HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter uttagslist + nätkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:57:06  Show Profile Send wiped a Private Message
Jag har letat en del efter en uttagslist med filter och överspänningsskydd etc.

Jag har också tänkt köpa bra skärmade nätkablar efterssom jag har en väldig massa signal, video, nät, högtalarkablar samlade på en liten yta, och ville ta bört eventuella störningar.

var först inne på Supras Lorad och uttagslist från http://www.devek.se/
http://www.devek.se/produkter/sp390js.htm

Började titta på alternativ och fann dessa nedan, vad tror ni om alternativen, uttagslisten är halva priset jämfört med deveks och kablen är 1/3 av priset.
Med infon på sidorna verkar det ju vara ganska identiska produkter, förutom supras nätkabels förmåga att filtrera signalen, inte bara skärma, fast det gör ju uttagslisten innan så det kan jag kanske klara mig utan..?

Uttaglist
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5131.htm
890 Kr
Deveks: 2000

Nätkabel
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016280.htm

35 Kr/m
Supra Lodrad ca 95 kr/m

Synpunkter mottages gärna, någon som provat NÅGON av ovanstående?

Edited by - wiped on 2003/10/12 20:58:35

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:05:30  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har uttagslist från Devek, den du länkar till, och den har minskat störningarna i tv-bilden. Ljudpåverkan är jag mer osäker till men har å andra sidan inte gjort några seriösa tester då det var bildstörningarna jag ville bli av med.
Go to Top of Page

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:00:01  Show Profile Send wiped a Private Message
Ok tack för informationen, minskning av störningar i tv-bilden är också välkommet... Verkar som sagt vara väldigt lika produkter de två alkternativ jag har, så frågan är om devek är värt skillnaden...

Edited by - wiped on 2003/10/12 21:00:42
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:09:32  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Finns ju vissa som testat sådanna nätfilter, och som säger att det försämrar ljudet.
Sedan tycker jag kanske att du ska låna hem några hifi-nätkablar och testa om det blir bättre!, för det kanske inte blir det och då är det ju pengar i sjön, som du hade kunnat använda till en massa bra skivor tex, eller pizza


mvh siffernissen
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:15:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har också kikat litet på detta men det är mycket svårt att få grepp om skillnaderna och sedan hur stor betydelse det har för ljudet. Det handlar om material och kvalitet på kontakter, kvalitet på nätkabeln (både anslutning och inne i dosan), materialet i själva dosan och om det skärmar eller ej samt själva lindningen. Det finns två typer av lindningar, den vanliga där kontakterna sitter etfter varandra på samma lina och sjärnlindning (star topology) där det går separat kabel till varje uttag. Känner bara till tre med sjärnlindning: HMS Enegia, Audioplan Powerstar och PS Audio Juicebar (den senaste bara med USA kontakter).
Av svenska märken finns också Jormas kabel med uttagslist. Det finns också över ett dussin tyska märken. Tyska Stereo testade 12 modeller (8/2003) och som jag tolkar det är Powerstar det bästa utan filter och Energia det bästa med filter.
Men troligtvis är det allra viktigaste att hitta något med hyfsad kvalitet på kabel och kontakter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000