HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa begagnat, tips och råd önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:58:38  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hejsan alla glada!
Jag har länge gått i tankarna att köpa en ny hyfsad stereoanläggning en tid, då den jag har nu är under all kritik.
Jag har riktat in mig på begagnarmarknaden men finner detta väldigt svårt. Jag är fattig student med en budget på ungefär 10 000:- för både stativhögtalare och förstärkare.

Det finns en hel del som säljs begagnat men hur har ni som själva köpt begagnat lyckats fixa bra matchning med högtalare och stärkare. Jag vill helst inte utnyttja någon stackars butik heller och inte heller köpa nytt då jag misstänker att jag inte ens får hälften så bra för samma pengar.

Hjälp mig.

---> Mitt system <---

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:05:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Ja inte är det lätt att försöka bilda sig en uppfattning om hur saker funkar ihop utan att få låna och testa. Men det kan man även på beg. marknaden...

Det är bara att föreslå för säljaren att du gärna vill testa hemma och sedan får Ni göra upp om hur Ni går tillväga, vem som betalar vad, o.s.v.

Det viktigaste är att du INTE har bråttom samt att man aldrig glömmer att det alltid finns en till av just den varan man vill ha.

Var tänker du börja?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:32:41  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Som det ser ut nu så börjar jag med förstärkare, har försökt kontakta en kille som sålde sin Denon PMA2000R. Jag skall iaf hålla ögonen öppna.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:51:21  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej Ipsen!

Det fina med begagnat är att du kan köpa hem, lyssna, och därefter bestämma om grejerna skall få stanna eller inte, utan att behöva göra någon större förlust. När en ljudprodukt säljs begagnat har den troligtvis redan sjunkit till halva nypriset. Det är således troligt att även du får ut detta pris om du säljer vidare.

Tips (ur denna aspekt) är att gå på högtalare/stärkare som inte är allt för ovanliga eller sticker ut ljudmässigt. Förslag till dig blir då Primare A20 eller I20, Arcam A65 eller 75, HK 670, Vincent SV233 eller nån Thule. På högtalarsidan finns det än fler alternativ men för att nämna några: Dynaudio A42/A52, B&W 602, Audiovector´s billigare modeller, Monitor Audio ...med flera.

Tänk även på ditt rum när du köper grejorna, är det kalt och betongväggar- akta dig för ljus utrustning och vice versa. Samtidigt beror ju allt på ditt eget tycke och smak.

Här kommer ett förslag på grejer jag hittade beggade på esoterisk-hifi.se iaf:

Högtalare:
Monitor Audio Bronze 2 inkl atacamastativ 5200:- 2400:- B
Stärkare:
Thule audio IA-60.B balanserad 2x75w 9900:- 4800:- B
alternativt
Primare I-20 Ny uppföljare till A-20mk2 9000:- 7500:- D

Jag vet att högtalarna kanske inte är riktigt i paritet med förstärkarna, men bättre att ha 1 pryl som kan stanna riktigt länge resonerar jag. Högtalare kan du ju köpa ännu bättre senare kanske.

Lycka till/ Mvh Micke

PS. Hoppas inte någon tolkar detta som reklam, jag vill bara förmedla vad som i mina ögon ser ut som bra prylar till bra pris. D.S
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:03:12  Show Profile Send Ipsen a Private Message
M.Thorsén: Tack för dina tips och råd. Jag har faktiskt varit och smygtittat på Thule innan då dess läckra enkelhet tilltalade mig. Tyvärr så ligger butiken du tipsade om ganska långt härifrån (GBG).
Du kanske vet något annat ställa man kan leta bagagnat på som ligger närmre mina bredd- och längdgrader för den delen.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:57:13  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Det går att göra väldigt fina fynd på begagnatmarknaden. Själv har jag köpt både cd-spelare och högtalare begagnat. Fick ge 3.000kr för en Alchemist Nexus cd-spelare och 6.000kr för ett par Audiovector M1 Signature med ett par Target stativ. Så om du letar ordentligt kan du kamma hem rätt så fina saker för dina 10.000kr.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:08:45  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hur är det egentligen med ålder på HiFi-utrustning? Skall man utesluta någonting direkt p.g.a. dess ålder vad det gäller stärkare och högtalare?
Jag menar om det t.ex. är väsentlig skillnad på en stärkare som tillverkas idag och en som tillverkades för säg en 5 år sedan?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:13:06  Show Profile Send svejk a Private Message
Har köpt det mesta av mina prylar begagnat. Okej något felköp har skett men läropengar får jag betala i alla hobbys. Många som håller på lite seriösasa med hifi är pedanter, därför är grejerna ofta väldigt väl hållna. Ta tid på dig, själva letandet och planerandet är ju väldigt kul! Happy hunting.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:53:22  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Exempelvis Hifiklubben har 5 års garanti som man kan köpa till sina grejor, hittar du något sådant beg. så är det ju en trygghet och en klar fördel! Finns säkert fler butiker som har liknande system, det tycker jag är ett stort plus för då är garantin kvar fast det är 2-3 år gamla prylar (då ägaren hittat något ännu värre som han/hon bara måste ha).

Linn har också, om jag inte förstått det fel, någon form av regel som säger att man inte behöver betala över 2000 någonting för en reparation om det går sönder. Är ju en trygghet om du köper en lite dyrare pryl begagnat.

Nu säger jag inte att du ska handla antingen Linn-grejor eller saker från Hifiklubben men det där är saker om jag tycker ger "mervärde" och kan fälla avgörandet om jag har två ungefär likvärdiga produkter att välja på.

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:13:15  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena igen!

Själv ursprungligen gbg-are, nu i halmstad. Känner inte till så många butiker i Götet som har samma fördelaktiga priser om jag skall vara ärlig, många har begagnat men inte så billigt.Jag skulle nog ändå höra med Esoterisk om vad det kostar att frakta. Håller helt och fullt med om att thulen har läcker design.

Iochmed att jag rekommenderade dig Primare, som ändå går på 7500:-, måste jag nästan nämna roksan caspian-förstärkaren som jag själv nöjd sitter med. Om du dock vill satsa mer pengar på högtalare går ju dessa dyrare stärkare helt bort.

Ett tips kan vara att lyssna på NAD´s 320 BEE på hifiklubben, om man skall tro Hifi & Musik. Där fick den toppbetyg. Du skall nog även kunna få låna hem en sån, men som sagt, tänker du uppgradera stärkare framöver (mycket troligt när väl karusellen börjat..)får du ju räkna med en dryg tusenlapps förlust på dealen.

Mvh Micke
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:15:51  Show Profile Send zorro a Private Message
en given kandidat på högtalarsidan är ju Dynaudio Audience 42!

heja sverige!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:29:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Eller varför inte bygga ett par HFLS1???

Vänligen, P

P.S. Detta var reklam, jag är av eldsjälarna bakom den högtalaren

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:09:29  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag ser på hifimagasinet att en kille säljer sin Arcam A75+ som är från Januari i år för 4500 kronor. Är detta köpvärt undrar jag då?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:31:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ipsen

Det är jag som säljer den och ja det är prisvärt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:10:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bah lars reklam för dig själv, det kan man inte göra. Fy på dig. Så jag får göra reklam istället då. Ja det är privärt, A75+ har fått bra kritik, om man nu ska bry sig om det, vilket inte a75 fick. He he. :)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:12:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
hehe tackar för det Claes, och jag håller med

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:26:01  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Larsho: Vad använder du för högtalare till den nu och vilken färg är den?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:29:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag kör med Mirage FrX7, men jag vet att den funkar
mkt bra med Dynaudio Audience 42, den är svart och RIIA
steget är mkt bra, bättre än en del lösa apparater faktiskt, har
provat en del så jag vet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:40:25  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Larsho: Gå ner till 4000:- så skickar jag pengarna ikväll.
Om jag skulle bli jättebesviken så kan jag faktiskt sälja vidaren den.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:53:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ipsen

En frestande tanke vi kan väl se hur vi kan
lösa detaljerna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:55:42  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Du har mail!

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:06:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ipsen

Du har svar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:21:29  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag ser tecken på konspiration på forumet, din ovanligt glada smiley indikerar bluff och båg.
Clas Ireland som rekomenderar förstärkaren är säkert mutad.

Kan någon rekomendera ett par trevliga stativhögtalare till dessa? Stativ har jag redan, vill gärna inte ha ett par allt för klena högtalare.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:25:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nejdå ingen fara, känner inte ens Claes, som sagt
Dynaudio Audience 42 passar mkt bra med förstärkaren

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:59:58  Show Profile Send zip a Private Message
Sony: 5 års garanti (egentligen försäkring) räknas som ett avtal mellan butiken (försäkringsbolag) och den ursprungliga ägaren, det är inte alls säkert att den gäller om man köper begagnat. Man bör kolla upp med butiken vad som gäller...i alla fall var det så för ett par år sedan när jag satte mig in i garantifrågor

MVH /Zip
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:00:15  Show Profile Send bjarne a Private Message
Audience 42:an är mycket bra, och dom kan du ju köpa nya inom budget - finns hos Anders på hifistället, hvidtfeltsgatan. Nya, fast hos nätbutik, kan du även komma över ett par canton ergo 200DC för 5kkr - hembiobutiken ligger i kärra, så du borde kunna åka dit för att slippa frakten. Patrik på Ljudkällarn vid stigbergstorget har ett par canton karat M10 demoex för 4900:-, men då får du låna hem och testa för jag har för mig att dom är rätt trögdrivna. Han har haft "småergo" tidigare, men jag såg inga senast jag var där. Jag skulle säga att dynaudion är något mer detaljerad och att ergo 200:an har större djup. En fråga om smak.

Ingen av ovanstående högtalare förekommer särskilt flitigt på begmarknaden, och jag tror inte att det beror på att de är så väldigt ovanliga. Folk är nog helt enkelt rätt nöjda.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000