HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Amphion Argon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/26 :  14:30:02  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Tänkte jag skulle ta och skriva ihop något litet om mina högtalare; Amphion Argon (mk1). Det är ett par stativhögtalare med element i aluminium och lite speciell design av diskanten. Mina exemplar är gjorda i björk (masurbjörksfanér på sidorna och baktill, stavlimmad björk i fronten) som är körsbärsbetsad. Träarbetet är helt makalöst vackert och frågan är om jag sett någon högtalare som ser så tilltalande ut någonsin. Diskanten sitter försänkt i en konisk nedfräsning vilket liknar ett horn. Se en bild på högtalren här: http://www.amphion.fi/products/argon/argonbig5_cherry.htm

En mycket trevlig impedanskurva med nominellt 8 ohm och extremvärdet 7 ohm gör högtalaren till utmärkt kandidat för rörförstärkeri, så tillvida man inte är ute efter dödsföraktande ljudtryck då känsligheten är moderata 84dB/W.

Ljudet är väldigt trevligt! Efter lite ångest, provlyssningar och jämförelser har jag nu insett att högtalaren faktiskt är väldigt transparent och luftig i ljudet. Driven med en Edison 60 (rörförstärkare 2x30 W klass A) bjuds man på en något tillbakalutad och väldigt behaglig lyssning. En direkt jämförelse mellan Argonen och Dynaudio Audience 52 visar att Argonen är lenare och något behagligare i diskanten samt något mer utsträckta uppåt.

Basen är mycket stark för att vara en stativhögtalare och jag är tvungen att dämpa portarna i mitt lyssningsrum (25kvm, 1.5m från bakvägg) om basen inte skall kännas allt för påträngande. Problemet är större när jag använder kraftiga transistorslutsteg (rotel rb-991) än med rörförstärkaren. Detta skall dock tas med en nypa salt då jag definitivt inte är något bas-freak. Tilläggas skall att basen långt ifrån är svampig och långsam. De flesta kommer nog att se Argonens förehavanden i basområden som något mycket positivt!

Högtalaren är mycket placeringsokänslig. Även intryckt i ett hörn gör den bra ifrån sig så länge man kraftigt dämpar portarna på baksidan.

Mitt enda förbehåll är att sweetspoten är något mindre än med tex Dynaudio Audience 52. Sitter du mycket snett i förhållande till högtalarna förloras en del av stereobilden. Ljudet förändras dock inte nämnvärt.

Högtalaren trivs bra med all slags musik. Vill man lyssna på detaljer så kommer man med råge höra Sophie Zelmanis tunga och läppar smacka och vill man bara njuta av lite rock'n'roll så levererar högtalaren exempelvis Metallica med både pondus och detaljer.

Slutligen; en mycket snygg och trevlig högtalare som verkligen låter bra. Synd att den inte har fått ett större genomslag i Sverige!

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:03:47  Show Profile Send Peder B a Private Message
Kul med en recension av en mkt potent högtalare som borde få betydligt mer uppmärksamhet! Har blivit mångas favorit på HIFI-mässor men inte nått ut hos handlarna, låg niva på marknadsföringen kanske!?!? amphions högtalare har väldigt mkt att erbjuda i respektive prisklass. Har nyligen själv införskaffat ett par amphion xenon efter ett halvårs lyssnande av dom flesta fabrikat i prisklassen och håller på att "spela in dom", återkommer med recension av dessa, verkar dock mkt lovande!

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/26 :  22:18:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kul att läsa!

Amphion är en finlirare, det behövs fler sådana bland alla rockburkar.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  07:35:11  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Den är finsk vad jag förstår?
Snygg var den och bas hade den sa du. Pris och var kan man höra den?

Problemen med stativare är ju oftast nedre registren och med min musiksmak (blues, Pink floyd mm) vill jag ha en skaplig bas som dock måste vara ren och snärtig. Mitt lyssningsrum är som gjort för bra stativare eller mindre golvare. Kombinationen ren tydlig diskant, rätt perspektiv och snärtig hyfsat djup bas är för mig att föredra. Mina nuvarande Rega är trevliga men kommer rejält till korta (och det skall dom göra) mot bra högtalare i 15kkr klassen.

Just nu ligger Qrs Callisto bäst till men jag vill gärna lyssna på så mycket som möjligt i prisklassen 15-20000kr.

Da
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:34:33  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag köpte mina Argon från Hifiton i Borås när det begav sig.

Fantastiska högtalare... Dom stannar länge länge hemmavid

Tror Sota Konsult har agenturen nu och senast jag kollade så
kostade Amphion Argon 10.000:- Fast det finns en Mk II version
oxå som är skärmad, lite smalare och med en annan diskant.

Jag kan fortfarande inte svälja att man sålde dessa skönheter
i BRUN pianolack... Färgen förde tankarna till Chokladpudding

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/08/27 :  11:08:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom förs numera av High Fi consult (inte butiken)... och kostar drygt 12000:- (argon II)...

Diggar också den rätt hårt... Men Sladd.. den kan rocka!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:47:39  Show Profile Send Peder B a Private Message
amphions hela sortiment kan ses & lyssnas på hos http://www.ljudmakarn.se/
Kommer oxå att ses på Arken mässan! Gå dit vetja och bilda dig en egen uppfattning!

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/27 :  23:03:49  Show Profile Send mag a Private Message
Lyssnade på deras större modell i 30000:- klassen mot Mårten mingus både jag och min kompis tyckte den (Amphion) lät bättre där (ljudmakarn). mingusen kunde bli lite påträngande. Men mycket kan ha varit lokalens fel dock, svårt att säga.

//Magnu
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/08/28 :  07:28:21  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag har dragit samma slutsats själv och inhandlat ett par amphion xenon, rekommenderas!

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/28 :  07:32:57  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Kommer oxå att ses på Arken mässan! Gå dit vetja och bilda dig en egen uppfattning!

Jag hör och lyder

Da
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/29 :  06:33:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Bara en rejäl naturkatastrof kommer att hindra mig från att gå på Arkenmässan...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000