HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KULO - Installationskabel som högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2003/11/05 :  21:53:49  Show Profile Send mantra a Private Message
Vad är det för skillnad mellan EKK och EKLK? Funderar också på att testa detta men vet inte riktigt vilken kabel jag ska skaffa fram.

Om man nu ändå ska plocka bort skärmen på EKKJ kabeln så borde det väl vara smidigare att ta EKK direkt?

Vad tror ni?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/05 :  22:11:19  Show Profile Send Lelle a Private Message
Testa 5x2,5 mm2 EKK och använd 3 st ledare till minus (och de två andra till plus förstås).

EKLK har en skärm av plastbelagt alu-band (L'et står för skärmen).

(Första bokstaven: E=entrådig koppar, andra: K=PVC, tredje: K= PVC eller L=plastbelagt alu-band, fjärde: PVC)).

Think different.

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/06 :  04:34:05  Show Profile Send KennethS a Private Message
Det här var ju riktigt intressant!Sitter själv i tankarna att uppgradera mina kablar. Hur tror ni dessa står sej mot kablar i 200-300kr klassen? Sitter idag med TaraLabs Prime 500 (200kr/m)

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/06 :  14:05:16  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Det kostar ju inte så mycket att prova Har kört i en månad nu lite drygt och är rätt nöjd. Kommer troligtvis inte att byta tillbaka till mina gamla kablar men jag tycker att ljudet blivit snäppet mer ansträngande att lyssna på. Detta kan bero på att fler detaljer hörs och örat måste jobba mer...
Det låter också lite högre på samma nivå på förstärkaren jämfört med tidigare kablar (lägre resistans?). Basen kom fram ordentligt, nästan för mycket med nuvarande högtalarplacering, måste placera om dem tror jag (dra ut dem ÄNNU längre från väggen = ställa de i soffan nästan

Ska du testa så rekommenderar jag att du köper en kabel utan skärm om du inte gillar att blöda om fingrarna

Att koppla 3 ledare till minus tänkte jag inte ens på. Hur borde ljudet påverkas då (teoretiskt)? Om jag kopplar 3 till plus istället, teoretisk skillnad då???

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/06 :  14:35:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har testat FKK i fyrfläta i mitt system och det lät inte bra alls jämfört med tex billig högtalarkabel eller CAT-5 2*3-flätad som jag har nu. Ljudet blev odetaljerat och blurrigt. Det har gjort att jag är ganska skeptisk till "lampsladd" till högtalarna (i vart fall FKK). Många lampsladdar har ju PVC-isolering direkt mot ledarna och det är ju enligt Jon Risch inte så bra.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/06 :  15:06:27  Show Profile Send Hjelm a Private Message
ARRGH jag som just har flätat en och en halv meter FKK .
Jag kan lika gärna fortsätta och se om det låter hyfsat hos mig.


Hjelm
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  15:35:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Då är det kanske inte värt att testa ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:23:43  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Jag tycker definitivt att du ska testa. Det kostar inte mycket, 245 spänn för 10m EKLK på Classe! Då får du skala iofs, men det finns väl utan alu-skärm.

Just do it! (nu låses väl tråden för smygreklam )

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:25:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK kan ju vara värt att testa
Vill bara inte ha allt för skrikig diskant = lyssningstrött

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:15:54  Show Profile Send KennethS a Private Message
Precis!Håller med Larsho!Tackar för svaret Zvampen!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:39:39  Show Profile Send Lelle a Private Message
FKK är flertrådig (F'et), det rekommenderar inte jag, entrådig solid är bättre tycker jag (svår att jobba med dock).

Tror det var Clou och/eller nån annan som kom fram till att det bästa var att ha större ledare i återledaren (-).

Ska det vara kabel med skärm så måste den ju också anslutas i ena änden (slutsteget) om det ska vara någon idé (kvasiskärmad kan det kanske heta).

Think different.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000