HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  10:34:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har mer och mer märkt att mina nuvarande kablar inte riktigt håller måtttet då resten av anläggningen nu är ny. Jag har lite dålig upplösning och det låter lite distat samt basen är lite tjock och "uppblåst". Inget konstigt med det kanske, jag har gått från en 20'-kronors till en 60'-kronors anläggning. Den är mycket mer avslöjande än den gamla. Består av:

CD: Marantz CD17 mkII KI Signature
Föstärkare: Simaudio Moon i-3
Högtalare: Revel Performa M20 på mina modifierade gamla stativ
Rack: Finite Element Spider

Jag har testat med ett par Harm. Tech. Melody som gav mindre dist samt neutralare fastare bas och klart mer detaljer så jag vet att kabelbyte kommer att lyfta det hela. Kan också nämna att jag mer och mer insett att Revel M20 är en korrekt högtalare som ger vad du petar in. Den ändrar helt klart karaktär beroende på insignal. De har avslöjat att mina gamla kablar distar ljudet bla. Vad ska jag testa för kablar tycker ni utan att det blir overkill?

Edited by - Snutten on 2003/10/12 10:50:16

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:50:37  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Snutten. Jag tycker personligen Kimber har fina kablar. Som högtalarkabel skulle jag satsa på 8-tc, som jag har till min anläggning nu. Jag kör dubbla för biwire, mycket bra kabel för pengarna. Signalkabel skulle jag nog satsa på pbj eller Hero. Jag har haft pbj som jag bytte till select men för pengen är pbj mycket bra. Sen är det ju frågan om det passar till dina grejer/ smak. Bara ett litet tips från Krelle
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:14:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej krelle, jo Kimber ska jag testa. Har dock hört/läst att de kan vara lite slanka i basen, hu upplever du detta? Jag har ju inga fullregisterhögtalare...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:21:03  Show Profile Send sampix a Private Message
Krelle> Du har rätt i att Kimber funkar riktigt bra till Revel. Dock inte så vägrar de köra med biwire, så några dubbla längder blir det inte tal om här inte..

Snutten> Jag använder själv Kimber Monocloe XL till mina Revel M20. En ytterst bra kombination.. Blir en aning laid-back ljudbild, med att härligt lugn och fina detaljer. Tror iofs att du får den "billigaste" Kimber Select för samma pris, så de är nog värd att kolla upp också. Däremot tycker jag att ditt system förtjänar en bättre kabel än pbj eller hero,.. (om du tänkt satsa på Kimber alltså..)

OT; När får vi alla se bilder på ditt finfina system?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:25:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej sampix. Jo Kimber Select är säkert mycket bra men de kostar ju en slant, vet du vad de ligger på ungefär? Förövrigt har jag märkt att svagaste länken just nu är högtalarkablarna, signalkabeln är ngt bättre. Jag saknar riktig digitalkamera men har en webkamera så lite bilder kommer nog snart.
edit: testade att ta en bild med den, inte ngn vacker syn . Jag får återkomma meed bilder då jag skaffat en riktig kamera.

Edited by - Snutten on 2003/10/12 12:29:06
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:40:18  Show Profile Send sampix a Private Message
hmm *bläddra i kimber-prislistan*
ok, jag var lite ute och cyklade; den billigaste Kimber Select-högtalarkabeln (2x1,8m) kostar visst 18120kr och signalaren (0,5m rca) 4050 kr.

Vet med mig att min kostar ca 12´ i nypris. Men den har jag väl redan rekommenderat

I vilket fall som helst så tycker jag ditt system förtjänar ett par bra kablar. Kimber Selecten kanske är över budgeten. men..men

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  13:50:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo vi får se efter att jag testat lite. Fick en liten chock här hemma då jag testade en sak. Jag har nu ägt mitt spiderrack i ca en vecka så det var dags att efterdra skruvarna lite. Har haft racket stående på spikarna på de "golvskydd" som följer med (så att spikarna inte ska göra hål i golvet). Jag tänkte att eftersom jag har en tjock matta under racket borde det fungera bättre med spikarna ned i mattan istället. Jag testade och satte på en skiva......vad tusan vad det som hände!!?? Ett större lugn infann sig och en del jobbiga resonansliknande ljud försvann! Och mina gamla volymnivåer stämmer nu inte alls...jag måste höja volymen mer än tidigare för att uppleva samma ljudnivå!? Usch detta var ganska skrämmande, detta rack verkar vara ruskigt avslöjande! Min teori är att det nu står mycket stadigare och detta gör att resonanser försvinner och det gör att jag måste höja volymen för att få samma ljuydvolym i rummet!
Tillägg: Basen låter nu mer neutral också, och den distorsion jag tidigare hörde är också avsevärt mindre! Det enda som kvarstår är att kablarna inte har så hög detaljnivå/upplösning som jag önskar. Tänk vad hifi-racket kan ha betydelse för ljudet!

Edited by - Snutten on 2003/10/12 14:47:05
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:14:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
snutten: jag har kört en del kimber i mina dar och tycker inte direkt att dom är speciell slappa i basen, men visst finns det dom som är bättre..Men däremot så tycker jag helheten i kablarna är väldigt bra och du har en hel del bra detaljer i ljudbilden.

Du får väll låna hem lite olika kablar så du får testa vad som fungerar ihop med din M20..

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:00:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej Martin, du läste nog fel, jag skrev inte slappa utan slanka i basen. Jo det blir till å testa lite, Kent har väl en del godsaker hoppas jag.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:09:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
har bytat både högtalarkabel och signalkablar och det har aldrig låtit bättre hos mig. Högtalakablar: kimber 8TC biwire Signal: Clou Red Jaspis XLR rakt igenom. Väldigt nöjd.

Artphotography
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:50:41  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag tycker att du ska prova transparant´s kablage. De brukar öppna upp ordentligt. Och det finns begagnade att få tag på för mkt bra priser allt som oftast.


Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:09:46  Show Profile Send AndersB a Private Message
Snutten

Jag kör själv Performa M 20 och Cyrusgrejor. Det var ett riktigt "snörkrig" när jag letade högtalarkabel, men till slut provade jag en Transparentkabel och den fick ordning på den lite vassa diskanten i systemet. Djup i ljudbilden och bättre bas kom med på köpet. Så låna hem ett par Transparent och testa.

(Orsaken till den diskantenskärpan tror jag fanns i rummet där jag precis tagit ner ett spänntak. Lyssningsrummet ser nu ut som en byggarbetsplats men det ska bli spännande att se hur återgivningen blir när den gigantiska takabsorbenten är borta...)

Anders
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:16:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för alla förslag. Jag hoppas det inte blir ngt snörkrig hos mig, kanske jag har tur och hittar ngt bra fort. Men ok man ska inte ha bråttom.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:17:41  Show Profile Send poman a Private Message
Jag skulle titta på andra Harmonic Technology deras kablar som du var inne på också Clou.


Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:53:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Kan hålla med om att transparent funkar bra ihop med Revel M20 också. Fast jag har inte tyckt att de har en vass diskant,.. men men, handlar mångt och mycket om kringutrustningen..som vanligt.

Kimber 8tc kan väl å andra sidan vara lite väl analystisk och kall. hmm

Tweakar du bänken Kanske det man ska satsa på..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:28:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, varför inte någon Nordost-kabel? Skaffade själv ett par Blue Heaven rev 2 till mina totem sttaf och roksan caspian och öppenhet är förnamnet. Inget instängt ljud här inte! Rappa och fina i basen också kan jag tillägga. Diskanten är det bett i och detaljer kom fram på ett mycket bättre sätt. Sen att min betongbunker till rum kan få det lite väl essigt på vissa inspelningar gissar jag att det är bara att leva med.

Lycka till/Micke
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:36:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle kolla närmare på Audioquests nya kabelserie, Pikes Peak verkar var ett prisvärt bra alternativ. Hade AQ Caldera innan jag bytte till Nordost SPM, Calderan var väldigt bra och Pikes Peak skall var snäppet bättre.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:13:12  Show Profile Send Daniel a Private Message
Kan bara hålla med Rydberg.

Jag har dubbla längder Caldera. Men kommer att byta snart pga uppgradering av förstärkare. En sak är säker det blir AudioQuest igen, passar mig som hand i handsken.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:41:02  Show Profile Send Io a Private Message
En högtalarkabel som är förhållandevis billig men mer än väl värd att titta på är Supra Sword. Jag blev så pass imponerad av en tidig prototyp att jag köpte två uppsättningar av konstruktören och var mycket nöjd med de ”handgjorda” uppsättningarna ända till jag fick höra produktionsexemplaren. De låter bättre…

Som sagt, inte extremt dyra men mycket bra!

Jag har precis bett Mr Sword att ta fram en lika bra interconnect. Ska blir intressant att lyssna på!!!

/Olle


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000