HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vill ha kabelrekommendationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:36:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vill gärna ha kabelrekomendationer främst högtalar men även RCA. Ska vara en uppgradering från mina Supra Ply 3.4. Både DIY och fabriks kabel är intressant. Rimligt pris, ingen flera tusen/meter kabel.

Även en fråga ang. Supran, kan denna Supra Ply skapa vassa S-ljud i vissa lägen? Vill gärna balansera bort dessa med hjälp av en bättre kabel.

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:48:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag skulle rekommendera Supra Ply 3.4. Dvs behåll kablarna. Testa för all del, men jag skulle se över rum och högtalare. Har du mätt upp dina kloner i lyssningsrummet?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/08/29 :  01:05:23  Show Profile Send DHT a Private Message
Visserligen har jag hört kablar skapa/förstärka "vassa s-ljud" men det är ovanligt, kablar i silverpläterad koppar kan ge såna effekter i min erfarenhet. Jag gissar att det sitter i elektroniken i ditt fall. Om du kör CD så skulle jag börja med att kolla CD-spelaren och inspelningarna... CD-R kopior brukar introducera såna obehagliga "väsanden" i diskanten, i alla fall de jag bränt.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/29 :  01:39:22  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
EKK och RG62 är två extremt bra kablar.

mvh\kapten A.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/29 :  01:54:23  Show Profile Send matson a Private Message
Använd samma som du har internt i klonerna! Om du har satt in sunkig kabel där så rekommenderas Audioquest(både externt och internt)! Vill du ha bättre men inte lägga mer cash, så får du "baka" själv. Sök på diy så finns ju en del.

Undvik PVC!

Vill du "gå nötter" med kabel och pengar så verkar ju denna otroligt schysst:

men då är det 1000 spänn per monometer.....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:06:13  Show Profile Send niklass a Private Message
Niklas rekommenderar å det starkaste att bege sig till www.tntaudio.com där det finns ett antal sköna recept på lyckade kablar, jag har själv di-aj-vajat ihop några olika därifrån med strålande resultat.

Jag rekommenderar särskilt de olika solidcore lösningarna, t ex FFRC av torsten loesch (högtalarkabel) och piano 1 (eller 6, jag gjorde själv 1 då jag har fått för mig att solid core är vägen att gå när det gäller kablar.) av Andrea Vignipiano.

det är kul att göra kablar själv... särskilt när det låter bra och de blir snygga....

här handlar det inte om så många hundra lappar för att koppla ihop hela din anläggning lite cat5 kabel lite Ibm lan kabel samt lite bananer och rca kontakter enligt tycke o smak.... lycka till.

/n

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:04:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
hej!

Tack för åsikterna hitills. För att göra det enklare så drar jag mer info om min utrustning.
Högtalare. Pro Ac kloner med silverplätterad teflon isolerad kopparkabel från Elfa i fyrfläta internt.
CD: Arcam CD72T
Försteg: Cambridge A500 (i väntan på bättre)
Slutsteg: LC audio Zapsolute Mk4 dualmono 78w

Vet inte om det är elektroniken i övrigt som skapar lite vassa ljud, men tror inte den ska göra det speciellt mycket.

Har ej mätt upp högtalarna i rummet, vet ej hur man gör eller har ingen utrustning. Har dock mattor på golvet, tavlor på väggarna, bokhyllor och en stor skinngrupp så det är absolut inte kalt.Kanke går att göra bättre ändå...

Jag har två funderingar på DIY, Gignos kopior, samt Risch´s korskopplade med belden. Att göra något med den billigare RG62 är också intressant.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:08:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Bara för att försöka ge mitt lilla perspektiv på frågan:
En kabel KAN INTE SKAPA S-LJUD!! Inga andra olater heller, vill jag påstå.

Därför att:
Det skulle förutsätta att kabeln ger en avsevärt olinjär dämpning av signalen. OBS! Dämpning och inte höjningar, då kabeln är passiv (saknar egen strömförsörjning) och således bara kan göra motstånd!
Det gör inte så mycket om den gör lite motstånd, bara det är linjärt.
Förvisso, kan ett stort kabelmotstånd skapa problem för din förstärkare med att kontrollera baselementets rörelser. Men då skall det till ganska extrema situationer.

För att accentuera ett S-ljud, så att det upplevs störande (eller ens hörbart) så fordras en extremt ojämn tonkurva i ett snävt område.
ALLA kablar är i stort sett helt linjära, med svaga avvikelser om någon tiondels dB i toppen (eller möjligen i botten).

För att avvikelserna möjligen skall kunna uppfattas eller ens gå att se på ett papper, så fordras:

1 Tiotals meter kabel.
2 Att man förstorar skalan rejält, och JÄMFÖR kablarnas avvikelser med varandra.
3 Skulle du sedan jämföra den absulut mest avvikande kabeln du kan hitta, med motsvarande avvikelser i din elektronik, eller framför allt i dina högtalare och ditt rum, så skulle kabeln framstå som FULLSTÄNDIGT SPIKRAK TILL OCH MED "I MIKROSKOP"!!!

Spar dina pengar till något roligare, som du kommer att ha större glädje av! Jag säger som min kamrat Per: "Köp en kabel du tycker är snygg!" De enda skillnaderna man kan ha GLÄDJE av mellan olika kablar är utseendet.

Med vänlig hälsning
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:11:13  Show Profile Send ekman a Private Message
skönt med alla dessa människor som vet allt =)

om strmbrg inte tror en kabel kan skapa sljud har han aldrig spelat med en harmonic tech kabel =)

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:19:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
skönt med alla dessa människor som vet allt =)
om strmbrg inte tror en kabel kan skapa sljud har han aldrig spelat med en harmonic tech kabel =)

Apropå "vet allt":

Jag tror faktiskt att det är Harmonic Tec jag har. Eller så är det nåt helt annat...
:-)

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:35:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
Är man riktigt desperat och vill ha bort S-ljud då kan jag rekommendera Linn K400 högtalarkabel, fast den är väldigt speciell och är inte tänkt att jämföras med kablar dyrare än ply 3.4. Lyssnar man på "ungdomsmusik" med mycket bas och gitarrer, eller kanske techno och liknande, då är kabeln helt jävla oslagbar!

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:46:14  Show Profile Send niklass a Private Message
strmbrg, jag kan hålla med dig till viss del.
jag menar nog att man behöver komm upp över en viss nivå för att komma undan signalförstörande kabel typ genomskinlig siba flertrådig... den tycker jag själv är riktigt usel iaf.

har man väl köpt en "riktig" audiokabel så kan man nog välja efter färg...

är det så du menar? eller menar du verkligen välj fritt i elfa efter en kabel som ser snygg ut?

/n

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:48:44  Show Profile Send DHT a Private Message
mangew, Ett kabeltips: byt ut internkablaget mot nåt annat än silverpläterad koppar.
Och för att anknyta till trådrubriken, dessa kan jag rekommendera, har gjort IC'n själv och har hört högtalarkabeln.
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html
Annars tror jag mycket på Risch's korskopplade/Loesch's UBYTE-2 men har inte hört dem.
Förutom att prova annan elektronik då, så kan man ju också tänka sig att dämpa diskanten (ändra i delningsfiltret) om diskantnivån skulle ligga för högt, men om det är identiska kloner du har så är det ju knappast nån bra lösning...

Till Strmbrg: Om du tror att vassa s-ljud och andra avvikelser måste bero på ojämna tonkurvor så gör du det lite lätt för dig.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:56:43  Show Profile Send niklass a Private Message
jag har kikat på venhaus hemmabygge, det verkar ju vara ett helvete att tillverka kabeln...
det faktum samt att jag har diskuterat det här med Cat 5 kablar med en kompis till mig som är elektronikkonstruktör på ett av sveriges större e-nikbolag.
Hans uppfattning är iaf att man knappast genom att fläta själv kan uppnå en mer optimal kabelgeometri än cat 5 kabeln har i butiksutförande, alltså med den gråa plasten på.

alltså jag tror efter hyfsad research mer på att behålla cat 5 kabeln i sitt hölje och bara ta så många man önskar och sen fläta snurra tvinna eller vad man nu vill göra för att det ska bli snyggt med höljet på.

problemet som kan uppstå är att det inte ser lika snyggt ut, man får ju inte ngn regnbågsfärgad gaypride kabel i vardagsrummet :)

/n

ps. tolka inte gayreferensen som homofobisk, det är inte min avsikt att driva med homosexuella ds.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:19:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, har lite Linn K20 hemma som kan testas. Men vad finns det mer för köpes kabel som är prisvärd och bra?

Vad kan man göra med RG62?

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:22:54  Show Profile Send DHT a Private Message
Niklass, Jo nog verkar det jobbigt att fläta ihop den men vitsen med VenHaus approach är ju att öka tvärsnittsarean och samtidigt få ner induktansen så mycket som möjligt. Den blir lägre om man tar bort det grå PVC-höljet därför att ledarna då kommer närmare varandra när man flätar ihop dem. Dessutom är det bra att få bort PVC'n eftersom det är ett dåligt dielektrika.

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:31:11  Show Profile Send niklass a Private Message
jepp pvc:n är helt klart bra att få bort...
men jag tvivlar på att man får bättre induktansvärden (lägre) om man tar ut dem ur skalet?
trådarna innanför skalet är ju tvinnade så att de ska ta ut varandras olika egenskaper i så stor utsträckning som möjligt. (dock ej ledaregenskapen såklart)

Men visst som strmbrg sa tidigare så är det nog mer färgen på kabeln som spelar roll.... tycker man att den är vacker så spelar den säkert vackert också... psykoakustik är en mäktig parameter som ofta försummas.

/n

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:42:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Om du tvinnar/flätar ihop flera CAT5 så får du lägre totalinduktans då du tar bort höljet därför att du då kan tvinna/fläta dem tätare.

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:43:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
är det så du menar? eller menar du verkligen välj fritt i elfa efter en kabel som ser snygg ut?

Ja, jag menar att man kan välja fritt!

En högtalare har variationer i frekvensåtergivningen om uppemot 10 dB
Lyssnar man på den i ett normalt rum, så kan det adderas ytterligare 10 dB eller mer. Har man tur, så kan rummets fel motverka högtalarens fel. Mer troligt är att både högtalaren fel och rummets fel hörs. En el-kabel har fel om max ett par tiondels dB.

Har du fullständig koll på att högtalaren och rummet endast ger fel i storleksordningen ett par tiondels dB?
Om svar ja:
Då skulle du kanske kunna överväga olika kablar utifrån dessas fel. Men bara då.

Egentligen inte ens i detta läge är det vara relevant att söka den mest linjära kabeln. Dessa fel är så små att dom inte kan höras.

Den som trots detta upplever olika ljud ur olika kablar, skall NATURLIGTVIS fortsätta att göra det. Och inte tvinga sej att försöka sluta höra desa skillnader.

Jag hör dom inte! Jag kanske skulle göra det om jag utsatte mej för en omständlig och rigorös test. Jag hörde skillnader mellan DAB- och icke DABkodad signal i ett test en gång, så hörseln fungerar. Men det var både jobbigt och ointressant.

Men jag skulle inte fästa något avseende vid dessa små skillnader. Det vore lika dumt som att gå runt sin bil och spektrografiskt eller okulärt analysera eventuella färgdifferenser mellan högerdörren och bakluckan och låta mej störas av detta!

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:48:47  Show Profile Send dax a Private Message
Du kan ju köpa Cat5 på t.ex claes ohlson. Där har de färgad kabel, bland annat röd och blå. Den är visserligen terminerad och blir då lite dyrare än vad t.ex Biltema kan erbjuda i oterminerat utförande. Men tack vare färgen slipper du köpa den dyra krympslangen om du flätar ihop ett gäng Cat5-ledare. Det finss i 10 och 25 meters längder. Kostnad strax över 10 kr metern har jag för mig!

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  13:31:17  Show Profile Send niklass a Private Message
viktigt att tillägga om man ska bygga kabel av cat 5 kabel är att det ska vara installationsvarianten och ABSOLUT INTE patchkabel... mkt mkt viktigt...

men enl. strmbrgs resonemang så spelar väl inte det heller ngn roll :)

/n

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/29 :  13:35:17  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har en teori =)

alla som frenetiskt påstår att det inte är någon skillnad mellan olika högtalarkablar kanske bara helt enkelt bara är sura för att dom själva inte hör någon skillnad?? speciellt i denna hobby måste det ju vara ett litet handikapp att vara halvdöv =)

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/29 :  13:43:52  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

[quote]

Ja, jag menar att man kan välja fritt!

En högtalare har variationer i frekvensåtergivningen om uppemot 10 dB
Lyssnar man på den i ett normalt rum, så kan det adderas ytterligare 10 dB eller mer. Har man tur, så kan rummets fel motverka högtalarens fel. Mer troligt är att både högtalaren fel och rummets fel hörs. En el-kabel har fel om max ett par tiondels dB.

Har du fullständig koll på att högtalaren och rummet endast ger fel i storleksordningen ett par tiondels dB?
Om svar ja:
Då skulle du kanske kunna överväga olika kablar utifrån dessas fel. Men bara då.

Egentligen inte ens i detta läge är det vara relevant att söka den mest linjära kabeln. Dessa fel är så små att dom inte kan höras.

Den som trots detta upplever olika ljud ur olika kablar, skall NATURLIGTVIS fortsätta att göra det. Och inte tvinga sej att försöka sluta höra desa skillnader.

Jag hör dom inte! Jag kanske skulle göra det om jag utsatte mej för en omständlig och rigorös test. Jag hörde skillnader mellan DAB- och icke DABkodad signal i ett test en gång, så hörseln fungerar. Men det var både jobbigt och ointressant.

Men jag skulle inte fästa något avseende vid dessa små skillnader. Det vore lika dumt som att gå runt sin bil och spektrografiskt eller okulärt analysera eventuella färgdifferenser mellan högerdörren och bakluckan och låta mej störas av detta!

Mvh
Strmbrg,

Hej S!
Om man skulle applicera dina resonemang om amplitudkurvor och kablar även på cdspelare och förstärkare, så skulle det innebära att även dom låter exakt likadant.
Bryr man sig bara om att testa och ger sig själv lite tid så märker man(jag) skillnader mellan både förstärkare och kablar(cd är så trist så det testas sällan). Men visst, högtalare ger en större förändring.

Mangew: Byt ut den pläterade kabeln du har i klonerna mot "vad som helst som inte är pläterat" så skärper det nog till sig.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:03:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jajamänn!

Mina resonemang leder till att CD spelare låter UNGEFÄR likadant.
Min erfarenhet säger mej det samma.

Men åter igen, misförstå mej inte:
Det finns skillnader! Jag kan utan problem höra skillnader på allt möjligt om jag koncentrerar mej! Vad jag menar är att jag inte tycker att många av de skillnader jag hör spelar någon större roll för mej!

Jag ser mej lite som missionär för min egen attityd, snarare än att jag är angelägen om att vinna en diskussion.

Jag satt förr om åren och lyssnade efter skillnader och småfel.
Jag lånade hem olika kablar, jag flyttade på högtalare, jag vände på kontakter och provade diverse CD-spelare. Det var en ganska rolig tid. På sitt sätt. Men jag var aldrig riktigt nöjd. Det var aldrig någon egentlig harmoni i att lyssna på anläggningen. Jag satt ju och letade fel!
Jag hade en hobby som jag var mer eller mindre irriterad på, hela tiden!!

Nu har jag lyckats att slappna av en hel del i mitt musiklyssnande.

För mej känns det mycket bättre när jag kan koppla av från det evinnerliga feldissekerandet, sökandet efter bättre och bättre och istället "bara spisa lite lagg"!

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:11:26  Show Profile Send ekman a Private Message
och det ena utesluter det andra eller???

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:17:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
jag har en teori =)

alla som frenetiskt påstår att det inte är någon skillnad mellan olika högtalarkablar kanske bara helt enkelt bara är sura för att dom själva inte hör någon skillnad?? speciellt i denna hobby måste det ju vara ett litet handikapp att vara halvdöv =)

He-he,

Ja, det vore ju jättekul om jag var så känslig för ljudskillnader mellan kablar, att jag bleve tvungen att lägga en massa pengar på dem!

Vad ger du för den, Ekman?
:-)

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000