Author |
Topic |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 22:28:50
|
Äntligen har man fått sina nya högtalare med posten. Leveransen från fyndbörsen var mycket snabbt, 2 dagar. Men postens övergång till det system som innebär att olika serviceaffärer skall fungera som postkontor krånglade till det hela avsevärt. Vill bara påpeka att jag är en nybörjare inom både Hifi och även inom att recensera produkter. Så denna resensionen kanske inte skall tas på högsta allvar. Jag vill bara dela med mig nu efter den heta debatten om denna högtalaren.
Ljudet är mycket bra jämnfört med mina Genexxa GX1000. Ljudet är mycket renare och med mycket mera detaljer. Det känns som om ljudet är mer levande i de nya högtalarna jämfört med mina genexxor. På genexxorna var ljudet stelt och obalanserat (Har jag insett nu! =D) På proson högtalarna är allt mycket renare. Basen är mycket fastare, kontrollerad och mycket mer lättdriven. Man behöver inte dra på volymen för att man ska få lite bastryck i väggen. Samtidigt så klarar de hög volym, mer än nödvändigt enligt mig - utan att tappa klarheten i ljudet. De två 6,5" basarna presterar mer än jag trodde var möjligt vid den storleken. Faktum är att de spöar(!) mina dubbla 10" som satt i mina genexxor. Basen i genxxan tenderade att vara nervös och okontrollerad vid hög volym och mycket låga frekvenser. Någon sådan baksida finner jag inte hos proson, där orkar basen med snabba attacker, stannar tvärt och fast. Så jag är enbart positivt till mitt köp av mina nya proson högtalare. Men jag tror inte att jag skulle ge 5000:- (ord pris) för dem. 2000kr anser jag som ett klipp. Kanske även 3000:- Mina förra genexxor kostade 2000:- och proson högtalarna spöar dem lätt.
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:14:52
|
Kul att du är nöjd, du får återkomma när dom är riktigt inspelade och du lyssnat in dig på dom. Brukar ta ett tag innan ljudet "släppt" på nya högtalare.
För många Citroener är inte nog |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:33:56
|
trancelerate,
Bra recension! Vilken kringutrustning använder du
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:58:32
|
Grattis! Kul att du blev nöjd. Det är så här det börjar, man provar något nytt och upplever att det blev bättre. Det går ett tag och sedan börjar man fundera på om det kan bli ännu bättre!? Och sedan..... Det finns mycket man kan testa: högtalare,CD-spelare,kablar,förstärkare....detta kallas marknadsekonomi Bra recension också!
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 08:44:48
|
Neriks.
Min kringutrustning är en Pioneer VSX 409RDS reciever på 80*5W. Ljudkällan är iform av en Sony Discman för 1600:- Signalkabeln köpte jag hos kell o company för 200:-/2m. Dyrt för mig ;)
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:02:31
|
quote:
Neriks.
Min kringutrustning är en Pioneer VSX 409RDS reciever på 80*5W. Ljudkällan är iform av en Sony Discman för 1600:- Signalkabeln köpte jag hos kell o company för 200:-/2m. Dyrt för mig ;)
Den dagen då din ekonomi tillåter och du köper en stationär cdspelare kommer du att nästintill bli chockad över hur mycket bättre det blir. En helt ok budgetspelare är Marantz 4000 för ca 2200kr. Pioneer brukar också ha ok spelare i den pengaklassen.
Da |
|
|
ZiroX
Member
137 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 09:25:44
|
Finfint, mycket bra skrivet. Samma åsikter som jag hade i min recension.
Fast jag jämförde med dyrare högtalare, där min åsikt är (med mina inspelade Conquest) att dom kan starkt jämföras med Avantek, eller rent utav blue diamond.
Glad att du är nöjd, har bara hört talas om en missnöjd kille, han köpte ett par genexxa 1600 istället.. Ehm.. behöver nog inte säga mer.
/ZiroX
|
|
|
|
Topic |
|