HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Krell Showcase processor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:53:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hade förmånen (tack Björn!) att få låna hem Krells nya processor förra helgen. Den nya serien från Krell heter Showcase och är utseende mässigt väldigt lik HTS 7.1. Showcase är ett ”billigare” alternativ till HTS 7.1 och den blir din för 63.000:- HTS 7.1 kostar, rätta mig om jag har fel, 134.000:- På detta forumet kommer jag helt kort beskriva dess kvaliteter som tvåkanalsförsteg.

Jag och min hustru har länge funderat på hur bra/dåligt det blir om man kopplar in ett bättre hembioförsteg till vår Advantage S1. Idag kör jag S1 rakt in i mina slutsteg S150 och jag har alltid levt i tron att ett hembioförsteg måste väl bara försämra ljudet… Så är det NOG med de billigare varianterna av hembioförsteg samt de firmor i de högre prisklasserna av processorer som mest är inriktade mot hembio. (Integra Research, EAD, Lexicon mfl)
Hur som helst nu skulle vi få svaret på hur det blev med Krell i signalvägen…

Sagt och gjort, Björn och jag kopplade in och om hela min anläggning och körde in S1 i Showcasen med min ballanserade Silkkabel, från Showcase till S150:orna använde vi Björns ballanserade Valhalla signalkabel.
Det märks att Krell även i detta försteg tar tvåkanalslyssnandet på allvar för inte nog med att alla utgångar är både RCA och XLR, dom har även varit vänliga nog att sätta dit en ballanserad analog ingång. När man använder den går signalen förbi alla digitala kretsar.

Det jag märkte direkt var att det blev ett bättre driv i musiken, det blev lite mer tjong i medaljongen om ni förstår, lite mer Krelligt ljud. Det blev helt enkelt lite roligare att lyssna. Nåväl, när de första intrycken lagt sig började jag analysera parametrar som ljudbild och upplösning. Och det var väl här som mina farhågor fanns innan, att ett hembioförteg skulle saboterar ljudbilden och även upplösningen, men ack vad fel jag hade trott… Ljudbilden blev nästan ännu djupare än innan, separationen mellan instrument och sångare samt deras utplacering i ljudbilden var fenomenal…Upplösningen i anläggningen var också helt intakt, med Valhallan inkopplad så kändes det tydligare än innan att det är Silken som sätter begränsningen i upplösning.

Efter en intensiv helg med många långa lyssningspass kan jag konstatera att om man köper en Krell Swocase så har man en fruktansvärt bra hembioprocessor (vilket kanske inte är så förvånande med tanke på priset) men man får även ett otroligt bra tvåkanalsförsteg…

Det var med stor sorg vi kopplade ur Krellen på söndagen, och frågan för mig är inte OM jag skall ha ett Krellförsteg utan om det blir Showcase eller HTS 7.1.

Om Björn vill kommentera med mer tekniska detaljer eller andra förtydliganden så är du hjärtligt välkommen att göra det!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".

Edited by - Pjotre on 2002/08/16 13:56:1

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:43:48  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej Pjotre!

Är lite nyfiken på Silk-kabeln du pratar om. Jag är lite löst på jakt efter en balanserad signalkabel till mitt system, och har hört en hel del positivt om detta märke. Vad är det för modellbeteckning på den och vad går en sådan på? Förresten, var hittar man dem?
Jag har prövat Clou Cable Sivler Voice, vilken lät fantastiskt bra, men denna ligger tyvärr över min prisklass. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra Clou:n med ngn annan likvärdig kabel i mitt system, utan bara med en billig (materialkostnad ca 400:-) ballad och min egen billiga (ca 1000:-) monster RCA. Clou:n lät givetvis mycket bättre än båda dessa.

Tacksam för ett svar!

MVH Jonas

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:52:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Pjotre!

Är lite nyfiken på Silk-kabeln du pratar om. Jag är lite löst på jakt efter en balanserad signalkabel till mitt system, och har hört en hel del positivt om detta märke. Vad är det för modellbeteckning på den och vad går en sådan på? Förresten, var hittar man dem?
Jag har prövat Clou Cable Sivler Voice, vilken lät fantastiskt bra, men denna ligger tyvärr över min prisklass. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra Clou:n med ngn annan likvärdig kabel i mitt system, utan bara med en billig (materialkostnad ca 400:-) ballad och min egen billiga (ca 1000:-) monster RCA. Clou:n lät givetvis mycket bättre än båda dessa.

Tacksam för ett svar!

MVH Jonas

Hej Jonas!

Kolla här http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=71&menu=1&menu=1_b

Jag hade Harmonic Tech. ProSilway mkII ballanserat innan och bytte till Silk, ProSilway är väl ungefär 3-4 gånger så dyr som Silk men jag tycker att i mitt system var Silken att föredra varje dag i veckan...

Jag kan varmt rekomendera ett test av Silk, den är i mitt tycke väldigt väldigt bra i förhållande till priset...

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/08/16 :  15:53:29  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tack för infon!

Hade ju bestämt för mig att den var förhållandevis billig, och det stämde ju...
Då får man ta sig en sväng förbi Ågrens då nån dag, de bör ju ha den ifall det är Ljudmakarn som distribuerar!

MVH

Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/17 :  00:11:49  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
*klipp*
German magazine Stereo 7/02 about the Krell Showcase Processor:

"Der Showcase Processor ist keine offene Plattform-Architektur auf DSP-Basis, sonden fußt auf einem 'festverdrahteten'Crystal-Chipsatz für Videodatenaufbereitung und Tonformat-Dekodierung. Spätere Software-Updates, wie zum Besipiel bei den Geräten von Proceed oder TAG McLaren moeglich sind, 'gehen' hier nicht;"
-----------------------------------
freely translated for our International visitors:

The Showcase-Processor isn't based on an open DSP architecture, but used the 'hard-wired' IC from Crystal for its video and audio processing. Later software upgrades, as availakle from Proceed and TAG McLaren, are therefore impossible.
*klipp*

Detta tycker jag låter lite trist för en sådan dyr processor/preeamp, glöm inte bort TAGMcLaren AV192R som börjar närma sig färdigt skick :)

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/17 :  21:08:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

Jo det stämmer, Showcase är uppgraderingsbar i mjukvaran men inte hårdvarumässigt. Så tror du att det kommer system med fler än 8 kanaler + en eller flera subbar inom överskådlig framtid så är det HTS 7.1 du ska kika på. Där har du även möjlighet att uppgradera hårdvaran.

Frågan är väl just om hur lång tid det tar innan det kommer nya system från Dolby, DTS och THX, jag har inte hört något om att dom har något nytt på gång från något forum på nätet.

Nu var det ju inte hembiodelen jag recenserade här utan hur Showcasen fungerade i tvåkanalssammanhang...

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/21 :  16:33:28  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

En korrigering är på sin plats av de uppgifter sign. dec_alpha citerar i sitt inlägg.

Krells Showcase processor är mjukvaru uppgraderingsbar, men ej hårdvaru uppgraderingsbar. Citatet från Stereo är alltså felaktigt. För att få den modulära uppbyggnaden får man vända sig till Krells HTS 7.1.

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:03:26  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
bjorn: Jag ber om ursäkt ifall det fanns felaktigheter i mitt inlägg (jag har ej kontrollerat).

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/21 :  20:22:07  Show Profile Send bjorn a Private Message
Nema problemas, dec_alpha!

mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:48:43  Show Profile Send Gaddad a Private Message
På hificonsults hemsida säljs en Hts.

Nu undrar jag följande: Är hts grundmodellen vartifrån man kan göra diverse uppgraderingar, alltså om man köper en "gammal" hts är den ändå lika uppgraderingsbar som en ny hts?

Hur mycket mer får man iform av välljud från hts i jämförelse med showcase? Liten skillnad, stor skillnad? Någon som har någon erfarenhet. Eventuella skillnader i flerkanals återgivning är ointressant. Det viktiga är balanserat in och ut och två kanals återgivning av exremt hög klass.

Slutsligen, priset på 49kkr för deras begagnade, vad kan man säga om det?

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:45:25  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag tycker inte att man skall stirra sig blind på uppgradering/uppdateringsbiten. Välj något som passar idag och se uppgraderingsmöjligheterna om produkten nämner den möjligheten som en bonus om de nu dyker upp några. Vissa nyheter blir helt enkelt för dyrt för att implementera i gamla maskiner. Uppgraderingen blir kanske dyrare än om du säljer din gamla och köper den nya varianten så det finns gränser för vad som kan erbjudas i uppgraderingsväg.

Jag hoppas att tempot i hembioformaten lugnar ned sig nu så vi slipper all hets om att ha så många bokstavskombinationer på grejorna. Jag blir ju stressad när det dyker upp nåt ex, es, ez eller vad det nu kan vara. 5.1 DD är väl defacto standard och det lär då dröja innan jag drar in några fler högtalare i hemmet för att hänga med i bokstavs-djungeln!

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:17:26  Show Profile Send bjorn a Private Message
quote:

Om jag inte minns helt fel (alltså, jag reserverar mig för att minnas fel) så var första versionen av Krell HTS inte uppgraderingsbar, trots att Krell gick ut med det.

Du har både rätt och fel, Bamsefar. Det erbjöds ingen uppdatering från HTS-> HTS2 när HTS 2 släpptes, det är sant. Men idag finns istället ett inbytesprogram där du kan lämna in din HTS av ursprunglig version och istället få en fabriksny HTS 7.1 mot ett mellanpris. Även HTS 2 går att uppgradera till HTS 7.1.

mvh

Björn Wiman
Audionord

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/29 :  06:54:07  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Tck för infon Björn. Hts-hts2 resp hts 7.1 = ?kkr?

Men om vi lämnar uppgraderingsbiten, trots att jag känner att det är ett plus om det iallafall finns den möjligheten, dock kommer jag precis som mikael2 inte dra in fler burkar än till DD än så länge.

Åter till showcase/hts - hur stor kan skillnaden tänkas vara där emellan?

Hts är äldre, men sämre? vad hände till hts2 och till hts 7.1(enbart 7.1 funktion?)

Blir så förvirrad när det kommer nya produkter hela tiden. hittar man en man vill ha så har den fått tre nya ersättare efter ett år... =(

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:07:41  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:

Även HTS 2 går att uppgradera till HTS 7.1.

mvh

Björn Wiman
Audionord

Uppgradering=inbyte även i detta fall? Kan ju vara bra att tipsa SAOL om det till framtida upplagor!

Terminator
Professor Audiofil
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000