HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min förstärkade dog. Hjälp tack : )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

grim
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:24:57  Show Profile Send grim a Private Message
Idag när jag skulle lyssna på musik från min dator så kopplade jag in min RCA kabel från datorn in i min Yamaha rx630. Men istället för att det kom musik så kom det bara en massa brus. Även fast jag vred ner volymen till 0 så sprakade det som ***. Jag drog fort ur kabeln efterom jag forstod att det var nått fel. Jag kollade alla kablar osv kollade vid datorn, men hittade inge fel. Jag testade igen men det blev samma sak men då stängde förstärkaren av sig. Och det lär ju vara en säkerhets grej. Men när jag sen skulle testa ljudet från TV´n så fungerade det inte heller.
Så problemet är att jag inte får nått ljud ut från förstärkaren.
(den fungerar som vanligt utom att det inte kommer nått ljud).

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:26:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du ska vara försiktig med det dära att koppla ihop grejor..
man kan ofta ha nytta av en skiljetransformator.

dvs, det kan liga krypströmmar i olika apparater, jord osv..
som lätt kan pajja dina grunkor.

skillnader i strömstyrka osv..

nått i den stilen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

grim
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:39:02  Show Profile Send grim a Private Message
Jaha ok . Men vad tror du att det har hänt? vad kan behövas göras?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:55:23  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Din beskrivning med mycket bruss kunne tyde på alvorligt selvsving (oscillering ved hög frekvens). I så fall vil det nästen 100% sikkert betyde avbränte uttgangstransistorer. Især mange japanske forstærkere med kraftig motkobling er mycket fölsamme for sådanne problemer.

Som Niklas korrekt siger - om du har ulika stelpotential på PC och anlägg kan det gå mycket galt. Jeg har mätet op til 130 Volt skilna på apparater og det er inte alla som holler til detta.

Du måsta innlevera forstärkeren til service/reparation.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:57:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man kan faktiskt få stötar om man håller i en kabel från stereon och tar i chassit till datorn, kanske kan vara rent av farligt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

grim
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/07 :  00:14:13  Show Profile Send grim a Private Message
Jag får tacka så mycket. Men enligt er så är det bara att lämna in den på lagning eller ?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/07 :  00:16:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja den är väl trasig så.. o du har garanti dvs. har du inte det, får du ju göra ett avvägande om det är värt att laga den..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000