HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon lyssnat på Unison Unico DM?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:12:17  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.
Har någon lyssnat på detta hybrid slutsteg?
Sitter i uppgraderingstankar vad gäller elektroniken. Mina högtalare, JMLAb Electra 926, är jag nöjd med. Jag är nog ganska nöjd med med min elektronik bestående av Thule IA60B och CD150B men jag tycker att Electrorna förtjänar nått bättre och nya grejor är ju alltid kul.
En tanke som snurrar i mitt huvud är att köra en Unico CD med digitalkortet direkt till ett Unico DM? Vad tror ni om det. Då det står att både de obal. och bal. igångarna på slutsteget kan användas simultant så blir ju surroundrecievern nöjd också.
Hur tror ni att det skulle funka?
Har ni kanske några andra bra alternativ?

/Ola

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:11:59  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Är det ingen som lyssnat på den?

Edited by - Tifosi on 2003/10/07 10:11:46
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:45:21  Show Profile Send COP a Private Message
Har inte lyssnat på DM slutsteget, men kommer det verkligen vara volymkontroll på digitalkortet? Har själv inte sett någon sådan info.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:06:03  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag har inte heller hittat nån utförlig info om vad digitalkoret kommer att innehålla.
Det enda som indikerar volymkontroll är volymknapparna på fjärren.
Skall ta å ringa till GoldenAge och höra om han vet något mer.
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:38:50  Show Profile Send COP a Private Message
Återkom gärna med svaret från Golden.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/07 :  15:20:37  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Fick ett aningen rörigt svar från Lasse på GoldenAge. De hade just fått in ett nyss lass spelare och på dem satt det digital in och utgång. Detta är tydligen standard nu. Det som kommer att komma är dock uppsamplingskort men det finns bara som prototyp än så länge. Något om någon volymkontroll kände Lasse inte till men vem vet... Att knapparna finns på fjärren beror på att den är tänkt som en universalfjärr.
Go to Top of Page

Nilsson
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:58:03  Show Profile Send Nilsson a Private Message
Hej,

Jag har haft hemma Unico CD, Unico Pre och Unico DM för intensiv provlyssning under några dagar.
Jag har kört detta ihop med ett par KEF Reference 203 och Harmonic Technology Pro Silway MK2 + Melody Line.
Normalt spelar jag på en Cyrus dad3Q24 och ett Electrocompaniet ECI-3.

Det första som slog mig var att det lät fylligt och "mycket".
Hela rummet och huset också för den delen fylldes upp av musik på ett mycket närvarande och verklighetstroget sätt.
Tyvärr lät de övre registren inte så bra som jag hoppats på. Diskanten var platt, plåtig och närmast skramlig vilket gjorde att man snarare ville sänka volymen än dra upp den.
Jag bytte tillbaka till min vanliga Electrocompanietförstärkare och körde Unico CD:n på denna.
Unico CD:n lät överlägset mycket bättre än min Cyrus dad3Q24.
Så pass mycket bättre att jag närmast var såld direkt på Unico CD:n. Vidöppet, transparent och mycket hög upplösning. Det enda jag kan invända mot är att det kunde vara lite mer "punch" i basen.

Jag hade svårt att smälta att Unico PRE och Unico DM lät så illa vid min första provlyssning så jag kopplade in detta igen. Jag tyckte fortfarande att diskantområdet inte var så bra som man kan förvänta sig med tanke på prisbilden på dessa komponenter. Följdaktligen lät jag systemet stå och småputtra på repeat ett par dagar samtidigt som jag slog en signal till Lasse på Golden Age Music. Han kände inte alls igen sig på min beskrivning av den platta diskanten och trodde att det hade hänt något i transporten. När jag därefter granskade försteget var det några skruvar i ytterhöjet som saknades vilket gjorde att bakgaveln inte var fixerad som den skulle. Någon tidigare provlyssnare hade haft isär försteget och hade inte skruvit ihop det efter sig. Jag hittade skruvar i mina gömmor och drog ihop chassit så som det skulle vara. Samtidigt satte jag upp försteget, slutsteget och CD-spelaren på mjuka SD-kuddar och nu blev det ett klart lyft ljudmässigt. Mer luft, definition och ett mjukare ljud.
Tendenser till den diskant som jag upplevt tidigare fanns dock fortfarande kvar men det lät mycket bättre nu, helt klart.

Jag provade att köra mitt Electrocomaniet som försteg direkt till Unico DM men detta var ingen bra kombination, det lät livlöst och grått så det är helt klart Unico PRE som ger mest karaktär åt ljudet.
Detta kan vara något att tänka på om du ska köra CD:n direkt till Unico DM.
Om jag ska beskriva ljudet från kombinationen Unico Pre, DM och CD så är det oerhört transparent och närvarande speciellt i mellanregistret. Speciellt akustisk musik och röster låter ruggigt närvarande. Jag spelade Claes Janson och har svårt att tänka mig att hans röst kan låta bättre.
Basen har en härlig fyllighet och värme men om man gillar snabb Krellhästsparksbas så ska man se sig om efter något annat.

Jag bytte tillbaka till min normala Cyrus dad3Q24 och Electrocompanietkombination och nu var det uppenbart hur utslätat och jämngrått detta lät. Ingenting sticker ut och stör vilket också gör att det blir ganska ointressant att lyssna.
Hur mycket man än drar upp volymen så "släpper" inte ljudet från högtalarna som det ska.
Rent HIFImässigt låter det dock ganska bra.

Unico PRE och DM bjuder på totala motsatsen, mycket musikglädje medan det finns en del enskilda HIFI parametrar som skulle kunna vara bättre.

Hifi Choice testade Unico PRE och DM i juninumret i år. Jag har scannat in artikeln så om någon vill ha en kopia kan jag skicka detta på e-mail.

När jag packat ner och skickat tillbaka grejorna till Golden Age fick jag genast abstinensbesvär och jag saknar helt klart musikupplevelsen som jag fick från Unicotrion.

Jag håller på och sparar till denna trio eller något annat i motsvarande prisklass så framåt vårkanten får vi se vad det blir.

Hälsningar,

Anders






Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:36:26  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Intressant läsning Nilsson.
Det där med att köra CD direkt till DM verkar inte bli av då det inte verkar finnas nån sådan funktion på G. CDn är den del som verkar mest intressant. Jag skall försöka testa den ganska snart hoppas jag. Efter att ha läst vad du skrivit Nilsson så kanske PRE och DM inte är vad jag vill ha och tillsammans hamnar de lite över vad jag vill lägga på förstäkeri.
Det jag tror att jag är ute efter så är det nog både snabb och tajt bas och ett härligt mellanregister och en mjuk och luftig diskant.
Kanske Unico CD tillsammans med en snabb förstärkare med lite basmuskler. Advantage Thor kanske?

Edited by - Tifosi on 2003/10/12 22:37:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000