - Thomas A on 2002/07/31 12:21:3 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 18:08:14
|
Detta får mig att tänka på Shure's Pick Up Test Record, som jag köpte en gång i 1984, och har givetvis i god skick (vid sidan av Ortofons, HN&RR's och Cardas's testskivor).
Undrar vilken rekommendation ges beträffande effektiv armmass?
mvh Markku
< "Wash your brains think again double check" (The Hafler Trio: 'All That Rises MUST Converge') > |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 18:21:54
|
Vad jag vet behöver shure v15x en "low mass arm". Vad det nu är? För mig är detta med armars vikt en liten gåta. Hur väger man en arm? Om jag har förstått rätt är det inte vikten utan styvheten i armen i kombination med nålens styvhet som avgör resonansen i armen. Alltså påverkar materialet i armen mer än vikten. Eller har jag fel?
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 18:34:00
|
Bland,
Du burde läsa denna artikel:
TONEARM/CARTRIDGE COMPATIBILITY
Det finns andra onlinekällor (vet pr. erfaring), men denna hittade jag blandt de första mha Googe.com
mvh Markku
< "Wash your brains think again double check" (The Hafler Trio: 'All That Rises MUST Converge') > |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 18:50:17
|
Tack för länken. Det mesta visste jag men det är alltid bra att läsa om saker. Tyvärr svarar artikeln inte på min undran; Är det bara massan (vikten) på armen som avgör hur den arbetar mot nålen. Någonstans måste materialet påverka hur armen arbetar. Det stor viktskilland mellan kolfiber och stål. En del armar har kolfiber (well tempred, graham tror jag) och de fungerar utmärkt med styva mc-nålar. Har dessa tillverkare dämpad armen så mycket så att den är tung. Eller är det styvheten i armen som avgör hur armen fungerar. Jag vet inte, jag undrar.....
MVH
Henrik
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 18:58:43
|
Bland,
Du behöver inte att surfa bort, här får du mer information.
Saxad från rec.audio.tech forum (Klaus Rampelmanns förklaring):
Arm and cartridge work like a mass-spring system having a natural frequency determined by the formula
F = 159 / sqrt ((M+m) x C)
M = effective arm mass in gr m = cartridge mass in gr C = cartridge compliance in mm/N
If the arm/cartridge encounters frequencies close to or identical to this natural frequency, wow or resonance occurs, respectively.
You can avoid resonance by choosing a cartridge which places the natural frequency in the range between 8 and 20 Hz (better between 10 and 15 Hz). 8 (10) Hz was determined as upper limit of record warps. 20 (15) Hz is the lower limit of audio signals.
TT suspension resonance should ideally be around 3-5 Hz.
What you need is the value for the effective mass of your tone arm. Get a record with tracks for resonance determination (Shure, Hifi-News and Record Review). Knowing cartridge mass (weight) and compliance you can calculate the arm's effective mass...
mvh Markku
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 19:09:21
|
Makku, tackar för info. Om jag har förstått så är det massan (antal gram) som avgör och inte styvheten. Det enda jag undrar är; vad är "effective mass". Finns det skillnader i vikt på massa?
MVH Henrik
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 19:32:55
|
Hej,
det är den effektiva massan hos tonarmen + pickupens vikt som styr den fundamentala resonansfrekvensen.
Hur som helst, Shure skall optimalt ha en lågmasstonarm. Men den finurliga dämparen gör att den passar mediumtonarmarmar också. Dvs de flesta tonarmar på marknaden. Dämparen höjer resonansfrekvensen något och dämpar toppen.
Effektiv massa bestäms både hos totalmassan, motviktmassan, och motviktsmassans position. Hos tonarmar där nåltrycket bestäms av vikten är således den effektiva massan lite varierande, men hos tonarmar där den bestäms av en fjäder, konstant.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 19:35:13
|
Bland... oops Henrik,
Jag ville säja, att armens effektiva massa inte är dennas fysiska vikt. Ville tro, att man kan/bör ta som givet, att armen är styv.
Jag har själv Mörch UP-4, armrör av aluminium (material du glömde).
mvh Markku
PS Det finns andra vinylexperter här, som burde veta mera. Hohoi!?!
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 19:45:13
|
"Hos tonarmar där nåltrycket bestäms av vikten är således den effektiva massan lite varierande, men hos tonarmar där den bestäms av en fjäder, konstant." Tackar för den infon. Då förstår jag lite bättre. Det är svårt att väga en arm (om det finns en rörlig motvikt).
MVH Henrik
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 19:46:42
|
"Jag har själv Mörch UP-4, armrör av aluminium (material du glömde)."
En underbar arm. Bra ljud vacker och titta på.
mvh
Henrik
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 21:53:23
|
Underbar, så sant så sant!
Kolla bara, vad jag ser framför mig varenda dag:
Mera om härligheten: Markkus Genuin LeTallec
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 22:16:13
|
Markku,
vad har du för pu till den armen?
Oops jag såg att du skrivit Ortofon 540 (MM). Hehe...en shure V15VxMR skulle passa den armen som i handsken.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Edited by - Thomas A on 2002/07/30 22:58:0 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 22:41:07
|
Mycket vacker skivspelare. Den har det utseendet som välljudande spelare har. Vet ej varför men det syns (och den väger). Har du byggt den själv eller? Jag känner inte igen namnet, men jag kan inte alla spelare. Kör du batteridrift på riia steget?
mvh Henrik
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 23:13:18
|
Thomas,
Om du hadde klickat på länken, så hadde du läst svaret: Ortofon 540. Första pick up var Elac ESG 796 H40 med van den Hul nålsliping och individuell mätningskurv inkluderad. Beställde den direkte från Tyskland i 1984. 540 köpte jag i Oslo, i 1994. Nytt nål för ca ett år sedan. Priset på nytt nål var högre än pris på komplet OM 40...
Jag hittade precis fyra ark omfattande särtryck av MUSIK & LJUDTEKNIK, nummer 4 1984 med Larsgöran Hedströms artikel "Hans-Henrik Mörch - tillverkare av tonarmar och skivspelare. Det var Glotta AB, som var bakom detta.
Henrik,
Joda, jag byggde själv "lådan" till motorchassis av 10mm akryl, som jag köpte i Göteborg sommaren 1987. Dom fötterna under motordelen hittade jag också i Göteborg. Heja Sverige!
Jag kunde skanna bild av original Genuin, som var tom på första sidan av danska bladet Ny Elektronik (nr. 7/8 1986). Återkommer...
mvh Markk |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 23:57:35
|
Hej Markku,
om jag förstått det rätt är det samma nåltyp på 540 som OM40, FG70?
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
|
markku
934 Posts |
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/07/31 : 09:08:35
|
Henrik,
Här skall du se förebilden till min unika skivspelare. Det var en viss Benny Rasmussen i Aulum, Danmark, som byggde Genuin i sin "garage" fram till skilsmässan....
Jag hadde sett bild av Genuin i en dansk Hifi Årsbok någon gång i mitten av 80-tallet. Det var lite detektivarbete att spåra både namn och producent mha redaktioner till två danska hifitidskrifter!
Benny ritade kopplingskjema pr hand på rutpapper, och en handlare skickade alla nödvändiga delar pr post. Snacka om DIY-äventyr!
mvh Markku
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/07/31 : 18:53:40
|
Hej Markku,
Roligt att få se förlagan. Ett diy äventyr och det verkar som det lönande sig. Din ser bättre ut och du lever fortfarande med den. Jag skulle aldrig våga bygga något själv, tyvärr. Det är bara och inse sina begränsningar.
MVH Henrik
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 01:34:07
|
quote:
Hej Markku,
Roligt att få se förlagan. Ett diy äventyr och det verkar som det lönande sig. Din ser bättre ut och du lever fortfarande med den. Jag skulle aldrig våga bygga något själv, tyvärr. Det är bara och inse sina begränsningar.
MVH Henrik
Kan bara hålla med. Använder själv en thorens 125 med SME 3012 arm från 1972 tror jag vikt ca 25 kg.När man ser MARKKU´S spelare blir man lite avundsjuk <<QUAD-Klubben vi har rätt ni har fel>>
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 07:57:47
|
Markku
Snyggt bygge. Verkligen!
Vad använder du för drivrem och var får man tag på den?
DrM
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 08:15:56
|
DrMabuse,
Mycket bra fråga! Så fint, att någon kom med den!!
Först hadde jag polypropylen (rund, 2mm i diam), som jag fick från Danmark. Måste limma det själv. Hittade två-komponent Loctite, som funkade ganska bra i början. Tyvärr sprack limmingen och jag måste leta efter ev färdig rem i lagom längd. Ingen tandtråd ville jag ha.
Hadde kontakt med K.A.B. USA, http://www.kabusa.com/ ,som har mycket snacks. Fick tips att ta kontakt med Pyramid Belts, som lagar rem enligt kundens önsker.
Kan endast rekommendera varmt! Dyrt? NIX! Var der 5.00 USD som grundutgift plus ca. 1.70 USD pr. rem. För att kunna experimentera lite, valde jag två kvaliteter, två styck av båda. MYCKET imötekommande service beträffande tips och svar på mina frågor pr email också!!
http://www.pyramidbelts.com/
Kolla doms White Papers... (och bookmark sajten!)
mvh Markk |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 09:04:50
|
Tackar, tackar
Har sparat dom i mina favoriter.
Kollade lite på din beskrivning av spelaren. Funderade själv för något år sedan att bygga något liknande i röd granit och med al-skivtallrik. Drivremmen var då ett problem.
Lagrar du tallriksspindeln med en kullagerkula i botten?
DrM
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 09:41:26
|
DrMabuse,
Själva skivspelaredelen av min suberdubermaskin är den ursprungliga LeTallec STAD1, och den har kullagerkulan i botten, ja.
Så mycket DIY har jag inte i mitt blod, att jag ville göra det annorlunda
mvh Markk |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 23:22:50
|
quote:
Underbar, så sant så sant!
Kolla bara, vad jag ser framför mig varenda dag:
Mera om härligheten: Markkus Genuin LeTallec
Den platespillern är fantastiskt snygg!!!!!! Vad kostade den ungefär att bygga? Kanske du kunde bygga fler på beställning till oss "prylbögar" här på torget. Vad skulle priset hamna då tror du? Oracle,transrotor,transcriptor etc släng er i väggen ni är inte längre snyggast i gemförelse med ditt bygge ser dessa ut som en Linn LP12:a. mvh Kenth
|
|
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:43:57
|
Så grymt snygg, grattis!!
Du har inte funderat på mer diy byggen? Aleph slutsteg är ju trevliga.
|
|
|
Topic |
|