| Author |
Topic  |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:41:38
|
du har med andra ord inte något hifi/välljudsintresse alls herr strmbrg men man måste ju försöka passa in nånstans eller hur?
|
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:46:43
|
[quote] du har med andra ord inte något hifi/välljudsintresse alls herr strmbrg men man måste ju försöka passa in nånstans eller hur?
Faktiskt en på ett sätt intressant kommentar! Det du skriver om att "passa in nånstans" är intressant!
Jag tycker det jag tycker och detta placerar mej där jag hamnar. Och /eller där andra anser att jag bör hamna.
Välljudsintresse finnes dock enligt mitt förmenande. Jag har lyckats uppbringa ett välljudsintresse UTAN att värdera kabelskillnader speciellt högt. Fråga mej inte hur det gick till... :-)
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:52:45
|
frågan är vad du gör på ett hififorum när du tycker att precis allting låter likadant?? vad är då meningen med att utbyta erfarenheter osv? och det är väl dessutom synd att alla inte kommit till denna underbara slutsats som du har så kanske all utveckling skulle kunna avstanna och vi skulle alla bara kunna sjunka tillbaka och njuta?
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:06:46
|
[quote] frågan är vad du gör på ett hififorum när du tycker att precis allting låter likadant?? vad är då meningen med att utbyta erfarenheter osv? och det är väl dessutom synd att alla inte kommit till denna underbara slutsats som du har så kanske all utveckling skulle kunna avstanna och vi skulle alla bara kunna sjunka tillbaka och njuta?
Tja, jag undrar lite själv över det emellanåt. Inte för att jag tycker att allt låter precis likadant. Det är din tolkning, och den kan jag inte bemöta, enär den inte stämmer med min uppfattning om vad jag tycker. :-)
En anledning till att jag varit frånvarande under en tid, är att jag inte fick ut något essentiellt av de inlägg jag läste. Det betyder INTE att inläggen ÄR irrelevanta för alla. Det kan jag inte bedöma. Men dom känns irrelevanta för mej.
Mvh Strmbrg, som inte kommer att "hota" med att dra sej tillbaka. Han gör det nog bara när han så önskar.
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:10:46
|
Strmbrg:s inställning är väl snarare avundsvärd?
Han säger att skillnaden inte spelar någon roll för hans del, inte att de som hör skillnad har pippi... En viss skillnad.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:22:28
|
quote:
Strmbrg:s inställning är väl snarare avundsvärd?
Han säger att skillnaden inte spelar någon roll för hans del, inte att de som hör skillnad har pippi... En viss skillnad.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:23:54
|
Äsh! Fel blev det.
Jag ville bara tacka för/gratulera till Sladds kommentar!
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:27:03
|
Håller nog med sladd,
men fortfarande, forumet är fullt av folk som VILL diskutera skillnader. Om strmberg tycker att allt låter lika; good for you. Spela du och njut med en discman, dux-förstärkare och proson högtalare. Du kan skatta dig lycklig som inte hör (eller möjligen bryr dig) om skillnaderna (som enligt dig inte finns). Lyssna du på din musik, låt oss diskutera, och SLUTA PROVOCERA I ONÖDAN.
Sådana som du brukar kallas troll på usenet, och åker oftast på ignore/abuse lisorna.
Mina $0.02
/Marcusoft (trots hårda ord)
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers."
Edited by - molsson on 2002/08/29 15:27:5 |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:28:53
|
"Nu har jag lyckats att slappna av en hel del i mitt musiklyssnande.
För mej känns det mycket bättre när jag kan koppla av från det evinnerliga feldissekerandet, sökandet efter bättre och bättre och istället "bara spisa lite lagg"!"
Mvh Strmbrg,
Vet du.. du har en avundsvärd inställning. Jag tror att det kan vara nyttigt att "koppla av" ibland  ..sen på`t igen
"My mistress eyes is nothing like the sun"
Edited by - Dan Brickman on 2002/08/29 15:29:4 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:31:18
|
Hehe, om det är någon som jag har svårt att tänka mig i närheten av att bli avstängd så är det Strmbrg 
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:31:55
|
[quote] Håller nog med sladd,
Om strmberg tycker att allt låter lika; good for you. Spela du och njut med en discman dux förstärkare och proson högtalare. Sådana som du brukar kallas troll på usenet, och åker oftast på ignore/abuse lisorna.
Men, kan du referera till att jag skrivit att jag tycker allt låter lika? Jag kanske gjort det. Men minns det inte.
Jag tror inte att ett par Audion slutsteg, en Audiolive pre, en moddad Rega och ett par Elac 310i Jet tyder på att jag tycker att allt låter lika eller att jag ej uppskattar välljud.
Lite nyansering emottages tacksamt om ej med någon större förhoppning, tycks det...
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:34:31
|
[quote] Hehe, om det är någon som jag har svårt att tänka mig i närheten av att bli avstängd så är det Strmbrg 
Du Sladd! Kan du inte ändra mitt signum från "Hififilosof" till "Besvärlig"? Det vore faktisk ganska kul! Allvarligt, alltså.
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:37:12
|
Hifibesfärosåf kanske?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:38:14
|
Strmberg,
Ta inte illa upp nu, men jag kommer att leverera nyanserade inlägg i samma takt som du gör det. (Även om jag inte direkt är känd för det)
Men nu slutar vi kasta pajer, drar på oss plyschoverallen, och konstaterar att "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå"
/Marcusoft (som plysch alltså)
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:43:41
|
Jag tror att jag börjar förstå hur Mr "Strmbrg" tänker... Och om han tänker så som jag tror så är jag benägen att hålla med...
Nånting i stil med "bry er inte om varje liten nyansskillnad, sitt inte varje gång du sitter och lyssnar och "bara" leta efter fel alternativt uppgraderingar utan slappna av och njut av musiken istället... När du känner dig nöjd med anläggningen, var NÖJD..."
Eller...??
Sen kan man ju alltid ta lite större kliv istället vid behov... 
/P
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:44:05
|
[quote] Strmberg,
Ta inte illa upp nu, men jag kommer att leverera nyanserade inlägg i samma takt som du gör det. (Även om jag inte direkt är känd för det)
Men nu slutar vi kasta pajer, drar på oss plyschoverallen, och konstaterar att "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå"
Hej!
Här tas sällan illa upp. Om jag nån gång ställs inför ett elakt angrepp, så brukar jag tänka; "Jaha, men varför skall detta tillåtas påverka mitt humör då?"
Ibland kan dessutom en vänligt menad och sakligt syftad mening upplevas som en geggig paj. Fast det inte var så det var tänkt. Ibland kanske det är mottagaren som tillverkar pajen själv, när vederbörande tolkar innehållet.
Tjoflöjt! Strmbrg,
|
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:52:13
|
helt säkert
/Marcusoft (som en kläggig paj)
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:54:12
|
jag orkar inte =) bara att rätta in sig i leden och acceptera som vanligt antar jag
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:57:05
|
[quote] Jag tror att jag börjar förstå hur Mr "Strmbrg" tänker... Och om han tänker så som jag tror så är jag benägen att hålla med...
Nånting i stil med "bry er inte om varje liten nyansskillnad, sitt inte varje gång du sitter och lyssnar och "bara" leta efter fel alternativt uppgraderingar utan slappna av och njut av musiken istället... När du känner dig nöjd med anläggningen, var NÖJD..."
Eller...??
Jo!
Nu har vi börjat komma till rätta med vad Strmbrg, menar!
En får tacke även för detta!
Strmbrg,
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:59:13
|
vad jag menade var väl dock att man kan sitta och vara väldigt nöjd med sin anläggning och bara njuta av musiken och livet i allmänhet men även om man fortfarande vet om att det alltid kan bli bättre och man drömmer om kanske en bättre cdspelare eller en kabel med pastellfärger
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:18:33
|
Måste kommentera ett av Strmbrgs inlägg. Du menar att en kabel inte kan skapa ljud? Jag vill gärna dela denna uppfattning med dig. Det skulle bli så mycket enklare då.
Vissa tillverkare av hifikomponenter, företrädelsevis av förtärkare, anser att kablar utgör en del av konstruktionen. De rekomenderar därför kablar med bestämda egenskaper.
Det kan vara av uppriktiga skäl som exempelvis Naim begränsar sitt garantiåttagande till utrustning som uteslutande kopplats med kabel av sin egen fabrikation.
Det kan vara en blygsam dämpningsfaktor (till följd av en driven designfilosofi) hos förstärkaren som kräver en god kabel med låg kapacitans (t.ex. parseparerad i stället för partvinnad) för att säkra en stabil drift. I detta fall har kabelvalet en relativt stor betydelse för det ljudliga resultatet.
Kablar kan således, om kostruktören avsett detta, betraktas som ljudskapare.
MVH Jonas N

PS1: Det där med Naims garantiåttagande har jag inte fått bekräftat.
PS2:Jag känner inte heller till vad skälet är för Naims kabelrekommendation.
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:20:18
|
Hmmmm.... KUL att Srmbrg är tillbaka på scenen!!!! Men kan ingen lära honom hur man quotar...  
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".  |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:17:37
|
Jag undrar om det inte är så att Naim har uteslutit vissa komponenter i slutstegsdelen på förstärkarna. Jag tror den kan vara den så vanliga spolen med ett parallelkopplat motstånd som sitter på utgången. Därav måste högtalarkabeln ha en viss induktans och lägre kapacitans, för att förstärkaren inte ska börja oscillera vid konstiga laster. En Supra Ply 3.4 borde således vara Naims värsta fiende...
Det påminner mig om det test jag gjorde med Linn k20 (som ser ut som en Naim-kabel fast grå och något böjligare) mot Ply 3.4S. Mycket svårt att höra skillnad på dessa motsats kablar. Om möjligt är Ply något fastare i bas och transientsvar. Men skillnaden, om den finns, är mycket liten i mina öron.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:32:35
|
En förstärkare i självsvängning kan väl knappast låta så charmigt.
Ett test där en förstärkare med ovanligt låg dämpningsfaktor får spela genom kablar med låg kapacitans (parseparerad) respektive hög kapacitans (partvinnad) skulle vara intressant.
Men jag kan hålla med dem som menar att detta är oväsentligheter i det stora sammanhanget. 
|
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 08:51:42
|
[quote] och det ena utesluter det andra eller???
Dr Ekman,
Ingenting utesluter någonting. Inte i min värld i alla fall. Den är inte svart/vit. Den är full av trista gråtoner! :-)
Strmbrg,
|
 |
|
Topic  |
|