HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förlåtande högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:57:10  Show Profile Send hal a Private Message
Eftersom rummet som jag har min anläggning i är akustiskt hopplöst med trappa, öppning mot kök, hall osv drar jag mig för att skaffa riktiga högtalare.
Men då undrar jag: finns det högtalare (konstruktioner)som är mer förlåtande än andra i svåra miljöer ?
Då kunde man kanske komma till skott och slippa vänta till dess man får sitt eget hifi-rum.
Tacksam för ideér.

Veckans skiva, här !

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:19:36  Show Profile Send rowa a Private Message
Hörlurar ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:28:01  Show Profile Send hal a Private Message
Precis
Skall till Bremen i november och eventuellt köpa ett par SH650 pga av just de akustiska problemen. Det är ju en del av lösningen i alla fall.
Högtalare verkar vara det svåraste att handla i en anläggning...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:55:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En liten fråga, är du säker (dvs har du provat) med lite bättre högtalare i ditt omöjliga rum? De högtalare du har nu kanske är en olycklig kombination med ditt rum?

Kanske det finns någon plats för högtalare och lyssningsposition som inte är dålig i rummet? Ett oregelbundet rum drabbas ju i mindre grad av besvärande basresonanser.

Du kanske kan förbättra akustiken i rummet genom mer dämpning som tex "tavlor" av mineralull eller akustikplattor på lämpliga ställen?

Min erfarenhet är att rummet har extremt stor betydelse, men att man också kan göra VÄLDIGT mycket förbättringar utan att lägga ner en förmögenhet, DIY-prylar är ju ganska billiga.

Ett mer dämpat rum utan besvärliga reflexer borde ju upplevas som ganska neutralt, så försök att dämpa undan besvärliga reflexer. Kanske du kan ha några flyttbara dämppaneler (en ram av trä kring en mineralullskiva klädd med snyggt/diskret/design(?) tyg.

Det kan vara idé att köra ett frekvenssvep genom rummet för att höra efter om det finns några stora dippar eller maxima i frekvensgången och om dessa kan neutraliseras med lite omflyttning av högtalare och lyssningsposition. Kanske skall du spela på "tvären" eller diagonalt över ett hörn för att få bästa ljud.

Du kan kanske låna hem ett par dipol eller runtstrålande högtalare för att se om du får ett ljud som DU trivs med? Min gissning är att det är svårt att rekomendera någon speciell högtalare, bäst att låna hem och lyssna själv. INGEN ANNAN har ju precis lika rum som du har, så vad som passar kan vara svårt att säga i förväg.

Det var ju någon annan här på forumet som hade problem med lyssningsrummet men en del av lösningen var att sätta dit en dörr.

Lycka till!

EDIT: stavfel + ett tillägg

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2003/10/06 19:03:49
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:16:45  Show Profile Send hal a Private Message
Nej, Leo jag har inte provat ännu med bättre högtalare hemma skulle kanske göra det innan jag börjar bygga om.
Skulle vara kul att testa ett par stativare.
Men jag börjar nog med hörlurarna så känner jag att jag får lite respit att tänka över rummet och högtalarnas placering. Sonen blir glad han tycker farsan spelar lite väl högt ibland.
Just nu är sweet-spot mellan vitrinskåpet och akvariet! Under trappan !
Stereon står mellan soffgruppen och braskaminen, så i soffan där jag är mest har jag ingen bra ljudbild. (...undrar om frugan märker om jag monterar ner braskaminen...)
Det är nog ide´att följa dina råd, jag börjar testa med möblemang och placeringar.
Sedan skall jag låna hem högtalare och testa.
Tänk vad lätt allt hade varit om man hade ett separat rum.
Lyckostar !!! Ni som har ett rum för hifi:n.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:29:41  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har ett rum för hifi. Problemet är att det även tjänstgör som sovrum på natten, vardagsrum på kvällen, samt matsal vid middagsbjudningar. Tur att man bestämmer själv i sin etta
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:17:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Oj... jag ser att Matrixen har liknande förhållanden som jag har

Om bara rummet hade varit några kvadratmeter större så hade det varit betydligt lättare att möblera vettigt. Inte lätt att få in skrivbord, fåtöljer, bred säng, hyllor och sedan få rum med golvhögtalare och flexy-bänk på vettiga ställen...

Stativare kan vara en bra idé om du tycker att de verkar mer lättplacerade och många stativare kan ju prestera fantastiska ljudbilder om de får stå lite fritt. (tex B&W 805) Sedan kan man ju komplettera upp med en subbas.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000